"דמות הבוגר" רקעלאחרונה חידד המשרד את חזון מערכת החינוך והגדיר את דמות הבוגר העתידי במאה ה-21. "מערכת החינוך שואפת שבוגריה יחיו ויפעלו כבני אדם ערכיים המתפקדים היטב במשפחתם, בקהילתם ובחברה בישראל. מטרת החינוך בישראל היא שהבוגר יהיה בעל ידע, מיומנויות וערכים שיאפשרו לו להשתלב בחיים הבוגרים באופן עצמאי, למצות יכולותיו ולתרום לחברה: "במסגרת פעולת המחוז לקידום פדגוגיה חדשנית להצמחת הבוגר הרצוי בהלימה לחזון משרד החינוך." מגמות עתידיות גלובליות ומקומיות בתחומי החברה, הטכנולוגיה, הכלכלה, הסביבה והפוליטיקה מייצרות אתגרים ודרישות חדשות למערכת החינוך. האתגר המרכזי העומד בפני מערכת החינוך היום הוא לשמר ולהעצים את הרלוונטיות של החינוך ללומד ואת הרלוונטיות של הלומד לעולם.מחוז צפון "מוטה עתיד"לכן מוביל מחוז הצפון מהלך "מוטה עתיד" לקראת שנת הלימודים תש"ף. מטרת המהלך להטמיע את תפישת ומודל פדגוגיה מוטת עתיד במחוז צפון ולהוביל את מערכת החינוך בצפון לקידום הידע, המיומנויות והערכים הנחוצים לבוגר בעתיד. שלושה ערוצי פעולה נבחרו ליישום המהלך: מחוז מוטה עתיד: יצירת מודעות, עמדה חיובית ורצון לאימוץ פדגוגיה מוטת עתיד בכל מרחבי מחוז צפון, תוך הקמת אקו-סיסטם של פדגוגיה מוטת עתיד במחוז צפון.הקמת מרכז מיינדסט בעיר יוקנעם, שישמש כמרכז לעידוד והובלת יזמות במחוז הצפון.בשנת הלימודים תש"פ יפתח מחזור ראשון של מוסדות חינוך שיוכשרו כבתי ספר מוטי עתיד. המנהלים שייבחרו יהוו חלק מחוד החנית בהובלת פדגוגיה מוטת עתיד במחוז, וישתייכו לקבוצת מנהלים המובילים ארגון מוטה עתיד, בשיתוף עם אגף מו"פ של משרד החינוך. מודל ה-STEEPהבסיס להבנת העתידים האפשריים הוא הבנת מגמות עתידיות, אשר השפעתן המשולבת מעצבת את תרחישי העתידים האפשריים בתחומי ה-STEEP (חברה, טכנולוגיה, כלכלה, סביבה ופוליטיקה).זיהוי מגמות עתידיות בכל אחד מתחומים אלו נעשה בהקשר של הרלוונטיות וההשפעה על עולם החינוך. התבוננות מושכלת על עולם החינוך אינה מסתכמת בהתמקדות במתרחש בשדה החינוך, אלא בשקלול התמורות המתחוללות בעולם הסובב אותו. אנו מציעים בזאת שינוי תפיסה. החינוך מושפע מתסריט המציאות בכללותה, אך בה בעת מהווה גם שחקן מרכזי בעיצוב פניה. המשימה החינוכית היא להכין דור שלם למציאות אחרת, לא מוכרת, ובעלת קודים חדשים. דמות הבוגר