דלג על פקודות של רצועת הכלים
דלג לתוכן ראשי
mainContent

​כינוס מקוון מתמטיקה און ליין במרכז - לראות את המתמטיקה מזוויות שונות

  
הזמנה לכינוס – מתמטיקה און ליין במרכז

 
ראשית אנחנו מבקשות להודות לכל מי שלקח.ה חלק בהכנת הכינוס, בתכנון, בחשיבה וכמובן בביצוע.
בפרסום זה תוכלו למצוא את ההרצאות מהכינוס וחומרים שהוכנו לשימושכם.
כמו כן, בקישור לאתר מתמטיקה מחוז מרכז תוכלו למצוא חומרים נוספים.

 

בברכה,

ד"ר דליה חן וצוות ההדרכה
 

  

 

מרחב למידה פיזיטלי - גלריית "קול השטח" מתוך העשייה של בתי ספר במחוז מרכז משתפים ומשתתפים ...
"מסע תגליות אמיתי אינו מורכב ממציאת נופים חדשים, אלא מהתבוננות דרך עיניים חדשות" (מרסל פרוסט)
אוסף המיצגים של הגלריה, פרי שיתוף פעולה של בתי הספר במחוז במרכז.

הגלריה מציגה מקצת עולם המתמטיקה כעולם רחב, מלא שעשוע, ודימיון חידות ואתגרים לצד הדגמות של תהליכי הוראה למידה בבתי הספר, שאפשר להפעילם ברמות שונות ובהתאמה לגיל.

 

מסע אל תוך המוח המתמטי I ד"ר אורית אלגאוי – הרשלר מדענית מוח ואשת חינוך​

תקציר: ד"ר אורית אלגאוי - הרשלר היא מדענית מוח ואשת חינוך. מחקריה פורסמו בכתבי-עת בינלאומיים מובילים. מחלוצי התחום המתהווה של הנוירו-חינוך בישראל, וספרה בנושא עתיד להתפרסם בהוצאת מכון מופת בקיץ 2021. בעלת ניסיון חינוכי ומחקרי עשיר. הובילה תוכניות ופרויקטים חינוכיים מגוונים, במערכת החינוך ובמוסדות להשכלה גבוהה. בוגרת תכנית מנדל למנהיגות חינוכית. בהרצאתה נצא למסע אל תוך המוח המתמטי. נראה איך חשיבה מתמטית תלויה בשיתוף פעולה עדין בין מערכות עצביות שונות, נבין למה המחשה וחשיבה דרך הידיים דווקא יכולה לעזור, ונדון בכמה השלכות מעשיות.



מצגת המפגש>>
צפייה בהרצאה>>

 

מושב מסכם I הרצאה מעוררת השראה - שילוב כלים דיגיטליים בהוראת המתמטיקה ליצירת למידה משמעותית I
ד"ר דובי וייס
תקציר: כלים דיגיטליים להוראת מתמטיקה טומנים בחובם פוטנציאל גבוה ליצירת מעורבות והבנה בשל היותם אילוסטרטיביים, אינטראקטיביים, אטרקטיביים ואדפטיביים. בהרצאה זו נציג מגוון של כלים דיגיטליים ונדגים כיצד ניתן לשלבם בהוראת המתמטיקה מקרוב ומרחוק בבית-הספר היסודי ליצירת למידה משמעותית.

 

צפייה במפגש>>

​סדנאות מקבילות


שם המרצה: הגב' מיכל ג'ראד, מדריכת ארצית למתמטיקה בגני הילדים
נושא הסדנה: גאומטרייה מגן הילדים -כיצד?
מיועד: למורי כיתות א'-ב'
תקציר: במפגש נחשף לדרכי העבודה בגן בנושא הגאומטרייה. נכיר את העקרונות לעבודה בגאומטרייה בגיל הרך נחשף לחלקים מתוך החוברת החדשה "גאומטרייה זה משחק ילדים" . נכיר את הגאומטרייה במרחב, בבניה , במשחק וביצירה, המלווה בדוגמאות של תוצרים מהשטח.

מצגת המפגש>>

צפייה בסדנה>>


שם המרצה: עדי עראקי דוקטורנטית בחינוך המתמטי מרצה במכללת אחוה
נושא הסדנה: לכל שאלה פתרון אחד ויחיד- האמנם?
מיועד: למורי כיתות א'-ו'
תקציר: במפגש נתנסה ונכיר שאלות מתמטיות פתוחות המשלבות חשיבה יצירתית המובילה לפתרונות רבים, נבחן את אופן פתרונן וייצוגן בהלימה לכיתה הטרוגנית.

מצגת המפגש (מורי א'-ג') >>

צפייה בסדנה (מורי א'-ג')>>

 

מצגת המפגש (מורי ד'-ו')>>

צפייה בסדנה (מורי ד'-ו')>>


שם המרצה: ד"ר בר זוהר-שי - מרצה בכירה במכללות
נושא הסדנה: חשיבה, שיח מתמטי ושגיאות כאמצעים להוראת המתמטיקה
מיועד: למורי כיתות א'-ו'
תקציר: חשיבה, שיח מתמטי ושגיאות כאמצעים להוראת המתמטיקה: טיפוח חשיבה מפורשת ומודעת כחלק מהוראת התכנים, מאפשר למידה משמעותית ומקדם הבנייה של הידע. העלאת החשיבה למודעות כרוכה בחשיבה רפלקטיבית בה תהליך החשיבה עצמו הוא מושא להתבוננות וניתוח. כיצד ניתן לקדם זאת ? אחת הדרכים היא לזמן מצבים של קונפליקט קוגניטיבי וחקירה, כמו זה המתרחש בעת דיון המתקיים בעקבות הצגה של אסטרטגיה שגויה.

מצגת המפגש>>


שם המרצה: ד"ר יפעת הררי – יועצת חינוכית, מרצה וחוקרת ראש המסלול לחינוך על יסודי במכללת דוד ילין.
נושא הסדנה: לא מפחדים מאתגרים- שיעורי מתמטיקה כמנוף לקידום החוסן הרגשי של התלמידים
מיועד: למורי כיתות א'-ו'
תקציר: שיעורי מתמטיקה כמנוף לקידום החוסן הרגשי של התלמידים מהי פדגוגיה של חוסן?
מדוע מתמטיקה היא פלטפורמה מצוינת לחיזוק הכושר הרגשי של התלמידים?
וכיצד מורים למתמטיקה יכולים להיות מאמנים לפיתוח חוסן נפשי מנטלי?

תקציר הסדנה>>


שם המרצה: ד"ר יניב ביטון – ראש תחום במט"ח ומרצה בכיר במכללת שאנן
נושא הסדנה: יצירת הזדמנויות למידה באיכות מרבית עבור כל תלמיד.ה
מיועד: למורי כיתות א'-ו'
תקציר: מחקרים רבים עסקו בקשרים בין מאפיינים של משימות ובין דרכי חשיבה של תלמידים. עם זאת טרם מוצה המחקר בנוגע להשפעה של מאפייני משימות על הזדמנויות למידה ובנוגע לאינטראקציה בין המשימות ובין ההוראה והתלמידים ליצירת הזדמנויות למידה באיכות גבוהה.
גם כשמשימה היא טובה ונועדה להיות מאתגרת מבחינה קוגניטיבית, מחקרים מראים שלהוראה יש השפעה מכרעת על מיצוי הפוטנציאל שלה. אותה משימה יכולה לספק הזדמנויות למידה שונות לחלוטין כשהיא מתווכת בעזרת שיטות הוראה שונות. במפגש נעסוק בשתי שאלות בצירוף דוגמאות: כיצד הוראה תורמת ליצירת הזדמנויות למידה ולמיצוין? וכיצד המשימה תורמת ליצירת הזדמנויות למידה ולמיצוין?

מצגת המפגש>>


שם המרצה: ד"ר חיית שחם- ראשת יחידה להכשרת מורים ומחנכים, מכללת בית ברל
נושא הסדנה: למידה רגשית חברתית (SEL) איך עושים את זה במתמטיקה?
מיועד: למורי כיתות א'-ו'
תקציר:
למידה חברתית רגשית: למידה התנסותית בסדנא המורים יתנסו בשאלה: מה תפקיד המורה למתמטיקה כמשלב את גישת למידה חברתית רגשית ה Social Emotional Learning (SEL) - בתהליכי ההוראה למידה והערכה. הפעילות תתבסס על יצירת גמישות מחשבתית, יצירתיות והכלת מצבים משתנים ודינמיים. במאה 21 המורה ישלב את הלמידה חברתית רגשית כחלק בהכנת הבוגר להתמודדות עם אתגרי הסביבה המשתנה בחברה ברמה האישית, חברתית.

מצגת המפגש>>


שם המרצה: גלי שמעוני – ראש תחום מתמטיקה במרכז הישראלי למצוינות בחינוך
נושא הסדנה: מבט מקיף על ההיקף
מיועד: למורי כיתות ה'-ו'
תקציר: מבט מקיף על ההיקף - אילו שאלות מעניינות ניתן להציג לתלמידים אחרי שלמדו כיצד לחשב היקף של מצולע? במפגש יוצגו דוגמאות לשאלות המפתחות חשיבה מתמטית.

צפייה בסדנה>>


שם המרצה: ד"ר יוסף חמודה - מרצה בכיר במכללה
נושא הסדנה: כיצד לפתח יכולות הנמקה והצדקה בקרב תלמידים ביסודי
מיועד: למורי כיתות א'-ג'
תקציר: הסדנה תעסוק במשמעות הצדקה והסבר.
הצורך לפתח יכולות של הנמקה הצדקה והסבר, וכיצד מורים יכולים לפתח יכולות הנמקה והצדקה בקרב תלמידי בית הספר היסודי ?

מצגת המפגש>>

צפייה בסדנה>>


שם המרצה: ראיד שיח אחמד מדריך ארצי למתמטיקה הסדנה בשפה הערבית
נושא הסדנה: הוראה באמצעות שאלות המקדמות חשיבה מתמטית :
מיועד: למורי כיתות ה'-ו'
תקציר: הוראה באמצעות שאלות מקדמות הבנה.

נתמקד בסדנה בשלושה היבטים:

1. במאפייני שאלות מקדמות הבנה.

2. בדיון שהמורה מובילה עם התלמידים סביב שאלות אלו.

3. מתן מענה דיפרנציאלינלתלמידים דרך שאלות המקדמות הבנה.


 
מצגת המפגש>>

צפייה בסדנה>>


שם המרצה: רונית מרום - מדריכה ארצית לחינוך פיננסי
נושא הסדנה: חינוך פיננסי בבית הספר היסודי
מיועד: למורי כיתות ג'-ו'
תקציר:
צרכנות נבונה ומתמטיקה-החיבור בין נושא הצרכנות למתמטיקה הוא חלק בלתי נפרד מן המציאות, מפני שהצרכן נדרש לעתים קרובות להפעיל מניפולציות מחשבתיות המבוססות על חישובים, אומדן והכרת מספרים, כדי לבחון את כדאיות הרכישה שלו וכדי להגן על זכויותיו. בסדנה נכיר את התוכנית לחינוך פיננסי ונתנסה בפעילויות.
יו"ר המושב: עינב ברוך ואסתר בית הלוי מדריכות מתמטיקה

 

מצגת המפגש>>


שם המרצה: קלאודיה ברמן - מדריכה למתמטיקה ורכזת הערכה ומדידה בפסג"ה
נושא ההרצאה: למה לי חידות עכשיו? - פיתוח חשיבה לוגית
מיועד: למורי כיתות ג'-ו'
תקציר: בסדנה נתנסה, כיצד ניתן לפתח חשיבה לוגית באמצעות חידות.

מצגת המפגש>>

שם המרצה: ענבל שטרית - רכזת ומורה מבית ספר שזר ברחובות
נושא הסדנה: רק שינוי קטן בשאילת שאלות בשיעור
מיועד: למורי כיתות א' -ג'
תקציר:
במפגש נכיר בעיות עם פתרונות מרובים נלמד מדוע חשוב להציג שאלות שאין להן תשובה אחת ויחידה.

מצגת המפגש>>



שם המרצה: ד"ר יוסף חמודה - מרצה בכיר במכללה
נושא הסדנה: שאילת שאלות פתוחות מקדמות חשיבה מתמטית
מיועד: למורי כיתות ד'-ו'
תקציר: בסדנה נעסוק במודל מוצע לשאלות העוסקות בחשיבה לצד שאלות פתוחות.
הסדנה מתבססת על המאמר Questioning in the mathematics classroom.

מצגת המפגש>>

צפייה במפגש>>