שנה מיוחדת זו של משבר בריאות עולמי ושל אי וודאות, מזמנת לנו אתגרים רבים ומגוונים המעמיקים את הפערים הקיימים בין בתי הספר, שכבות הגיל, כיתות הלימוד והתלמידים בכיתה ההטרוגנית. דווקא בשנה זו יש חשיבות רבה לשאוף לנהל שיגרת לימודים תקינה ככל האפשר במדע וטכנולוגיה.
תכנון הוראה מותאם, גמיש, מדויק וארגון מערך הלמידה המשולבת בהלימה לחוזר מפמ"ר ולמיקוד הלמידה והמלצות להוראה לשנת הלימודים תשפ"א, חשובים מתמיד וזאת במטרה לקדם הוראה מיטבית, לצמצם פערים שנוצרו בשנה שעברה, לשמור על רצף למידה ולקיים למידה סדורה. בה בעת אל לנו לשכוח לעודד סקרנות ופליאה בקרב התלמידים, לאפשר להם שיתופי פעולה, הזדמנויות ליצירת קשרים חברתיים, בחירה, העצמה, למידה עצמאית, ולעורר עניין אישי בכל אחד ואחת מהם.
אני שמחה להציג בפניכם את "המצפן" כלי ניווט מקצועי ייחודי לרכזי ומורי מדע וטכנולוגיה במחוז מרכז. המצפן מרכז את כל המידע הדרוש על מנת לסייע למורי המקצוע במהלך השנה. במצפן ניתן למצוא את מטרות ויעדי המקצוע לשנה זו, תוכנית לימודים עדכנית, חומרי הוראה מגוונים ומותאמים לכל שכבות הגיל, מארגני מידע לרכזים למשאבי בית הספר במו"ט, הכוונה בהוראת החקר המדעי וחקר פתרון בעיות, בנק קישורים חיוניים ועוד.
שנת שגשוג, בריאות והצלחה
מצפן - כלי לניווט מקצועי לרכזי ומורי מדע וטכנולוגיה היסודי
פורים – תשפ"ב
צוות ההדרכה במדע וטכנולוגיה במחוז מרכז הכין יחידות הוראה מרהיבות המתקשרות לחג הפורים וכן מגוון קישורים והצעות לפעילויות.
מסמכי מדיניות בעידן קורונה
הצעות למיקוד למידה לבתי הספר היסודיים מחוז מרכז
מאגר התנסויות בהתאמה ללמידה מרחוק שפותחו ע"י רונית רוזנבוש וצוות ההדרכה(למורה ולתלמיד)
הנחיות בטיחות לביצוע חקר מדעי בבית ומחוצה לו, במסגרת למידה מרחוק
לומדים מרחוק ביחד - יסודי
על מנת להעשיר ולפתח את הסקרנות בקרב הלומדים מרחוק, מצורף קישור לתיקייה שבה ניתן למצוא קבצים שהוכנו על ידי צוות ההדרכה במחוז.
בין הקבצים, חומרים ויחידות לימוד רלוונטיות וחדשניות שפותחו על ידנו ומותאמות לתכנית הלימודים בשכבות השונות ולמתווה הלימוד החדש. כמו כן, מצורף קובץ ריכוז השידורים במדע וטכנולגיה ללמידה מרחוק וקובץ קישורים לפעילויות העשרה ולמידה.
מודל הגלידות -
דיגמי הוראה ללמידה משולבת מיטבית ומשמעותית.
דגמי ההוראה מציגים מגוון מודלים לבחירה להשבחת תהליך ההוראה במדע וטכנולוגיה.
כל דגם פורש בפני המורה אפשרויות שונות להרחבת המומחיות בתחום התוכן, בדרכי ההוראה ובניהול כיתה.
בדגמים התייחסות לשלושה היבטים: הכלה ושילוב, שלבי מעגל הלמידה ופרקטיקות להוראה איכותית.
השימוש במודל הפרקטיקות להוראה איכותית ומשמעותית, מכוון את המורה עוד בשלב תכנון ההוראה ומסייע במתן מענה מגוון, המותאם מיטבית לכל תלמיד ותלמיד. הדגמים בנויים על פי שלבי מעגל הלמידה: פתיחה, התנסות, המשגה, יישום ורפלקציה.
מודל תות בננה – יחידת הוראה מבוססת דילמה בלמידה מרחוק
קישור לדגם
תבנית לארגון שיעור
דוגמה למערך שיעור
מודל מוקה וניל– יחידת הוראה מבוססת על וידאו בלמידה מרחוק
קישור לדגם
תבנית לארגון שיעור
דוגמה למערך שיעור
מודל מנגו ליצ'י– יחידת הוראה בנושא תכנון פתרון טכנולוגי בלמידה מרחוק
קישור לדגם
תבנית לארגון שיעור
דוגמה למערך שיעור
מודל שוקו וניל– יחידת הוראה להקניית ידע בלמידה משולבת
קישור לדגם
תבנית לארגון שיעור
דוגמה למערך שיעור
מודל ריבת חלב דובדבן– יחידת הוראה מרחוק המבוססת על ניסויים בבית
קישור לדגם
תבנית לארגון שיעור
דוגמה למערך שיעור
מודל פאקן לימון – יחידת הוראה בנושא ייצוג מידע בתערוכה וירטואלית
קישור לדגם
תבנית לארגון שיעור
דוגמה למערך שיעור
מודל מישמש וניל צרפתי– יחידת הוראה לביצוע תהליך חקר בלמידה משולבת
קישור לדגם
תבנית לארגון שיעור
מודל אפרסק קיווי – יחידת הוראה מטלת ביצוע בלמידה מרחוק
קישור לדגם
תבנית לארגון שיעור
לומדים מרחוק ביחד - היקום ומערכת השמש, תזונה בריאה ומערכת העצבים
סוגים, המרות ומעברי אנרגיה ומערכות טכנולוגיות
מגוון המינים בטבע כיתה ד'
אנרגיה חשמלית כיתה ג
טכנולוגיה לכיתה ד
מערכת השמש לכיתה ה
מערכת העצבים לכיתה ו
קשרי קיום לכיתה ו
תזונה נכונה ומערכת העיכול לכיתה ה
אסטרונומיה לכיתה ג
קהילה ייחודית במחוז מרכז למורי היסודי
תכנית פרחי הדרכה למדע וטכנולוגיה ביסודי בשיתוף אוניברסיטת תל אביב
במהלך השנה, פעלה תכנית ייחודית לפיתוח וטיפוח קהילת מנהיגות יוזמת בקרב צוותי ההוראה במו"ט במחוז.
במהלך התוכנית הוכשרו המורות להוביל יוזמות חדשניות לטובת כלל קהילת מורי המדע וטכנולוגיה במרחבי הפעולה השונים. בין היוזמות השונות: הנגשת משימות הערכה חלופיות במדע וטכנולוגיה, מדריך למורים חדשים במו"ט, הקמת קבוצת שידור בוואטסאפ בנושא אקטואליה רלוונטית, המנגישה נושאים אקטואליים לתלמידי היסודי ועוד.
מצורפים תוצרי יוזמות קהילת המורים לשימוש בעבודה השותפת או כדוגמאות לקידום מקצוע המו"ט בבתי הספר.

תוצרים
אקטואליה רלוונטית - קבוצת שידור למורי ותלמידי מדע וטכנולוגיה ביסודי
פרקטיקות להוראה מיטבית ואיכותית
פרקטיקות ההוראה הן פעולות המשמשות כמצפן להוראה מיטבית ואיכותית. שימוש מושכל ומודע בפרקטיקות, יוביל להשבחת ההוראה ומיצוי פוטנציאל כלל הלומדים כאזרחי המחר הבוגרים. הפרקטיקות משלבות בין שלושה צירים עיקריים: מחויבות לכל תלמיד ותלמידה, מומחיות בתחום התוכן ובהוראתו וניהול ההוראה והחינוך.
לפניכם מיפוי עדכני של פרקטיקות ההוראה ככלי עבודה המותאם גם ללמידה היברידית.
פרקטיקות הוראה שונות ומגוונות מלוות אותנו בהוראה ומקדמות אותנו בעבודתנו. אתם מוזמנים להיחשף לפרקטיקות השונות המפורסמות במרחב הפדגוגי בפורטל עו"ה ומובאות כאן בהתאמה למדע וטכנולוגיה, להטמיע אותן ולהעזר ביחידת הלימוד המצורפת לדוגמא.
יישום פרקטיקות ההוראה במדע וטכנולוגיה
יסודי
דוגמה ליישום פרקטיקות ההוראה במקצוע מדע וטכנולוגיה ביסודי לכיתה ב', כפי שנבנו והועברו בבית ספר "קשת" מרמלה. בהובלת מנהלת בית הספר אורית ערב, המורה למדע וטכנולוגיה דיאנה קימיאגר ובהדרכת המדריכה איריס אשכול.
שיעור ראשון: מהחומר למוצר
שיעור שני: סביבות חיים