5 החדשה
התכנית "5 החדשה" פעלה במחוז בשנים תשע"ה-תשע"ח.
במהלך תקופה זו מספר התלמידים שסיימו 5 יחידות מתמטיקה הוכפל.
לאחר סיום התכנית - "5 החדשה" הפכה לנורמה בית ספרית, והצלחת התכנית ניכרת בקיימות שלה.

מטרות תוכנית " חמש החדשה"
- הגדלת מספר התלמידים המסיימים בהצלחה מסלולי לימוד מתקדמים, באמצעות מיצוי פוטנציאל התלמידים
- יצירת בוגר סקרן, אוהב מתמטיקה ומוכן להצלחה בסביבה מתקדמת
- שינויים ושיפורים בתפישות המורים ודרכי ההוראה

על פי וויגוצקי למידה מתרחשת בתחום ה- Z.P.D
תחום ההתפתחות המקורב
zone of potential development
Vygotsky, l.S.
תפקיד המורה לקדם את כלל תלמידיו
מן הרמה האקטואלית אל הרמה הפוטנציאלית.
הרמה הפוטנציאלית - מה שהתלמיד יוכל לעשות אם יקבל סיוע משמעותי ומיומן יותר.
הרמה האקטואלית - מה שהתלמיד מסוגל לעשות בכוחות עצמו

גורמים ומאפיינים היוצרים את ההטרוגניות בכיתה
ידע קודם, IQ , רמת חשיבה, סגנון למידה וחשיבה, קצב למידה אישי, משתני אישיות, צרכים אישיים, רצון, נטייה ואישיות, היבטים ריגושיים, כשרונות, מיומנויות מוטוריות, מיומנויות חברתיות, הנעה ועמדות כלפי למידה, כישורי למידה, התנסויות קודמות בלמידה.

מהי הוראה דיפרנציאלית?
הוראה מותאמת אישית:
- רואה בכל לומד אדם בעל פוטנציאל הניתן למימוש
- מכילה ומקבלת כל לומד על כישוריו ויכולותיו
- שואפת ליצור תנאים המתאימים להתפתחות כל לומד
- "למידה והוראה דיפרנציאלית היא הפתרון לשונות הגבוהה והמיוחדת של כל לומד"
שלמה קניאל / חינוך לחשיבה

עקרונות התוכנית
איתור תלמידים, בעלי פוטנציאל לסיים בהצלחה חמש יחידות (הפלח העליון של תלמידי 4 יחידות)
פתיחת כיתות ייעודיות וסגורות (עד 25 תלמידים)
הוספת 2 ש"ש מעל כמות השעות המוקצות לכתת 5 יחידות
תוכנית למידה, תרגול והיבחנות - מותאמת אישית להתמדה
שינויי בתפישת תפקיד המורה ובדרכי ההוראה שלו – מהוראה ממיינת להוראה מטפחת, באמצעות הכשרה מוגברת ויצירת קהילה משתפת ובלתי שיפוטית
מדידה, בקרה ודיווח שוטפים
מעורבות ותאום בין כלל השותפים: אגף החינוך העירוני, מפקחים, מנהלים, מדריכים, רכזים, מורים והורים

מה מסתתר מאחורי המספרים - המורה כמחולל שינוי
- שינויים תפישתיים
- מעבר ממורה בודד לקהילת ידע שיתופית
- העשרת הידע המתמטי והפדגוגי והעמקתו
- העמקת שיתוף הפעולה עם כל הגורמים

שינויים תפישתיים
- אמונה, אהבה ואחריות
- מסוגלות
- הכרה כי התלמידים לומדים קודם מהלב ואח"כ מהראש
- שיתוף כמפתח להצלחה
- תפירת חליפה אישית

מעבר ממורה בודד לקהילת ידע שיתופית
ההכרה שהידע נמצא אצל כולם מעבר לדו שיח שוויוני
מורי "5 החדשה" הפכו לשגרירי שינוי בצוותי ההוראה
שינויי בשפה ובתרבות העבודה ("מניעת נשירה" התמדה)
הפיכת התלמידים לצוות נבחר
שיתוף פעולה גם עם: הנהלת בית הספר, מפקחים

העשרת והעמקת הידע המתמטי והפדגוגי
- פיתוח מקצועי שוטף
- פיתוח פסיכו-פדגוגי
- למידת עמיתים והכנסת טכנולוגיות וכלי למידה חדשניים באמצעות ליווי שוטף של צוות ההדרכה

מה כל זה נותן לתלמידינו?
- שינוי תמונת העתיד של התלמיד
- הקניית ערכים וכלים: התמדה, דבקות במשימה, עבודת צוות, התמודדות עם כישלון, לשאוף גבוהה ועוד
- אמונה במסוגלות האישית הביאה להצלחה גם במקצועות נוספים
- כרטיס כניסה ללימודים מתקדמים

מפת קשרי גומלין בתהליכי השינוי
המפתח להצלחה הוא סנכרון ושת"פ

המלצות לתחילת כיתה י'
בתחילת השנה מומלץ שתלמידי כיתה י' ילמדו נושא/ים חדש/ים הקשורים לנושאים שנלמדו בחטיבה כגון: גיאומטריה אנליטית וקדם אנליזה, יצמצמו פערים, יחזקו מיומנויות, יכירו את התיכון, יסתגלו וייבחנו על נושאים אלה.
לעניות דעתנו אין צורך בקיום מבחנים בחופשה או בתחילת השנה.
לקראת סיום המחצית כדאי לקיים "משוב אחורנית" – ניתן לבצע זאת בעזרת כלי שפותח בתכנית "רצפים הלכה למעשה" ומאפשר לראות את נתוני כל תלמיד ברצף חט"ב-חט"ע

"חלום לא הופך למציאות באמצעות קסמים. הוא דורש זיעה, נחישות ועבודה קשה". קולין פאול