תפיסת מהלך השקפה במחוז מרכז
מהלך השקפה במחוז מרכז מבוסס על ההבנה שהוראה היא תהליך מורכב, מסובך ובלתי צפוי.
במהלך ההוראה, המורה נדרשת להתייחס לריבוי של נסיבות, צרכים ואילוצים, לפענח במהירות מידע רב ולפעול על פיו. לכן, הוראה טובה דורשת:
- רגישות, המסייעת לזהות בעיה או הזדמנות שדורשות תשומת לב.
- פרשנות, המסייעת לנתח את המצב, את הגורמים לבעיה או להזדמנות ואת ההשלכות שלה.
- רפרטואר של טכניקות ואסטרטגיות הוראה, המאפשר גמישות של בחירה מתוך מגוון רחב של אפשרויות פעולה המוכרות למורה.
- שיקול דעת, באמצעותו ניתן להעריך את היתרונות והחסרונות של כל חלופה ולבחור בחלופה המתאימה ביותר
הדרך לפתח ולשכלל יכולות אלה היא למידה מקצועית מתמשכת של מורות, תוך כדי שיתוף פעולה עם מורות עמיתות בקהילה מקצועית.
מהלך השקפה מקדם למידה של מורות באמצעות שיח פדגוגי פורה בקהילה מקצועית. שיח פדגוגי פורה מאופיין בכך שהוא: - ממוקד בהוראה ובלמידה בכיתה.
- מעוגן בייצוגים עשירים של הוראה, למידה וחשיבה של תלמידים, ומשתמש בהם כדי לבסס את הדיון.
- מתמקד בבעיות, בסוגיות ובדילמות של הוראה ודן באופן ביקורתי בגורמים, בהשלכות ובדרכי הפעולה
נוקט עמדה חקרנית, שואף לתאר ולהבין טרם הערכה והצעת פתרונות. - כן ומאזן בין תמיכה רגשית-חברתית לאתגור של רעיונות.
- ממסגר בעיות באופן שמזמן פעולה.
- כולל נקודות מבט מרובות ומתח פורה ביניהן.