מערך אל"ה תשע"ט (איתור, איבחון, למידה והערכה)
רציונל
מערך אל"ה, אשר התפתח בשנים האחרונות מתכנית הממוקדת בקידום תלמידים עם קשיים ועם לקויות למידה לתפיסה ארגונית בית ספרית, מהווה תשתית לקידום ההיבט הפדגוגי ברמה מערכתית ומכוון לקידום תהליכי למידה - הוראה מותאמים למגוון הצרכים הקיימים בכיתה הטרוגנית, המאפשרים מתן מענה דיפרנציאלי
במסגרת הכיתה ובמסגרת פרטנית.
הציר המרכזי המוביל את תהליך העבודה בבתי הספר כולל הבניית תהליכי מיפוי,התערבות ומעקב מבוססי נתונים.
המת"ל (מעריך ומקדם תפקודי למידה) בעל הכשרה מקצועית בתחום לקויות הלמידה, הוא אחד מבעלי התפקידים המובילים המעוגנים בהסכם שכר בחטיבת הביניים.
במסגרת תפקידו הוא מוביל ומרכז את תפיסת אל"ה בבית הספר, הוא חבר בצוות הבין מקצועי הבית ספרי והוא אמון על הנחיית צוות בית הספר בהתאמת הפדגוגיה לצרכי הלומדים, תוך יצירת שיתופי פעולה במטרה לחתור לראייה
אקולוגית מערכתית.
קידום ההישגי לומדים באמצעות ביסוס תפקודי למידה, תוך מתן מענה דיפרנציאלי לכלל הלומדים בחינוך העל יסודי, מחייבים פיתוח תפיסה מקיפה וכוללנית, תוך התייחסות למכלול היבטים. מערך אל"ה הוא אחד מהתכניות הפועלות בחטיבות הביניים שמטרתן פיתוח תפיסה ארגונית המאפשרת הכלה של תלמידים שונים בעלי מגוון צרכים תוך התייחסות להיבטים לימודיים, רגשיים, חברתיים והתנהגותיים.
לצוות הבין מקצועי ולמורים תפקיד חשוב בליווי התלמידים, בתמיכה בהם ובחיזוק צרכיהם במהלך שנות הלימודים.
מערך אל"ה בתשע"ט פועל במספר מסלולים כפי שיפורט בהרחבה בהמשך:
636 חט"ב בפריסה ארצית.
177 חט"ב, בהן פועלת תכנית "מלקויות ללמידה"
76 חט"ב, בהן פועלת התוכנית "בדרך החדשה"
62 חט"ע שאותרו להתערבות בתוכנית "הדרך החדשה"
25 חט"ע שאותרו להתערבות במגזר בדואי דרום
מטרות התוכנית
- קידום הישגי לומדים בדגש על התחום האורייני, באמצעות ביסוס תפקודי למידה
- צמצום פערים
- פיתוח לומד עצמאי
יעדי התוכנית
- עליה בהישגי לומדים במקצועות רבי מלל במבחני המיצ"ב ובמבחנים פנימיים בחט"ב
- עלייה בנתונים המצביעים על שיפור בתפקודי למידה.
- עליה בתחושת המסוגלות של התלמידים והמורים בכיתה הטרוגנית.
דרכי פעולה:
1 . מיפוי
2 . התערבות- מתן מענה דיפרנציאלי לכלל התלמידים.
3 . מעקב ובקרה
4 . בניית תפיסה מערכתית והבניית תהליכי הוראה-למידה מותאמים.