שלום לכולם,
אני מזמינה אתכם להצטרף אלינו למסע אל תוך התהליכים המשמעותיים בהוראה בכיתה ההטרוגנית (רבת השונויות) ולהבין את המושג הכלה הן בפן הפדגוגי והן בפן הרגשי- חברתי.
ההכלה נוגעת בתחומים רבים ומהווה עוגן משמעותי להוראה בכיתה ההטרוגנית.
צוות מדריכות ההכלה של מחוז מרכז מדריך בבתי ספר רבים ולמעשה יוצר תשתיות איתנות להעצמת הפדגוגיה הבית ספרית בדגש על הוראה בכיתה ההטרוגנית.
ההוראה בכיתה ההטרוגנית קושרת בין מספר רב של נושאים. אתייחס כאן לשלושה נושאים מרכזיים:
א.העולם הדידקטי של המורה – מה אני כמורה נוטה יותר לעשות: להמשיג? לשאול? להעביר ידע? עד כמה אני משתמשת בכל החושים שלי על מנת ללמד? מה אני אוהבת ללמד? מה לא? למה? באילו אסטרטגיות אני משתמשת על מנת להגיע למגוון השונויות בכיתה?
ב.סגנונות הלמידה של התלמידים - מה אני יודעת עליהם? איך לומדים הילדים בעלי הקשיים? אילו סגנונות הם אימצו? איך אני מאפשרת הצלחה? האם היא מתאפשרת לכולם?
ג.סביבת הלמידה – מה יש בה? כמה היא תורמת לשקט בכיתה? כמה היא תורמת לצרכים השונים? כיצד אני נעזרת במרחב להשגת המטרות של השיעור ולחוויית הלמידה?
צוות מדריכות ההכלה ואני ניסחנו שאלה מרכזית הנוגעת לסוגיית ההוראה בכיתה הטרוגנית והיא:
כיצד נעלה את מסוגלות המורה להוראה בכיתה הטרוגנית?
לצורך כך מתווים שונים להוראה בכיתה הטרוגנית, דנו בהם, שינינו, הוספנו, התלבטנו ולבסוף יצרנו מודלים ייחודיים המציגים שפה מחוזית המקדמת את הפדגוגיה הבית ספרית בדגש על הוראה בכיתה הטרוגנית.
המתווים מציגים מהלכים מפורשים בשלושה היבטים:
א. היבט בית ספרי (רמת ארגון)
ב. היבט כיתתי (רמת כיתה וקבוצה)
ג. היבט אישי (רמת תלמיד)
המודל להוראה בכיתה הטרוגנית הינו מודל גנרי . מדריכות ההכלה יוצרות תיווך בתוך בתי הספר ומנחות הקורסים מלמדות אותו בהשתלמויות לרכזי ההשתלבות. אנו מבנות דרכי הוראה ולמידה באופן בו הן תהיינה נגישות ומותאמות לכלל אוכלוסיות הלומדים לרבות תלמידים מאתגרים ומתקשים.
הצרכים שעלו מהשטח הובילו אותנו ליצור מתווים נוספים הנותנים מענה לסוגיות ההכלה וההשתלבות:
· מתווה לעבודה עם תלמידים מאתגרים התנהגותית
· מתווה לבניית סביבות למידה מכילות
המשותף למתווים :
1. בניית צוות בינמקצועי
2. זיהוי אוכלוסיות ייחודיות- הכרות והעמקה בצרכיהם.
3. הערכת ההכלה הבית ספרית באמצעות מודל הצירים או אינדקס ההכלה.
4. ארגון הידע הקיים בבית הספר ורכישת ידע נוסף.
5. מיפוי צרכי הארגון, הכיתה והתלמיד – הסדרת הנגשות פדגוגיות, רגשיות- חברתיות, פיזיות וארגוניות.
החומרים מועלים לאתר ומעודכנים באופן שוטף.
אני מבקשת לקבל מכם הרחבות ודיוקים, רעיונות והצעות. אנא שתפו אותנו ביישום המתווים בתוך בתי הספר.
בברכת הצלחה,
גלי אלדר
רפרנטית מחוזית להכלה והשתלבות בחינוך הרגיל