הגברת המעורבות הרלוונטיות והמוטיבציה של בתי הספר ואתגרי המאה ה-21 באמצעות הוראה מחוברת לקריירה.
אודות התוכנית :
גיל ההתבגרות והמעבר מבית הספר היסודי לחטיבת הביניים הוא גורם משברי בחייהם של תלמידים רבים השואלים "מדוע אני צריך ללמוד את החומר הזה? מתי אשתמש בו? מי זקוק לידע הזה"? תקופה זו, המוכרת בספרות המקצועית, מתאפיינת בתחושות ניכור, בקשיי התמודדות עם שינויים ובירידה בהישגים לימודיים. תכניות שונות, העוסקות בהכנה לקריירה, ביזמות עסקית ובהכנה לעולם העבודה פועלות בחטיבות העליונות ומיועדות להתמודד עם מעבר זה, אולם אף אחת מהן לא מיושמת בחטיבות הביניים.
ממחקרו של פרופ' דניס אורטנר מאוניברסיטת צפון קרולינה על תכנית (career start) עולה, כי כבר בתחילת כיתה ז' (בארה"ב) תלמידים חושבים על עבודה. 92% מהתלמידים מאמינים "שבית ספר חשוב להשגת עבודה טובה", 80% מהם מהרהרים בנושא עכשיו ו-74% מהתלמידים כבר הצהירו: "אני זקוק ליותר מידע כדי לבחור את העבודה הרצויה לי".
תכנית "חץ לעתיד" מיועדת לתלמידי חטיבות הביניים, מכיתות ז' עד ט', והיא עוסקת בלמידה משמעותית ורלוונטית המחברת את החומר הלימודי הקיים לקריירות עתידיות. במסגרת התכנית מפותחים מערכי שיעור ב- 4 מקצועות המתואמים לסילבוס הקיים, מערכי השיעור נותנים לתלמידים מענה "מי משתמש בזה? מתי אשתמש בזה וכיצד זה יסייע לי בעתיד? ", המידע משולב בליבת השיעור באופן המאפשר חיזוק של כישורי חיים , המצופים מכל בוגר מערכת החינוך.
התכנית מבוססת על למידה פעילה של כל התלמידים, רלוונטית לחיים האישיים ומעניקה משמעות לשאיפות ולחלומות. כל זאת, במטרה לגרום לתלמיד להרגיש בעל ערך ולעודד אותו להביע את עמדותיו ודעותיו בחופשיות וללא חשש. מערכי השיעור מקפידים על מספר עקרונות פעולה, ביניהם: היכולת של התלמיד להציג עצמו בכתב ובעל פה, פיתוח ראייה עתידית וחשיבה מודרנית וחדשנית לצד חיזוק הדימוי העצמי ופיתוח הדמיון. כמו כן, התכנית מגדילה את מידת מעורבותם של התלמידים בבית הספר ומסייעת בשיפור הישגים לימודיים.
תלמידים אשר לקחו חלק בתכנית רכשו מיומנויות רבות וחשובות לעולם העבודה, כמו עריכת סקרים, העברת מצגות בפני הכיתה ובפני קהל חיצוני, חשיפה לקהילה העסקית השכונתית, שימוש במקורות מידע זמינים, יצירת סרטונים, כתיבת קורות חיים, ועוד. התלמידים לוקחים חלק בתהליך למידה אקטיבי של חקירה, שבו הם יכולים ללמוד על עצמם, על עמדותיהם ויכולותיהם, כמו גם להכיר את הסביבה ואת האפשרויות הקיימות בה.
מטרות התכנית
- הגדלת תחושת המסוגלות של התלמיד/ה
- הגדלת מעורבות התלמיד/ ה בלמידה
- שיפור תחושת השייכות של התלמיד לבית הספר
- הגברת המוטיבציה של התלמיד ללמידה בהשתתפות פעילה
- הגדלת רמת השאיפות והציפיות של התלמיד
- הגדלת מעורבות ההורים בהקהילה הבית ספרית
התכנית כוללת
- שימוש במערכי שיעור חדשניים ומכווני קריירה
- פורום מקצועי למורים להתפתחות אישית
- הרחבת הידע וההבנה של התלמיד במקצועות העולם
- זימון הרצאות מומחים מעולם התעסוקה לבתי הספר
- זימון השתתפות בשיעורים מקוונים עם בכירים במשק הישראלי החושפים את שוק העבודה העתידי
- חשיפה ואימון לפדגוגיה מוטת עתיד
- שיתוף בניוזלטר מידע מעולם התעסוקה
- ליווי מקצועי לבתי הספר
- יצירת מעורבות של מדריכות מתחומי דעת ומפקחת מקצועית
הירתמות בית הספר למהלך
- בחירת של לפחות שני תחומי דעת בהם תפעל התוכנית.
- הוראה של לפחות עשר שעות שנתיות על פי התכנית חץ לעתיד לכל תחום דעת נבחר.
- שיבוץ חץ לעתיד בתכנית הסילבוס השנתית / תכנית עבודה שנתית.
- קיום מפגשי ישיבות צוות תקופתיים עם המדריכה המלווה ומעורבות המנהל בישיבות .
- צפייה ולמידת עמיתים משותפת למורים המלמדים בתכנית , למדריכה הבית ספרית ולמנהל בית הספר.
- עידוד צוות המורים לפיתוח מערכים המשלבים בתוכם מרכיבי חדשנות הנחוצים להצלחה בעולם העבודה.
- הצגת פרויקט המחבר בין ידע מתחום מסוים לתחום הקריירה.
קהל היעד
- תלמידים בחטיבות הביניים
- עובדי הוראה
- הורים וקהילה
שותפים לתכנית
- משרד החינוך - מחוז מרכז
- ג'וינט אשלים - תחום נוער
- מפקחת על הפיתוח המקצועית - חנה חרוסט
- מדריכה מחוזית - רוית הרמן
- ליווי וייעוץ - איתי ורמן
- מדריכות בית ספריות - שירן סבג ונסרין חאג' יחיא