לאחר שלוש יממות של ירי טילים, בעיקר על עוטף עזה ומחוז הדרום, הושגה הפסקת אש וחוזרים
ללימודים . אף כי התנסית ם לא פעם במצב כזה על כל שלביו, יש צורך, בכל פעם מחדש לעבד את החוויות
ולתת מקום וזמן לתהליך של חזרה מדורגת לשגרת חיים , גם מהבחינות הרגשית והחשיבתית ולא רק זו
הפיזית .
ככול שהאירועים חוזרים על עצמם ישנם מעגלים נוספים הזקוקים להקשבה, חיבוק וליווי.
לחלק מהתלמידים לוקח יותר זמן לחזור להתנהלות שגרתית של חיי ביה"ס או הג ן ולכן חשוב לבצע איתור
תלמידים המגלים קשיים מיוחדים, על מנת לאפשר מענה מותאם ברמה פרטנית וברמת הקבוצה והכיתה.
השיחות של אנשי החינוך עם התלמידים הן בעלות חשיבות עצומה. זוהי דרך מיטבית להחזיר תחושות של
ביטחון ומוגנות . אתם אנשי החינוך מהווים עבור התלמידים בסיס ועוגן המאפשרים להם לחבור לחוזקות
האישיות שלהם ולכוח שטמון בשיתוף הקבוצתי, כדי לשוב לשגרה טובה ומיטיבה. את הביסוס של החוסן
הנפשי של התלמידים נמשיך לעשות על ידי שמירה על קשר אישי והתעניינות כנה ואכפתית. נחוצה גם
העברת מסרים של אמון ביכולתם של התלמידים להתאושש וחיזוקם של כוחות ההתמודדות הקיימים
בהם .
בתוך כך , אתם אנשי החינוך, עברתם ועוברים חוויות מורכבות ובו זמנית הנכם נדרשים לעמוד לרשות
התלמידים.
על מנת שנוכל כולנו להביט קדימה, עלינו, להתבונ ן תחילה על מה שאנחנו עברנו, לעבד חוויות, לשוחח ביחד,
לשתף ולהקשיב ולקבל כוחות זה מזה.
המלצות לחזרה הדרגתית לשגרה
בשלב ראשון יש לכנס את הצל"ח הבית ספרי שיבנה תמונת מצב, יגדיר צרכים, יציב מטרות ויחלק
תפקידים ליום החזרה ללימודים עד טוו ח של שבוע. חשוב לקיים שגרת לימודים, תוך רגישות לצרכי באי ביה"ס או הגן.
בתיה"ס יצרו מבנים שיאפשרו זמן לשיתוף הדדי של הצוותים ובו זמנית, השגחה ותשומת לב לתלמידים .
לדוגמה: ניתן לחלק את המורים לשתי קבוצות כאשר בשעתיים הראשונות קבוצה אחת נמצאת בשיח עם
היועצות והפסיכולוגית וקבוצה שנייה נמצאת בפעילות הפגה עם התלמידים ובשעתיים הבאות מתחלפים .
השיחה באופן כללי תיעשה על פי העקרונו ת של מודל מעש"ה" של דר פרחי לפיהם :
א. הדגשת המחויבות ללוות, לתמוך וביחד להתגבר על הקשיים.
ב. עידוד לעשייה ופעילות שמגבירות שליטה ומפחיתות חוסר אונים ובדידות .
ג. פיתוח שיחה המבוססת על שאילת שאלות סגורות שמעודדות לחשיבה ומחזקות תחושת של
מסוגלות אישית .
ד. הבניית ההתרחשויות באמצעות הקשבה לסיפורים, עשיית אבחנה בין שמועות ועובדות ואמירה
ברורה שהאירוע הסתיים.
עקרונות נוספים שיש לקחת בחשבון
• בדיקת נוכחות: חשוב להקפיד ולברר מי מהתלמידים לא הגיע למוסד החינוכי ולברר סיבת
ההיעדרות. במקרים בהם תלמידים נמנעו מלבוא עקב חשש, יש לעודד אותם ואת הוריהם להגיע
ולעבד את החוויה יחד עם כולם .
• מידע והבניית הסיפור: כדאי לספר את פרטי האירועים במילים פשוטות וברורות ללא דרמטיזציה
מיותרת. יש לציין שהאירועים הסתיימו לעת עתה .
• מתן אפשרות לשיתוף: חשוב לאפשר לתלמידים לשתף בחוויה שעברו. ניתן לשאול היכן היית כששמעת את האזעקה? חשוב לשים לב לילדים שקטים במיוחד ולנסות לדובבם בעזרת מתן תפקידים / פעילויות .
• ריענון נהלי ביטחון: חשו ב להזכיר לתלמידים היכן נמצאים המרחבים המוגנים.
• תשומת לב לתלמידים חרדים במיוחד : ילדים שונים )וגם מבוגרים( מגיבים בצורה שונה ומתאוששים בקצב שונה. חשוב שאנשי החינוך ישדרו אמון ביכולת ההתאוששות והתמודדות של התלמידים, אך גם יהיו ערניים לתלמידים הזקוקים להתייחסות מיוחדת .
• יידוע ההורים: חשוב ליידע את ההורים על מה שנעשה במוסד החינוכי ולתת כתובת להיוועצות להורים המעוניינים בכך .
• שמירה על השגרה: השגרה מחזקת ומשדרת מסר של נורמאליות והמשך רציפות החיים ולכן יש לפעול על פי תכנית שנקבעה מראש, המייצרת שגרה רגישה .
בתקווה לשלום ושלווה , הנהלת השירות הפסיכולוגי ייעוצי