לאור השינוי שחל בתפיסת הנגישות והחקיקה הנלווית לה בתיקון מס' 11 לחוק החינוך המיוחד, תשע"ט-2018, משרד החינוך מוביל מהלך לקידום ולהשתלבות תלמדים עם מוגבלויות במוסדות החינוך, כך שאותם התלמידים יוכלו ללמוד בכל מוסד חינוכי שבו יחפצו. בדף זה תוכלו לקרוא על עקרונות ההנגשה, על התאמות הנגשה במוסדות החינוך, על הנגשה פיזית, פדגוגית וחברתית, הנגשה בטיולים, כללי בטיחות ועוד.
בישראל יש כ-200,000 תלמידים עם מוגבלויות. מוגבלויות אלה מתחלקות לשני סוגים: נראות ובלתי נראות. הנראות לעין באות לידי ביטוי בעזרים חיצוניים כמו כיסא גלגלים, אביזרי שמיעה ומקל נחייה, והן יכולות להיות בלתי נראות לעין הקשורות למוגבלויות רגשיות, תקשורתיות או קוגניטיביות. כיום, הגישה הרווחות כלפי אנשים עם מוגבלות היא שלילית, והחברה מתקשה לקבל אותם כשווי זכויות ופעמים רבות הסביבה שבה הם נמצאים אינה מותאמת לצורכיהם ואינה מאפשרת להם שוויון ועצמאות.
נגישות היא התאמת הסביבה הפיזית והאנושית ליכולות הפיזיות, השכליות והרגשיות של אנשים עם מוגבלות. מערכת החינוך שואפת לקדם את השתלבות תלמידים עם מוגבלויות כך שיוכלו ללמוד בכל מוסד לימוד שבו יבחרו, ושלכל תלמיד תהיה דרך נגישה לבית הספר, כיתה נגישה, שירותי נכים והאפשרות על פי החוק להשתלב ולהשתתף בכל הפעילויות החברתיות במסגרת בית הספר ומחוצה לו. סימן ז' לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998 קובע כי על רשויות ובעלויות להנגיש את מוסדות החינוך ואת שירותי החינוך לתלמידים עם מוגבלות ולהורים עם מוגבלות.
עקרונות ההנגשה
עקרונות הנגשה מושתתים על זכויות יסוד אנושיות וחברתיות:
עקרון ההכלה – אנשים עם מוגבלות הם חלק מהציבור ולכן יש לאפשר להם להתנהל במרחב הפיזי והשירותי באותו אופן שבו עושה זאת כלל הציבור וללא הפרדה. כדי לאפשר נגישות מלאה למרחב הציבורי נעשה שימוש בהתאמות נגישות ובאמצעי עזר אשר מאפשרים האנשים להגיע לכל מקום בבטחה, בכבוד ובעצמאות.
עקרון הרצף – האפשרות של אדם עם מוגבלות לבצע רצף מלא ושלם של פעולות שהתוצאה שלהן היא קבלת שירות מלא תוך השקעת זמן ומאמץ סבירים. לצורך קיום עקרון זה יש להבטיח רצף פעולות משלב ההגעה, דרך צריכת השירות ושימוש במתקנים במקום שבו הוא מסופק ועד לעזיבה. נתק אחד ברצף הפעולות עלול למנוע מאדם עם מוגבלות להשלים את הפעולה שאותה ביקש לבצע.
עקרון הגמישות ואספקת התאמות זמינות – כיוון שקיימת שונות גבוהה בצרכים המיוחדים של אנשים ובמצבים שהם נקלעים אליהם, יש לספק התאמות לאמצעי הגעה, התניידות וקבלת שירות. על ההתאמות להיות מגוונות וגמישות, כך שיתאימו למגוון הצרכים.
התאמות הנגשה במוסדות החינוך
התאמות הנגשה פיזיות – על המוסד החינוכי להתאים את מבנה המוסד ואת והריהוט שבו לצורכיהם של תלמידים עם מוגבלות פיזית, מגבלות ראייה ומגבלות שמיעה. ההתאמות יבוצעו באחריות ובאמצעות הבעלות או על ידי בעלי המבנה לפי חלוקת האחריות הקבועה בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות – התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה.
כמו כן, לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, על הרשות להקפיד על מספר התאמות נגישות עיקריות במוסדות החינוך – חניית נכים, שירותי נכים, דרך נגישה ופיר מעלית. על מוסד הלימוד והרשות המקומית לוודא כי הנגשות אלה מוכנות כאשר תלמיד עם מוגבלות יחל ללמוד במוסד הלימוד או שהורה עם מוגבלות יגיע לבית הספר. יש לשמור על כבודם ופרטיותם של התלמיד או ההורה ולאפשר להם לקבל שירות בבטיחות, בעצמאות ובאופן שוויוני.
התאמות הנגשה פדגוגיות – על הצוות החינוכי והטיפולי של בית הספר בהובלת המתי"א לבחון את הזכאות להתאמות לתלמידים עם מוגבלות בתחום הפדגוגי הזקוקים להתאמות בדרכי ההוראה, הלמידה, ההיבחנות וחומרי הלמידה. התאמות בדרכי ההיבחנות בבחינות בגרות יעשו לפי נוהלי אגף לקויות למידה של השירות הפסיכולוגי הייעוצי (שפ"י).
התאמות הנגשה פדגוגיות-טכנולוגיות – הצוות החינוכי בבית הספר, בשיתוף עם גורמים מקצועיים רלוונטיים (מומחי התחום מהמתי"א, מומחי התחום מהמתי"א לעיוורים ומומחי תחום מהמרכז הטיפולי לכבדי שמיעה וחירשים) יבחן את זכאותם של תלמידים עם מוגבלות הזקוקים להתאמות טכנולוגיה מסייעת ויבצע את ההתאמות הנדרשות.
התאמות הנגשת טיולים ופעילויות חוץ בית ספריות – על הבעלות של המוסד החינוכי לוודא כי פעילויות מחוץ לכותלי בית הספר, כמו טיולים, סיורים, פעילויות ספורט וסל תרבות, יהיו נגישות לכלל התלמידים, לרבות תלמידים עם מוגבלויות. ככלל, תינתן עדיפות לפעילות נגישה. עם זאת, במקרים מיוחדים אפשר לקיים פעילות נפרדת שאינה נגישה, כל עוד ישנה חלופה נגישה, הולמת ומכבדת הפתוחה לכלל התלמידים – הן תלמידים עם מוגבלות והן תלמידים ללא מוגבלות.
למידע נוסף ראו קריטריונים להנגשה פרטנית טכנולוגית והנגשת טיולים ופעילויות חוץ בית ספריות בפורטל רשויות ובעלויות חינוך.
הנגשה חברתית
על סגל בית הספר להעלות את המודעות לנגישות בקרב כלל תלמידי המוסד החינוכי. תהליכי חינוך והדרכות חווייתיות להעצמת התחושה וההזדהות עם ילדים עם מוגבלויות ושילוב תלמידים עם מוגבלויות בכל הפעילויות, במסגרת בית הספר ומחוצה לו, יסייעו להטמיע שינוי חברתי כלפי תלמידים עם מוגבלויות בפרט ואנשים עם מוגבלויות בכלל.
הנחיות בטיחות לפעילויות חוץ ואתגר לתלמידים עם מוגבלויות
קישורים
חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998
נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות
חוזר מנכ"ל – הקדמת הרישום לילדים בעלי צרכים מיוחדים הזקוקים להנגשה פיזית של המוסד החינוכי
תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות (התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה)
אגף לקויות למידה של השירות הפסיכולוגי הייעוצי (שפ"י)
הנגשת טיולים – רשימת רכזי טיולים מונגשים במחוזות
הנגשת טיולים – נספחים לקול קורא
הנגשת טיולים – פרוטוקול ועדת הקצבות חתום
הנגשת טיולים – קריטריונים חתומים
התאמות הנגשה טכנולוגית – תהליך הגשת הבקשה – תרשים זרימה
חוזר למנהלים - התאמת נגישות טיולים ופעילויות חוץ ופנים מוסדיות
טופס בקשה לאישור התאמות נגישות פרטנית