היפגעות ילדים מתאונות היא בעיה גלובאלית. על פי ארגון הבריאות העולמי, היפגעות ילדים היא המגפה השנייה של האלף השלישי, אחרי השמנה. כך, מדי יום נהרגים בעולם כ-2,000 ילדים מתאונות . אין מדובר במגיפה המאפיינת את העולם השלישי. באירופה נהרגים מדי שנה כ-10,000 ילדים מתאונות, כך שהתופעה היא מרכזית גם במדינות המפותחות, בהן ישראל.
החינוך לבטיחות הינו חובה מוסרית ומקצועית המוטלת על מחנכים ואנשי מנהל הפועלים לשמירה והגנה על בטיחותם ושלומם של הילדים. ילדים ובני נוער נפגעים בגילאים שונים ובמקומות שונים: בבית, בחצר, במרחב הציבורי, בדרך לבית הספר, ובבית הספר עצמו. הם נפגעים בגלל חוסר מודעות לסכנות, בגלל סביבה שאינה מותאמת להם ובגלל התנהגות שאינה מותאמת לתנאי הסביבה ולסכנות בה.
כחלק מיישום החלטת ממשלה , 4289- 'תכנון תכנית רב שנתית לקידום בטיחות ילדים בישראל', גובשה על ידי משרד החינוך תכנית חומש שמטרתה העלאת המודעות לסיכונים וצמצום היפגעות ילדים במערכת החינוך ומחוצה לה. התוכנית גובשה על בסיס נתוני ההיפגעות, וכוללת הירתמות מערכתית של מנהלים ושל יחידות שונות במשרד החינוך: מנהל פדגוגי, מנהל חברה ונוער, חינוך גופני, המדען הראשי, המחוז החרדי, ראמ"ה, שותפויות בין מגזריות ועוד.
התכנית אשר אושרה על ידי מנכ"ל המשרד והוצגה בישיבת הנהלה מורחבת מבטאת את המחויבות והאחריות שלנו לפתח, להוביל ולהטמיע תפיסה של בטיחות בקרב ילדים, הורים וקהילה, כאמצעי להתמודדות עם "מֵמגפת האלף השלישי" (כהגדרת ארגון הבריאות העולמי). מטרות העל של התוכנית:
1. העלאת מודעות לסיכונים
2. מתן כלים וידע להתנהגות בטוחה
3. עידוד התנהגות בטוחה
תכנית החומש שהחלה בשנת תשע"ט תלווה בתהליך הערכה על ידי ראמ"ה. במסגרת תהליך ההערכה יבוצעו מספר פעולות כבר משנה זו:
1. שילוב שאלות בנושא חינוך לבטיחות ומניעת היפגעות ילדים במסגרת שאלון אקלים בית ספרי ובמסגרת שאלון ניטור אלימות. להלן בנספח דוגמאות לשאלות שנוספו.
2. הערכה איכותנית של פעולות המשרד בנושא, ביחידות השונות.
משרד החינוך מחויב להטמעת נושא החינוך לבטיחות ומניעת היפגעות ותכני הבטיחות משולבים בגילאים שונים, בדיסציפלינות שונות לאורך כל השנה.
לשימושך מספר דוגמאות לתוכניות ופעולות חינוכיות בנושא שפותחו על ידי גורמים שונים במשרד:
א-ג
ונשמרתם מאוד לנפשותיכם
מצגת נלווית להפעלה "ונשמרתם לנפשותיכם"
פעילות בית ספר חופש גדול - משוחחים ויוצרים בטיחות בעקבות ספרים
פעילות בית ספר חופש גדול - משוחחים ויוצרים בטיחות
תוכנית חומש למניעת היפגעות ילדים
ד-ו
דגל שחור פעילות לתלמידי כיתות ד-ו
מצגת נלווית להפעלה דגל שחור
מערכי הדרכה לחגים
חנוכה
פורים
ל"ג בעומר
בני נוער
סיכונים בגילאי 15-17
בית ספר יסודי
מפתח הלב-בנושא בטיחות ובטחון
נספח:
באיזו מידה בבית הספר מלמדים אותך כיצד...
באיזו מידה אתה נוהג בפועל...
· לשמור על עצמך ליד מאגרי מים ולהימנע מטביעה (למשל: להיכנס לים/בריכה רק כשיש מציל, לזהות סכנות במים ועוד)
· לשמור על עצמך מפני נפילות ופציעות (למשל: לחבוש קסדה ומגני ברכיים בעת רכיבה, לטפס בצורה נכונה ועוד )
· לשמור על עצמך מפני כוויות (להתרחק מגופים חמים, להתרחק מזיקוקים ונפצים ועוד)
· להיזהר בדרכים (להכיר את חוקי התנועה, לחגור חגורת בטיחות ברכב, איך להתנהג כהולך דרך ועוד)
· לשמור על עצמך מפני הרעלה וחנק (למשל: לאכול בצורה זהירה, להתרחק מרעלים ותרופות ועוד)
במהלך 12 החודשים האחרונים, האם וכמה פעמים נפצעת באופן כזה שדרש טיפול רפואי מקצועי של אחות או רופא?
א. אף פעם.
ב. פעם אחת.
ג. פעמיים.
ד. שלוש פעמים או יותר .
אם נפצעת במהלך 12 החודשים האחרונים, ציין מה גרם לפציעתך (אפשר לבחור יותר מאפשרות אחת)
א. לא נפצעתי במהלך 12 החודשים האחרונים.
ב. נפלתי ממקום גבוה (נפלתי מעץ, משולחן, חלון וכד').
ג. נפלתי מכלי תחבורה שרכבתי/נסעתי עליו (אופניים, אופניים חשמליים, רולרס, קורקינט, סקייטבורד וכד').
ד. נפגעתי בתאונת דרכים (במכונית, באוטובוס, כהולך רגל וכד').
ה. נכוויתי מאש (מדורה, גפרורים, אש בכיריים, שריפה וכד').
ו. נכוויתי מנוזל חם (תה חם, קפה, שמן רותח וכד').
ז. שאפתי עשן או גז (עשן מדורה, עשן ארובה, גז הליום וכד').
ח. נתקלתי בחפץ חד (ברזל, מקל, עץ וכד').
ט. נחתכתי או באתי במגע עם חפץ חד (סכין, משור, מספריים וכד').
י. אכלתי או שתיתי חומר שאיננו מיועד למאכל (חומר ניקוי, תרופה, שמן לרכב וכד').
יא. נחנקתי כתוצאה מבליעה של חפץ זר (חרוז, צעצוע, עט וכד').
יב. כמעט טבעתי במאגר מים (ים, בריכה, גיגית מלאת מים וכד').
יג. קבלתי מכה מאדם אחר (בעיטה, אגרוף וכד').
יד. אחר:______
היכן היית כאשר התרחשו הפציעות שלך (אפשר לבחור יותר מאפשרות אחת)?
א. לא נפצעתי במהלך 12 החודשים האחרונים.
ב. בשטח בית הספר בזמן שעות הלימודים.
ג. בשטח בית הספר לאחר שעות הלימודים.
ד. בשטח הבית (בתוך הבית, בחצר הבית).
ה. בטיול בטבע (ים, טיול בפארק וכד').
ו. ברחוב או במגרש החנייה.
ז. בגן שעשועים או בפארק.
ח. בזמן פעילות ספורטיבית (כדורסל, חוג ספורט וכד').
ט. עסקתי בפעילות פנאי כלשהי (ביליתי בקניון, בריכה, בפארק מים וכד').
י. מקום אחר __________
מהי לדעתך הסיבה העיקרית שגרמה לפציעה (או הפציעות) שלך? אנא בחר אפשרות אחת בלבד
א. לא נפצעתי במהלך 12 החודשים האחרונים.
ב. לא נזהרתי מספיק.
ג. לא הייתי מודע לסכנה.
ד. היה לי מזל רע.
ה. אני נהנה לקחת סיכונים.
ו. לא ידעתי כיצד להתמודד עם הסכנה.
ז. נכנעתי ללחץ חברתי של ילדים אחרים.
ח. במקום שבו נפצעתי היו מפגעים (בורות/ברזל חשוף, רצפה חלקה וכד').
ט. לא האמנתי שזה יכול לקרות לי.
י. סיבה אחרת:___________
מידת ההסכמה להיגדים בנושא בטיחות במים
אני נכנס למאגר מים גדול (ים, בריכה וכו') רק אם יש מציל.
אנשים שיודעים לשחות לא יכולים לטבוע (בריכה, ים, נחל ועוד).
כשאני בבריכה או בים אני נוהג לשחק במשחקים שיכולים לסכן אותי (הטבעות, קפיצות מסוכנות, טביעה, צלילה עד אובדן נשימה ועוד).
מדריך מוסמך או בן משפחה לימדו אותי לשחות
למדתי בבית הספר מהן הסיבות שבגללן בדרך כלל אנשים טובעים (למשל, זרמים, רוח, משחקי מים ועוד).
מידת ההסכמה להיגדים בנושא מניעת נפילות ופציעות
כשאני רוכב/נוסע בכלי תחבורה (כגון אופניים, רולרס, קורקינט, סקייטבורד ועוד) אני חובש קסדה.
אני יודע איך להתמודד עם ילדים שמנסים לגרום לי לעשות דברים מסוכנים (תחרויות רכיבה, קפיצה מגבהים, רכיבה בעיניים עצומות ועוד).
אם אני חובש קסדה ומגנים בזמן שאני רוכב על כלי תחבורה (כגון אופניים, רולרס, קורקינט, סקייטבורד ועוד), שום דבר לא יכול לפגוע בי.
כשאני רוכב על כלי תחבורה, אני נהנה לאתגר את עצמי על ידי רכיבה מהירה מאד, קפיצות, סיבובים מהירים ("צלחות") וכד'.
למדתי בבית הספר איך להגן על עצמי מפני פציעות בזמן שאני רוכב על כלי תחבורה (כגון אופניים, רולרס, קורקינט, סקייטבורד ועוד).
מידת ההסכמה להיגדים בנושא כוויות
בשנה האחרונה הסברתי לבני המשפחה שלי היכן למקם כלים חמים בבית (פלטות, מיחמים, סירים חמים) כדי שאף אחד לא יוכל להיכוות מהם.
אני נהנה לעשות ניסויים עם אש ולראות מה קורה לחומרים כאשר שורפים אותם (להדליק גפרורים, לשרוף עיתונים, ועוד).
כאשר אני מדליק מדורה אני דואג שיש מסביבי אמצעי הגנה מתאימים (כיסוי בד, מים, עפר, אדמה ועוד) כדי לכבות אותה.
למדתי בבית הספר איך צריך לסדר ולארגן את הבית כדי להפחית סכנות אש וכוויות (למשל להרחיק כלים חמים, להתקין גלאי עשן ועוד).
הסיכוי שלי להיפצע באופן חמור מכוויה הוא נמוך
מידת ההסכמה להיגדים בנושא בטיחות בדרכים
אני חוצה את הכביש אך ורק במעבר חצייה.
כאשר אני משתמש בכלי התחבורה שלי (כגון אופניים, רולרס, קורקינט, סקייטבורד ועוד) אני נוסע על הכביש.
אני מכיר את חוקי התנועה (למשל תמרורים, באיזה גיל מותר לרכוב על אופניים חשמליים ועוד).
השנה השתתפתי בפעילות חינוכית שבה תלמידים מסבירים לתלמידים אחרים על בטיחות בדרכים.
ילדים נפגעים בתאונת דרכים כתוצאה ממזל רע .
מידת ההסכמה להיגדים בנושא חנק והרעלה
בשנה האחרונה הסברתי לבני המשפחה שלי כיצד לארגן את הבית כדי להפחית סכנות של הרעלה וחנק (להרחיק חומרי ניקוי, להרחיק חפצים קטנים מילדים ועוד).
רק ילדים קטנים יכולים להיחנק.
אני יודע מה לעשות אם מישהו בסביבה שלי נחנק.
למדתי בבית הספר לבדוק היטב לפני שאני מכניס משהו לפה.
מסקרן אותי לטעם דברים שאני לא מכיר ולא יודע אם הם בטוחים למאכל
מידת ההסכמה להיגדים
כאשר אני מגיע למקום חדש אני מיד מזהה דברים בסביבה אשר יכולים לסכן אותי (למשל, חפצים חדים, מים עמוקים, מיחם חם ועוד).
לפני כל פעילות שאני עושה (משחק, שוחה, רוכב ועוד) אני חושב על הנזקים שיכולים להיגרם לי כתוצאה ממנה.