בתי ספר בניהול עצמי זוכים להגדלת המרחב האוטונומי מול משרד החינוך והרשויות המקומיות וכן הם נהנים מגמישות פדגוגית, ארגונית וכלכלית המסייעת להם לממש את מטרותיהם לפי צורכיהם. בדף זה תמצאו מידע על מדיניות הניהול העצמי, על גבולות הסמכות של בית ספר בניהול עצמי, על מודל התקצוב של בית ספר לניהול עצמי ועוד.
מדיניות הניהול העצמי
המעבר לניהול עצמי של בתי ספר משמעותו הנהגת מדיניות ניהולית-חינוכית שבמסגרתה מועברים לבתי הספר ממשרד החינוך ומהרשויות המקומיות סמכויות, משאבים ואחריות. למנהל בית הספר ולצוותו ניתן מרחב של סמכות וגמישות בהיבטים פדגוגיים, ארגוניים וכלכליים לשם מימוש יעדיו וצרכיו של בית הספר - ומוקד קבלת ההחלטות מועבר לבית הספר. להרחבה בנושא מעבר בתי הספר היסודיים לניהול עצמי, עקרונות המדיניות ומודל היישום ראו חוזר מנכ"ל.
חמש המטרות העיקריות לבתי ספר בניהול עצמי לצורך מימוש הניהול העצמי
הגדרת מטרות פדגוגיות בית ספריות ברורות ומוסכמות בהתאמה לצורכי בית הספר.
התאמת תוכניות הלימודים למטרות הפדגוגיות של בית הספר.
הפעלת משוב פנימי לשם קידום אוכלוסיות תלמידים ופיתוח צוותי ההוראה.
הרחבת סמכויות בתחום כוח העזר ורכישת שירותים.
הגברת העצמאות של בית הספר בניהול התקציב (משק כספים סגור).
ששת עקרונות הניהול העצמי
ניהול עצמי מבוסס על שישה עקרונות יסוד אשר בלעדיהם לא ניתן לקיים מערך ארגוני-כלכלי-תפעולי מיטבי בבתי הספר, ואלו הם:
מיקוד שליטה פנימי
תפיסה של העברת מוקד ההחלטות לבית הספר.
בית ספר מגבש לעצמו חזון, גוזר מתוכו מטרות ויעדים, קובע סדרי עדיפויות ומפנה אליהם משאבים.
האצלת סמכויות וביזור סמכויות
בבתי ספר בניהול עצמי מתקיימים תהליכים של שיתוף הצוות, העצמה והאצלת סמכויות.
תוכנית העבודה היא תוצר של תפיסה שכל סגל המורים שותף לה.
ניהול מושכל של משאבים
בית הספר נהנה מגמישות בהפעלת מכלול המשאבים העומדים לרשותו.
בית הספר מתכנן ומאגם את המשאבים, מקצה אותם באופן יעיל ומהיר, מנהל אותם בחיסכון וביעילות ויוזם פעולות להגדלת משאביו.
בית ספר כארגון לומד
אחריות, מחויבות ומתן דין וחשבון (אחריותיות)
פיתוח יחסי בית הספר-סביבה
המורים, התלמידים וההורים שותפים בקבלת החלטות ומגויסים להגשמתן.
בתוכנית העבודה יש התייחסות לשותפויות ולקשרים שמקיים בית הספר עם הקהילה.
גבולות הסמכות של בתי ספר בניהול עצמי
בד בבד עם הגדלת המרחב האוטונומי, בתי ספר בניהול עצמי פועלים במסגרת מדיניות ממלכתית ומחויבים להנחיות משרד החינוך המגדירות את גבולות הסמכות והאוטונומיה שלהם. בית ספר בניהול עצמי מחויב:
לפעול על פי תוכנית הלימודים הממלכתית הרשמית.
לפעול על פי חוקי החינוך, התקנות, הוראות חוזרי המנכ"ל ונוהלי משרד החינוך.
להעסיק כוח אדם על פי הסכמי העבודה עם ארגוני המורים או עם ארגוני עובדים אחרים ועל פי הנחיות המנהל הכללי של משרד החינוך.
לוודא שמספר שעות הלימוד השבועיות ואורך יום הלימודים יהיו כפי שנקבע מזמן לזמן על ידי משרד החינוך.
לפעול על פי נוהלי משרד החינוך ומשרד הפנים המתואמים עם מרכז השלטון המקומי תוך שיתוף פעולה עם בקרת הכספים של הרשות המקומית.
ועדה מלווה בית ספרית
כל בית ספר בניהול עצמי מקיים ועדה מלווה בית ספרית בהשתתפות המפקח, נציגי הרשות המקומית ונציגים אחרים בקהילה הבית ספרית. בפני ועדה זו מציגים מנהל בית הספר ושותפיו את תוכנית העבודה והמשאבים, דנים במכלול היבטיה ומאשרים אותה.
הוועדה היא פורום מייעץ, מלווה ותומך להנהלת בית הספר בגיבוש וביישום המדיניות הפדגוגית, הניהולית והכלכלית של בית הספר. היא מזמנת שיח משותף של גורמים שונים המעורבים בחיי בית הספר ומשפיעים על העשייה הבית ספרית. היא משמשת מסגרת לדיון תקופתי מוסדר בכלל התשומות, התהליכים והתוצרים של בית הספר, הן הפדגוגיים והן הכלכליים, ומצע לחשיבה משותפת על סוגיות, קשיים ואתגרים העולים מן השטח.
להרחבה ראו במדריך ועדה מלווה בית ספרית למנהלים, מפקחים ומנהלי מחלקות חינוך.
מודל התקצוב לבתי ספר בניהול עצמי
בבסיס המודל הכלכלי של בתי הספר בניהול עצמי עומד איגום של מרב המשאבים הגמישים המוקצים לו ממקורות שונים (משרד החינוך, הרשות המקומית ומקורות נוספים) והעברתו לרשות בית הספר, באופן שהמשאבים יהיו זמינים לבית הספר, והוא יוכל להפנותם לטובת היעדים והצרכים שהגדיר לעצמו.
סל תלמיד – התקציב המועבר על ידי הרשות המקומית לחשבונות בתי הספר בניהול עצמי לצורך ניהולם כמשק כספים סגור.
סל תקצוב – התקציב שהרשות המקומית מעמידה לרשות בתי הספר בניהול עצמי, הכולל הן את סל התלמיד המועבר לחשבונות בתי הספר והן את תקציב בית הספר המנוהל באמצעות הרשות המקומית (כגון לצורך העסקת שרתים, מזכירים, עובדי ניקיון ועוד).
הכשרת מזכירות ומנהלניות בבתי ספר בניהול עצמי
למזכירות ולמנהלניות בבתי הספר בניהול עצמי יש תפקיד חשוב באחריות על התפעול האדמיניסטרטיבי והכלכלי של בית הספר. מרכז השלטון המקומי מקיים עבורן קורסי הכשרה ממוקדים המוכרים לגמול. לפרטים ניתן לפנות אל מרכז השלטון המקומי לגב' אלונה נדיר nadiralona@gmail.com.
יוזמות חינוכיות
מנהלת ניהול עצמי והקרן לעידוד יוזמות חינוכיות פועלים יחד להעצמת היוזמה והעשייה בקרב צוותי מורים. היוזמות הנבחרות זוכות לתוכנית ליווי והדרכה לפיתוח היוזמה והטמעתה בבית הספר. התוכנית כוללת השתתפות בכנסים ומפגשי למידה של קהילת יזמי הקרן, מנחה מלווה מטעם הקרן, משימות פיתוח לאורך שנת הלימודים ומענק כספי ליישום היוזמה.
הגשת בקשות להצטרפות ליוזמות חינוכיות לשנת תש"ף הסתיימה.
פרטים בנוגע למפגשים סינכרוניים ליזמים מתעניינים יפורסמו בדף הפייסבוק ובאתר הקרן.
לאתר הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות.
רשימת קישורים