מערכת החינוך נרתמה לעשייה חינוכית מעמיקה ומשמעותית שמטרתה עיצוב התנהגות בריאה בקרב תלמידים, מורים, מנהלים והורים. במסגרת התוכנית הלאומית "אפשרי בריא" הוגדר יעד רב שנתי משותף עם משרד הבריאות ולפיו עד שנת 2020 יפעלו כל מוסדות החינוך כמקדמי בריאות. בדף זה תוכלו לקרוא על המאפיינים ועקרונות הפעולה של בית ספר מקדם בריאות ועל הקריטריונים הנדרשים להכרה בבית הספר כמקדם בריאות על פי המדרגים השונים.
מאפייניו של בית ספר מקדם בריאות
תפיסת עולם של אורח חיים בריא הבאה לידי ביטוי בהוויה החינוכית של בית הספר.
קיומה של מודעות גבוהה לבריאות בקרב כל השותפים – תלמידים, הורים ומורים.
ביסוס שיקולי הדעת הפדגוגיים בהתאם למשמעות תחום הבריאות בבית הספר.
שילוב תחום הבריאות הלכה למעשה בתכנים הלימודיים, בתוכניות חינוכיות, ברוח ובערכים.
הצוות החינוכי משמש מודל לחיקוי.
התלמידים שותפים בקביעת המדיניות, בתהליכי קבלת ההחלטות ובפעילות.
יצירת שינוי בהתנהגות הבריאותית תוך העצמת השותפים והטמעת השינוי בתהליך מתוכנן ומבוקר.
עקרונות הפעולה של בית ספר מקדם בריאות
כל בית ספר פועל בהתאם לצרכיו, לאוכלוסיית התלמידים שלו, לדרך החינוכית שלו ולמאפייניו הייחודיים.
העבודה מבוססת על הנהגת צוות היגוי שבו שותפים תלמידים, מורים, הורים וגורמים מקצועיים חיצוניים, תוך פיתוח פעילות רב מקצועית.
האחריות ליישום התוכנית היא על מנהל בית הספר וכן על הצוות החינוכי הממנה מטעמו בעלי תפקידים.
בבית הספר מתקיים תהליך של הכשרת הצוות והעשרתו בתחום הבריאות.
מדרג הכוכבים לבתי ספר מקדמי בריאות
אופן הגשת המועמדות להכרה כבית ספר מקדם בריאות ותנאי הסף הנדרשים משתנים בהתאם למדרג כוכבי הבריאות. המעבר בין רמות המדרג השונות מותנה באופי, באיכות ובמידת הטמעת התחום ולא בוותק של בית הספר בתוכנית.
הקריטריונים להכרה בדירוג כוכב בריאות אחד
מחויבות של מנהל בית הספר.
מינוי מוביל בריאות והקמת צוות היגוי בית ספרי אשר אחראי על פיתוח התוכנית ויישומה.
פיתוח תוכנית שנתית בית ספרית בתחום קידום בריאות והטמעת התוכנית במהלך השנה הראשונה לכניסה לתהליך. בתוכנית ישולב נושא הבריאות בתחומי דעת שונים ובשכבות הגיל השונות.
יצירת סביבה בית ספרית בריאה, נקייה ובטוחה במבנה, בכיתות הלימוד, במרחבים הפתוחים, במתקני השתייה ובשירותים, תוך ניטור קבוע של מפגעים, דיווח ויישום לקחים.
פיתוח סביבה פיזית וחינוכית המעודדת התנהגות תזונתית בריאה ומגוונת ואשר תואמת את הנחיות משרד החינוך כפי שמפורטות בחוזר מנכ"ל, כולל מכירת מזון בקיוסקים ומכונות לממכר משקאות ומזון .
ביצוע פעילות גופנית במסגרת יום הלימודים למשך 90 דקות בשבוע נוסף על שני שיעורי חינוך גופני, עידוד הגברת הפעילות הגופנית בשעות הפנאי והליכה או רכיבה על אופניים לבית הספר.
יידוע כלל ההורים על הצטרפות בית הספר לתוכנית ושילובם בתהליך.
הקריטריונים להכרה בדירוג שני כוכבי בריאות
יישום התוכנית הבית ספרית והרחבתה לכלל אוכלוסיית בית הספר ובתחומי דעת נוספים.
פיתוח מקצועי – השתלמות מוביל הבריאות בקידום בריאות בהיקף של 30 שעות לפני מועד הגשת הבקשה וצירוף אישור על כך.
קיום פעילויות לצוות המוסד החינוכי במסגרת תוכנית העשרה או השתלמות מוסדית בתחום קידום הבריאות.
הקמה והובלה של מנהיגות תלמידים לתחום קידום בריאות.
שילוב ההורים והקהילה בפעילויות השונות במהלך השנה.
הקריטריונים להכרה בדירוג שלושה כוכבי בריאות
ביצוע פעילויות משמעותיות המקדמות את הבריאות בקהילה הרחבה.
פיתוח ויישום דרכים לשיתוף הידע והניסיון ולהפצתו למוסדות חינוך נוספים כגון: פעילויות תוכניות, יוזמות ומצגות של תהליכי למידה.
גיוס וליווי בית ספר נוסף בתהליך ההכרה כבית ספר מקדם בריאות.
הערכת התוכניות והפעילויות המתקיימות במסגרת התוכנית הבית ספרית.
הקריטריונים להכרה בדירוג "בריא מתמיד"
בית הספר הוכר בדירוג שלושה כוכבי בריאות שנתיים ברציפות.
גיוס וליווי בית ספר נוסף בתהליך ההכרה כבית ספר מקדם בריאות.
בית הספר חרת על דגלו את קידום הבריאות, רואה בה שליחות ומהווה שגריר להפצת התורה לקהילה ולבתי ספר נוספים ולקהילה.
הפעולות הנדרשות כדי להיות בית ספר מקדם בריאות
למידע נוסף ראו קול קורא להכרה ולקבלת דירוג כבית ספר מקדם בריאות תשע"ט ונספח – הגדרות לקול קורא. לתשומת ליבכם, אם יוקצה תקציב כתמריץ לבתי ספר מקדמי בריאות, משרד החינוך יתקצב את בתי הספר שיוכרו כמקדמי בריאות בהתאם לקריטריונים לתקצוב בתי ספר מקדמי בריאות. בית ספר יקבל תמריץ כספי רק אם פעל על פי הדרישות.
קישורים
קול קורא להכרה ולקבלת דירוג כבית ספר מקדם בריאות תשע"ט
נספח - הגדרות לקול קורא
טפסים
בקשה להכרה לבית ספר מקדם בריאות