"
קול קורא" היא תוכנית מערכתית לקידום שטף הקריאה של כלל התלמידים בכיתות ב'-ו' בבית הספר היסודי. שטף הקריאה כולל את מרכיב הדיוק, הקצב והפרוזודיה (הנגנה מותאמת).
התוכנית עוסקת בשלושה מרכיבים עיקריים המשפיעים על שטף הקריאה:
- תפקודים מטה-קוגניטיביים-ניהוליים
- ידע לשוני ומטה-לשוני
- תפקודים רגשיים
התוכנית מציעה גישה פסיכו-פדגוגית לקידום הקריאה של כלל התלמידים על ידי המורה בכיתה כולה, בדרך המשתלבת במערך השיעור הרגיל.
התוכנית מחייבת למידה יסודית של מדריכים ומורים, ולכן מתחילה את צעדיה הראשונים בשנת תש"ף בגרסת התנסות.
מטרות התוכנית:
- שיפור שטף הקריאה של התלמידים, הכולל קריאה מדויקת, מהירה והבעתית בכתיב המנוקד ובכתיב שאינו מנוקד.
- הגברת המודעות של המורים לחשיבות שטף הקריאה, כבסיס להבנת הנקרא ולביטחון בקריאה.
- הרחבת הידע של מורים לגבי גורמים המשפיעים על התבססות השטף ועל ייחודיות הקריאה בשפה העברית
- הצעת כלים להתערבות לשם שיפור שטף הקריאה במסגרת הכיתה הרגילה, תוך התאמה לגיל הלומדים וליכולותיהם ההתפתחותיות.
התוכנית כוללת מודל התערבות לעבודה בכיתה הרגילה ועשר פרקטיקות לקידום שטף הקריאה.
קול קורא - התוכנית
ליחידת הדרכה לתוכנית - "קול קורא"
למצגת שהוצגה בכנס חשיפת התוכנית "קול קורא" לקידום שטף הקריאה 18.9.19