"המתאבל על ירושלים זוכה ורואה בשמחתה" - גיליון חמד"ת מס' 72 – עשרה בטבת נקבע כיום צום, שבו מתוך התחושות הפיזיות נגיע לרמה רוחנית המכירה בבית המקדש כמקומו המרכזי של העם היהודי. עלינו המחנכים מוטלת המשימה לברר עם בני הנוער את תפקיד הצום ותכליתו.
כששמים וארץ מתחברים – לב לדעת שיעור על ירושלים לעשרה בטבת.
משמעותו של עשרה בטבת – לב לדעת
עשרה בטבת חמדת ימים
יום הקדיש הכללי
לקראת עשרה בטבת - הלבנה הלא מסוידת שלנו גיליון על סדר היום מס' 186 - פעילות לעשרה בטבת. על יום הקדיש הכללי ועל חשיבותו של הזיכרון המשותף לחיזוק תחושת הערבות ההדדית בחברה הישראלית.
החוברת אמונתך בלילות - מיועדת למורה המחנך בחמ"ד המלווה מסעות בני נוער לפולין ומסעות משואה לתקומה בארץ, ובה מאמרים להרחבת הידע ולהעמקת המחשבה בנושאים אמוניים וכן פעילויות להעברה בכיתות.
בשבילי הזיכרון - משרד החינוך ו"יד ושם" פעלו במשותף ליצירה של תכנית חינוכית ולימודית כוללת להוראת השואה בכל המגזרים ובגילאים השונים. מטרת התכנית להסדיר את לימודי השואה בכל שכבות הגיל, לבסס הוראה של תכנים ומושגים באופן ספירלי ולחנך לערכים אנושיים ולאומיים הקשורים לנושא. "חובה על עמנו, שידע לעצב זיכרון ולהעבירו מדור לדור, למצוא את הדרכים לשמר את זיכרון השואה והמורשת היהודית גם בדורנו ולעשות זאת בדרכים המתאימות ולתקופה שבה אנו חיים". (מתוך דף הבית של התכנית)
עשרה בטבת – מערכי שיעור מתוך התכנית החינוכית "בשבילי הזכרון"
חטיבת ביניים
"ושננתם" – סוגיות מן המשנה וביטויים במקורות מתקופת השואה. לכיתות ו' - ז' בחמ"ד
המערכים המאוגדים בתכנית 'ושננתם' מאפשרים ביום הקדיש הכללי לחבר את לימוד המשנה לעילוי נשמת קורבנות השואה, עם שיח משמעותי אודות ההשתקפות של המשניות במאמציהם של יהודים בתקופת השואה להמשיך ולשמר את זהותם. המערכים מתמקדים בסוגיות מתוך המסכתות: ברכות, שבת, ר"ה, יומא וסוכות, ומאפשרים מגוון של דרכי לימוד. ניתן לקיים גם לימוד עצמי, חברותות או אף חברותות רב גילאיות או רב דוריות עם כערב לימוד משותף.
שבת בתקופת השואה -ז'-ט'
"בימי שבת בשעות הבוקר נפגשים לפעילות של תנועת הנוער הציונית, [...] מלמדים אותנו שירים בעברית, ומספרים לנו סיפורים מרתקים על ארץ ישראל [...] בשעת הסעודה השלישית המשכנו לשמוע מפי אבא אגדות על ארץ ישראל, כמו בימים ימימה. ימי השבת היו הימים היחידים בהם נדמה כאילו איננו רעבים,[...] התרוממות הרוח והקדושה המיוחדת של השבת תרמו כנראה לאשליה של תחושת השובע". (ברכה קרווסר). השיעור העוסק במסירות הנפש של יהודים בתקופת השואה לציין ולשמור את השבת עד כמה שיכלו, הוא חלק ממערך כללי העוסק בלוח השנה העברי בתקופת השואה, ובכך מהווה תרומה חשובה לשיח חינוכי סביב יום הקדיש הכללי לקורבנות השואה, כפי שנקבע על ידי הרבנות הראשית לישראל.
בר מצווה בתקופת השואה - כיתות ז'-ט'
שיעור מתאים במיוחד לקראת שנת בר מצווה, המביא את סיפוריהם של מספר ילדים אשר הגיעו למצוות בתקופת השואה. הם מציינים את קבלת עול מצוות במספר דרכים, ובעקבותיהם ניתן לדון משמעותיותיהם של מעגלי זהות שונים כגון משפחה, קהילה, הנהגה רבנית ועוד. השיעור הוא חלק ממערך כללי העוסק בלוח ההשנה ומעגל החיים היהודי בתקופת השואה, ובכך מהווה תרומה חשובה לשיח חינוכי סביב יום הקדיש הכללי לקורבנות השואה, כפי שנקבע על ידי הרבנות הראשית לישראל.
חטיבה עליונה
קולו של היחיד - קולו של היחד - י'
לקראת עשרה בטבת, אשר נקבע כיום הקדיש הכללי, המדגיש את הצורך בזיכרון אינדבידואלי, לצד המחוייבות של הכלל המערך 'קולו של היחיד קולו של היחד' מאפשר דיון בדרכי הזיכרון, במשמעותן של קהילה וסולדריות יהודית.
מדור לדור - חפצים במעגל הזיכרון- י'
המערך מאפשר, לקראת יום הקדיש הכללי, לדון עם התלמידים על דרכי הזיכרון, בעקבות סיפוריהם של מספר חפצים מתקופת השואה. בין החפצים ציוירי תנ"ך שיצר האמן קרל דויטש לביתו התינוקת, להמשכיות המורשת.
חיי תרבות ורוח במחנות העקורים - י' (דגש על "קדיש")
קדיש אחרי אביך לא אמרת, מצבה על קבר אמך לא הצבת [...], ברצונך לעשות זכר לנשמותיהם. תיכנס לבית הכנסת ותשתתף עם הציבור ללמוד את 'המשנה היומית לזכר קדושי ישראל'. במילים אלו פנו נציגי הועד למען 'משנה יומית עולמית' לניצולים במחנה העקורים בברגן בלזן. המערך מציג את מגוון הפעילויות במחנה זה בקרב שארית הפליטה לצורך דיון חינוכי על המשכיות, זיכרון וחזרה לחיים, כנושאים העומדים בבסיס משמעותו של יום הקדיש הכללי לקורבנות השואה.
התמודדותו של האדם המאמין בשואה - י'-יב'
מערך שנכתב על ידי הרב יוחאי רודיק, מפמ"ר מחשבת ישראל. במערך מקורות וקטעים המזמנים התעסקות בשאלות המאתגרות של הזהות היהודית והאמונה לאחר השואה.
יצירה מן המיצר - לכיתות יא'-יב' בחינוך הממ"ד
מערך בין תחומי, אשר משלב יצירות אומנות, ספרות ועדויות בסוגיית התפילה בתקופת השואה, ובשאלת ההמשכיות לאחר השחרור.
אמונה בשעת משבר- יא'-יב'
מאמר חינוכי המלווה בשאלות לדיון בנושא השאלה האמונית ודרכי ההתמודדות עם משבר האמונה בשואה.
חומרים חינוכיים לעשרה בטבת באתר "יד ושם"
טקסים ליום הזיכרון לשואה ולגבורה באתר "יד ושם"
זיכרון השואה - לב לדעת על הויכוח שניטש בארץ לגבי מועד ציון יום הזיכרון לשואה ועל סוגיות של עיצוב זיכרון, הנצחה והאופן בו סוגיות אלה פוגשות את החברה הישראלית על גווניה השונים.
שם ונר - מערכי פעילות
סיפוריהם של מדליקי המשואות תשפ"א הקטעים הוקרנו במהלך העצרת הממלכתית ביד ושם
שם עולם 2019 יוצרים חיים מחדש - שירים שנכתבו בגטו. שם עולם 2019 הוא פרויקט אופטימי להנחלת השואה לדור העתיד, בהובלת המרכז הבינלאומי "שם עולם" שאתרו וסיננו טקסטים מתוך עשרות שירים וסיפורים שנכתבו בגטאות, תוך מתן דגש על קידוש החיים ולא על הנחלת המוות.
הרב ישראל מאיר לאו מספר על הילד שהיה בשואה ועל האמונה שנשארה 29:09
את פתח: חוסן וחוסן אמוני אל מול משבר
פתיחתא
דף מקורות ,
הצעה לפעילות בכיתה
שקופיות לפעילות