פיתוח מיומנויות רגשיות וחברתיות על פי מסמך דמות הבוגר
למידה חברתית רגשית היא תהליך של למידת כישורים ומיומנויות רגשיות וחברתיות המאפשרת לפתח ולטפח את היכולת של התלמידים, המורים והקהילה להבין ולנהל את הרגשות שלהם עצמם ואת האינטראקציות שלהם עם אחרים.
סרטון Social-Emotional Learning: What Is SEL and Why SEL Matters -
מודל SEL של משרד החינוך מתוך מסמך דמות הבוגר, מתייחס למיומנויות תוך אישיות ומיומנויות בין אישיות. כאשר מיומנויות תוך אישיות הן מודעות עצמית (זיהוי רגשות, הכרת העצמי, מסוגלות עצמית) והכוונה עצמית (ויסות עצמי, הנעה עצמית, התמודדות עם מצבי לחץ ומשבר), ומיומנויות בין אישיות כוללות מודעות חברתית (הבנת האחר, זיהוי מצבים חברתיים, רגישות תרבותית) והתנהלות חברתית (תקשורת, ניהול קונפליקטים, עבודת צוות, ניהול יחסים בין אישיים) ואוריינות גלובלית- מודעות גלובלית, אחריות גלובלית והתנהלות רב תרבותית. מיומנויות חברתיות רגשיות אלו נלמדות במסגרת תוכנית כישורי חיים.
ממצאי מחקרים מעידים כי למיומנויות חברתיות-רגשיות יתרונות לאורך חיי הפרט, הנוגעים להתנהגותו ולרווחתו ושתורמים להצלחה בהווה בבית הספר ובעתיד במערכות יחסים ובחייו האזרחיים (שפרלינג, 2018).
להרחבה בנושא-
שפרלינג, ד' (2018). למידה חברתית רגשית: מיפוי מושגי, בסיס תיאורטי ואמפירי. ל' יוספסברג בן-יהושע (עורכת). סקירה מוזמנת כחומר רקע לעבודת צוות המומחים לנושא טיפוח והטמעה של למידה חברתית-רגשית במערכת החינוך
כנס היוזמה- מגוון הרצאות מוקלטות בנושא SEL
עלוני מתיא יחדו ברוח SEL
שילוב עקרונות פמ"ע לב לדעת בתהליך הלמידה:
דף פמ"ע בחמ"ד
מיומנויות 2030 וחלוקה לפי עקרונות הפמ"ע
בתחומי הדעת- sel
תהליך הלמידה והתוכן הלימודי מעוררים בקרב המלמד והלומד תחושות, רגשות, אסוציאציות, חוויות אישיות ודילמות ערכיות, המשפיעות עליו ועל
הלמידה. במהלך הלמידה נרצה לחזק את יכולתו של התלמיד להתחבר, להבין ולהפנים את החומר הלימודי, תוך הרחבת ההסתכלות על עצמו. בהוראת התוכן הלימודי נבדוק אילו תחושות, רגשות, ערכים וכישורים מזמן הנלמד; נקיים דיונים עם הלומדים סביב סוגיות אלו; נאפשר להם לבטא את רגשותיהם, מחשבותיהם והבנתם, תוך חיבור ותובנות על עצמם ועל חייהם.
מצורף מתווה לשילוב תהליכים רגשיים ערכיים חברתיים וכישורי חיים בתחומי הדעת. (אפשר לשלוח לקישורים שכבר הכנסו לעמוד הראשי)
סרטון- מכניסים עניין לכיתה: מורים מעבירים את זה הלאה
פרקטיקות בדרכי ההוראה לטיפוח מיומנויות חברתיות ורגשיות
היוזמה- הכנס השנתי 2.1.2019 - טיפוח מיומנויות חברתיות-רגשיות (SEL) במערכת החינוך
טיפוח מיומנויות רגשיות וחברתיות וערכים בלמידה- מארז מתנה:
קדם יסודי
יסודי
על יסודי
מסמך מיומנויות דמות הבוגר
קישור "המסע היומי שלי"