כישורי חיים בחמ"ד רציונל ועקרונות מנחים ליועצתכישורי חיים היא תכנית התפתחותית מכיתה א' עד י"ב, הפועלת לפיתוח כשירות רגשית-חברתית של תלמידים, ולחיזוק יכולתם להתמודד עם מצבי חיים שונים, וכוללת נושאים הקשורים בהתפתחות ובמניעה. חוזר מנכ"ל אדווה זיידמן- מדריכה ארצית בתחום כישורי חיים- שפ"י, ומובילת התחום בחמ"ד0524855999 מייל: advaze@education.gov.il מתווים ומחוונים להובלת והטמעת כישורי חיים בארגוןמחוון להתבוננות על בית הספר בכישורי חייםמחוון למפקח/למנהל לצפיה בשיעורי כישורי חייםתוכנית עבודה ייעוצית בכישורי חייםמודל לבניית תוכנית התערבות בכישורי חייםמחוון למנחה מפגש כישורי חייםעוגנים בכישורי חיים מעגל הלמידה למידה משמעותית משלבת בין קוגניציה לבין רגש תוך התנסות ורפלקציה, מודעות ותרגומה לכדי התנהגות.מעגל הלמידה הינו מעגל סדנאי כאשר אבני היסוד של מעגל הלמידה:פתיח חוויתי - גירוי פתוח, מתומצת, השלכתיגוף - התנסות והמשגה - תהליכים אישיים סיום יישום התנהגותי - המללה/ ניסוח תובנות אישיות על עצמנו ועל הנושא הנידון.הרחבה על מעגל הלמידהמבנה להכנת מפגש כישורי חיים על פי מעגל הלמידה און בי העבודה ב"כישורי חיים", מבוססת על עבודה בו זמנית בחמישה מוקדים המכונים מודל "און-בי":א – אני. מוקד הזהות העצמיתו - וויסות רגשי, מוקד ניהול והכוונה עצמיתנ - ניהול העצמי במשימות החיים היומיומיות (למידה, עבודה ופנאי)ב - ביני לביניכם – מוקד הכשירות הבינאישית במעגלים שוניםי - יש מוצא - מוקד ההתמודדות עם מצבי לחץ, סיכון ומשברמיפוי כישורים ומיומנויות המקדמים רווחה נפשיתהרחבה על האון בי הנכחה וקידום שיח אישי הנחיות לניהול שיח רגשי בשיעורכללים לשיח מוגן SEL - למידה חברתית רגשית פיתוח מיומנויות רגשיות וחברתיות על פי מסמך דמות הבוגרלמידה חברתית רגשית היא תהליך של למידת כישורים ומיומנויות רגשיות וחברתיות המאפשרת לפתח ולטפח את היכולת של התלמידים, המורים והקהילה להבין ולנהל את הרגשות שלהם עצמם ואת האינטראקציות שלהם עם אחרים.סרטון Social-Emotional Learning: What Is SEL and Why SEL Matters - מודל SEL של משרד החינוך מתוך מסמך דמות הבוגר, מתייחס למיומנויות תוך אישיות ומיומנויות בין אישיות. כאשר מיומנויות תוך אישיות הן מודעות עצמית (זיהוי רגשות, הכרת העצמי, מסוגלות עצמית) והכוונה עצמית (ויסות עצמי, הנעה עצמית, התמודדות עם מצבי לחץ ומשבר), ומיומנויות בין אישיות כוללות מודעות חברתית (הבנת האחר, זיהוי מצבים חברתיים, רגישות תרבותית) והתנהלות חברתית (תקשורת, ניהול קונפליקטים, עבודת צוות, ניהול יחסים בין אישיים) ואוריינות גלובלית- מודעות גלובלית, אחריות גלובלית והתנהלות רב תרבותית. מיומנויות חברתיות רגשיות אלו נלמדות במסגרת תוכנית כישורי חיים.ממצאי מחקרים מעידים כי למיומנויות חברתיות-רגשיות יתרונות לאורך חיי הפרט, הנוגעים להתנהגותו ולרווחתו ושתורמים להצלחה בהווה בבית הספר ובעתיד במערכות יחסים ובחייו האזרחיים (שפרלינג, 2018). להרחבה בנושא- שפרלינג, ד' (2018). למידה חברתית רגשית: מיפוי מושגי, בסיס תיאורטי ואמפירי. ל' יוספסברג בן-יהושע (עורכת). סקירה מוזמנת כחומר רקע לעבודת צוות המומחים לנושא טיפוח והטמעה של למידה חברתית-רגשית במערכת החינוךמודל sel- מיומניות תוך אישיות ובין אישיות על פי מסמך מיומנויות הבוגר של משרד החינוךעלון פמ"ע ללב לדעת בחמ"דכנס היוזמה- מגוון הרצאות מוקלטות בנושא SELשילוב עקרונות פמ"ע לב לדעת בתהליך הלמידה: דף פמ"ע בחמ"דמיומנויות 2030 וחלוקה לפי עקרונות הפמ"ע בתחומי הדעת- selתהליך הלמידה והתוכן הלימודי מעוררים בקרב המלמד והלומד תחושות, רגשות, אסוציאציות, חוויות אישיות ודילמות ערכיות, המשפיעות עליו ועלהלמידה. במהלך הלמידה נרצה לחזק את יכולתו של התלמיד להתחבר, להבין ולהפנים את החומר הלימודי, תוך הרחבת ההסתכלות על עצמו. בהוראת התוכן הלימודי נבדוק אילו תחושות, רגשות, ערכים וכישורים מזמן הנלמד; נקיים דיונים עם הלומדים סביב סוגיות אלו; נאפשר להם לבטא את רגשותיהם, מחשבותיהם והבנתם, תוך חיבור ותובנות על עצמם ועל חייהם. מצורף מתווה לשילוב תהליכים רגשיים ערכיים חברתיים וכישורי חיים בתחומי הדעת. (אפשר לשלוח לקישורים שכבר הכנסו לעמוד הראשי)סרטון- מכניסים עניין לכיתה: מורים מעבירים את זה הלאהפרקטיקות בדרכי ההוראה לטיפוח מיומנויות חברתיות ורגשיותטיפוח מיומנויות רגשיות וחברתיות וערכים בלמידה- מארז מתנה: קדם יסודי יסודיעל יסודי מסמך מיומנויות דמות הבוגרקישור "המסע היומי שלי" אפליקציית "המסע היומי שלי" מודל הקיץתהליך מקוון ואינטראקטיבי לשיח קיצי של תכנים רגשיים וחברתיים ושילוב מיומנויות בתחומי הדעת, המעניק הזדמנות למחנכים לשמירה על קשר ושיח עם תלמידיהם במהלך חופשת הקיץ, ומעניק לתלמידי חט"ב בחמ"ד הזדמנות מעניינת וחווייתית ללמידה אישית מרחוק, תוך פיתוח מיומנות רגשיות וחברתיות וכוחות המסייעים להתמודדות עם אירועי החיים השונים.מודל תשפ"א סביבת לימוד של מיומנויות אישיות ובין אישיות, תוך עיסוק בתחומי הדעת: תנ"ך, מחשבת ישראל, היסטוריה ועוד. כל שבוע עוסק ברכישת מיומנות אחרת.קישור "המסע היומי שלי"מוזמנים להצטרף לקבוצות המחנכיםהרצאה על שימוש באפליקציה בתהליכי למידה מרחוק מתוך הכנס של חמ"ד ומכללת הרצוגטבלה מתכללת של פריטי המסע היומי- חלוקה לפי מיומנויות אישיות ובין אישיות(יש לגלול כל עמודה כלפי מטה ולראות את כל התכנים המופיעים תחת מיומנות זו)חלוקה לפי תחומי תוכןכישורי חייםהיסטוריהתנ"ך שילוב היבטים רגשיים כישורי חיים וערכים בתחומי הדעת מתווה לשילוב תהליכים רגשיים ערכים וכישורי בתחומי הדעת טבלת ערכים כישורים ומיומנויות מחוון אפיון דמותמחוון תוכן מחוון מתודהמחוון פסיכופדגוגיה כישורי חיים לאור דמויות החמד תשפ"אהרב קוק- התבוננות אישית וזיהוי כוחות צמיחה בהשראת הרב קוק"בין מסורת לחידוש"- מסע המושבות של הרב קוק והרבנים לקירוב לבבות, שיעור היסטוריה בשילוב היבטים רגשיים וכישורי חיים.הרב מאיר מיומנויות הבוגר בכישורי חיים לאור דמותו של הרב מאיר זצ"ל- צוותי מוריםמיומנויות הבוגר בכישורי חיים לאור דמותו של הרב מאיר זצ"ל- תלמידי חט"ב ועל יסודי תש"פ הרב יצחק ניסים:על תפיסת תפקיד ותודעת שליחות- צוותי חינוך בניית מערכת ערכים ותקנון כיתתי - צוותי חינוךבניית מערכת ערכים ותקנון כיתתי - כיתות ה-יב קירוב לבבות וערבות הדדית- כישורי חיים לתלמידי יסודי, חטיבה, ותיכוןתשע"ט הרב נריהתבונת הלב- קווים לדמותו של רב ומחנךמן הפנקס הפתוח- קלפי תובנות + מערך הפעלה קישורים לכישורים שפינ"טהקטלוג החינוכי חומרי הוראהבין הצלצוליםסרטוני FREEZE החיים בין הצלצולים סדרה לבני נוערמט"ח פרזטציה בריבוע רשימת מטמיעות כישורי חיים במחוזות - תשפ"א אלימור שיל"ת מחוז צפון מפקחת תמר תורג'מן 052-720-4704elimor36@gmail.comהדס איתםמחוז חיפהמפקחת עדנה כהן054-2012477 Hadase84@gmail.com ארינה אלקלעימחוז תל אביבמפקחת עדי פישמן0525771382 Arinaalkalay@gmail. Comשגית ליאנימחוז תל אביב מפקחת אביטל בן חור052-2208604Sagitly10@gmail.comמיכל כספימחוז מרכזמפקחת בתיה צור 0528119286Elkayam333@gmail.comכרמית דודמחוז מרכזמפקחת עופרה הקשר052-3343186 carmitd9@walla.com מיכל גיארמחוז התישבותימפקחת אסתר שי0524855768Michal@bnh.org.ilעדי צוברימחוז התיישבותימפקחת אסתר שי052-6070765Tzuberihome@gmail.comאוריה דהן מחוז מנח"ימפקחת הילה שוורץ0542233379oria.dahan1@gmail.comאסף פרנקלמחוז מנח"ימפקחת שרה טוויל0586051108asafrenkel1234@gmail.com נעמה קנטמן מחוז ירושליםמפקחת נורית פש 0525802415Nbkant@gmail.comחן שמילהמחוז דרוםמפקחת מיכל בן זאב0503730033smils1@walla.co.ilאורלי טוילמחוז דרוםמפקחת מיכל בן זאב- שאול0545349440Orlyt@madaimas.org.il רחל יהודאימחוז דרוםמפקחת טליה חדאד052-5832788Rachel.yehuday@gmail.com סיוון בזקמחוז דרוםמפקחת טליה חדאד 0523714888sivanbazak30@gmail.com נפגשים באויר הפתוח - הנחיותסדנאות לצוותי מוריםנפגשים באוויר הפתוחקלפי צמיחה הילה טרבלסישיח רגשי לצוותקלפי שיח לצוותמה קורונה 2 פתיחת שנה תשפאעוגנים להתמודדות מיטיבה - סדנה לחדר מוריםשיח מקרב הצעות למבנים ולכלים ליצירת שיח מקרב לחיזוק שייכות וקשרחטיבת בינייםחטיבה עליונהקישורים לדפים הבאים: