פעילות לשכת המדען הראשי בתקופת הקורונה תקופת משבר הקורונה וסגירת בתי הספר כניסיון למנוע את התפשטות המגיפה שינו את פני המציאות עבור מורים, תלמידים והוריהם, ובתוך כך את זו של חוקרי חינוך וקובעי מדיניות חינוכית בישראל. השינוי החד שהמשבר הביא עמו חייב את מערכת החינוך לחשוב מחדש על תפיסות וגישות חינוכיות כדי שתוכל לתת מענה הולם לאתגרי השעה. על מנת להבטיח שתהליך זה ילווה בידע ונתונים מחקריים, לשכת המדען הראשי פעלה במשך תקופה זו למימוש חזונה כגשר בין מקבלי החלטות במשרד החינוך וחוקרים מובילים מהאקדמיה הישראלית ובעולם. פעילותנו בתקופה זו כללה ייזום והובלה של חמש קבוצות חשיבה של חוקרים מהאקדמיה שסייעו לגיבוש מתווה מדיניות להוראה מקוונת; קיום שיחות ועידה מקוונות של חוקרים ואנשי משרד החינוך; התאמת הנהלים וההיתרים למחקרים בחינוך למגבלות המשבר; קידום והנגשה של ידע מחקרי רלוונטי לכלל הציבור הרחב. לחצו כאן כדי ללמוד עוד על פעילותינו הענפה בתקופת משבר הקורונה.לצפייה במצגת של פעילות הלשכה בתקופת הקורונה לחץ כאן מחקרים ניהול בית ספר בתקופת הקורונה – תפיסות של מנהלים, אתגרים והזדמנויות: מחקר משווה בין החברה הערבית ליהודית -דʺר דעאס, דʺר מואפק ופרופ' שכטר היבטים רגשיים-חברתיים בהוראה מקוונת- פרופ' עשת וד"ר סידיסגר שהוביל לפתיחות? למידה מרחוק במגזר החרדי בתקופת הקורונה- ד"ר רוזנברג וד"ר סבג בן פורתמאפייני ידע התנסותי של מורים מובילים לכימיה ואנגלית בתקופת הקורונה: לקראת פיתוח מודל להדרכה והכשרה להתנסות מעשית במרחב המקוון-פרופ' בלונדר ופרופ' אורלנד ברקהיבטים תרבותיים-חברתיים של ארגון הוראה ולמידה מרחוק באמצעות טכנולוגיה בתקופת חירום: בתי ספר יהודים ובתי ספר ערבים ירושלים- ד"ר דישון, ד"ר רמיאל וד"ר טל קבלת החלטות בתנאי חממ"ה (חינוך מקוון מרחוק המוני)-ד"ר הרשקוביץ וד"ר פורקוש ברוךהערכה של למידה מקוונת בתחומי החינוך המדעי העל יסודי -ד"ר גבע, ד"ר זלאיט לכיש וגב' בר און שלוםפרקטיקות של הוראה מקוונת בקרב מורים בבתי ספר יסודיים בראי הקשב, התאמה לשונות לומדים והקשר לחוללות עצמית של מורים בסביבה המקוונת- פרופ' שלו מבורךהערכה של למידה והוראה מקוונת – תפיסות, סוגי ידע ויכולת רפלקטיבית של מורים- פרופ' דוריהתהליך החינוכי הבלתי-פורמלי בעת הקורונה- פרופ' רפופורט, ד"ר בארי בן ישי ומר קפלן.תמיכה במורים בשילוב טכנולוגיה בהוראה מרחוק בשעת חירום - ד"ר הרשקוביץ וד"ר דניאלרווחה נפשית בקרב מורים במגזר הערבי והדרוזי בתקופת משבר הקורונה: בחינת דרישות התפקיד, משאבים אישיים ותחושת מחויבות יתר למקצוע ההוראה - ד"ר שנאן-אלטמן וד"ר לבקוביץלא יוצאים מהמסך: הקשר בין שימוש במסכים בתקופת הקורונה, פרקטיקות הוריות, ותפקוד רגשי ואקדמי בקרב תלמידי כיתות ה'-ט' בחינוך הממלכתי - ד"ר גרשי וגב' שוצמןמעמד המורה בישראל בהשפעת נגיף הקורונה - פרופ' סמדר דוניצה- שמידט,ד"ר רוני רמות,פרופ' רות זוזובסקי קבוצות חשיבה בתקופה האחרונה יזמנו הקמת שש קבוצות חשיבה, שמטרתן היא לגבש בפרק זמן קצר של שבועות בודדים מסמך עקרונות והמלצות מבוססי מחקר. אל קבוצות החשיבה הוזמנו חוקרים, שמומחיותם רלוונטית ושיש באפשרותם לסייע בגיבוש מתווה פעולה בהיבטים שונים המפורטים בקישורים שלהלן:פערים ואי שוויון בלמידה מקוונת בישראלהיבטים פדגוגים בלמידה מקוונתשונות בלמידה מקוונתהערכה של למידה מקוונתהיבטים רגשיים חברתיים של למידה מקוונתהכשרת מורים ללמידה מקוונתקבוצת עבודה הגיל הרך מפגשים מקוונים מפגשי היוועצות עם מומחיםמפגשי שיח של מחקר בחינוך בימי קורונה אתגרים והזדמניותהיבטים אתיים של מחקר וחינוך בזמן קורונה