מדד הטיפוח בסוף שנת הלימודים תשס"ו הקים מנכ"ל משרד החינוך ועדה בראשות המדען הראשי של המשרד (ועדת שטראוס 2006-2007), על מנת לבחון מחדש את מדדי הטיפוח של המשרד ואת שיטת הקצאת שעות התקן בחינוך היסודי. מדדי הטיפוח של המשרד קיימים בנפרד עבור כל שלב חינוך (יסודי, חט"ב, חט"ע) והם מודדים חסך חינוכי בישויות שונות (מוסד, רשות, ישוב, שכונה).לאחר סקירת ספרות מקיפה של השיטות הקיימות בעולם, התייעצות עם אנשי אקדמיה המומחים בתחומים הרלוונטיים ובחינת מודלים רבים, הועדה החליטה שמדד הטיפוח של המשרד יורכב מהרכיבים הבאים: השכלת ההורה המשכיל ביותר (40%) רמת ההכנסה לנפש במשפחה (20%) פריפריאליות בית הספר (20%) שילוב של הגירה וארץ מצוקה (20%) מדד הטיפוח מחושב לכל תלמיד לפי שלב חינוך ועל-ידי כך נוצר "ציון" לכל ילד. ציוני מדד הטיפוח יוצרים רצף שאותו מחלקים לעשר קטגוריות שוות שכיחות (עשירונים), מהנמוכה ביותר (עשירון 1 – אוכלוסייה חזקה שלא זקוקה לטיפוח נוסף) לגבוהה ביותר (עשירון 10 – אוכלוסייה חלשה הזקוקה ביותר לטיפוח נוסף). ערך המדד של בית ספר הוא ממוצע העשירונים של התלמידים הלומדים בו. ערך המדד ברשות, ישוב או שכונה הוא ממוצע העשירונים של התלמידים שגרים שם. חשוב מאד לציין שלא משתמשים במדד ברמת התלמיד הבודד, שם הדיוק לא מספק, אלא רק בממוצע של המדד בקרב קבוצות של תלמידים. המודל החדש של מדד הטיפוח החדש מחושב לשלב חינוך יסודי החל משנת הלימודים תשס"ח ובשלבי חינוך חט"ב וחט"ע החל משנת תשס"ט. בכל שנה מעודכן מדד הטיפוח לכל התלמידים. בית הספר מקבל לקראת סיום שנת הלימודים את מדד הטיפוח שחושב לגביו לשנת הלימודים הבאה. מדד הטיפוח מהווה מרכיב בחישוב של מדדים אחרים הקיימים במערכת החינוך כגון: סל טיפוח ומדד מורכבות. חשוב לציין שמדדים אלו אינם זהים למדד הטיפוח ואינם בטיפולה ובאחריותה של לשכת המדען הראשי. מדד הטיפוח ניתן למנהלי מוסדות החינוך בלבד ואינו מתפרסם ברבים מהטעם של פגיעה בפרטיות. לשכת המדען הראשי נותנת היתרים לגורמים מחוץ למשרד לקבלת מדד הטיפוח לצורך מחקרי בלבד. ניתן לפנות ללשכת המדען בבקשה מנומקת לקבלת היתר. ועדת שטראוס ביום 27.2.06 ניתן פסה"ד בבג"ץ 11163/03, בו נקבע כי החלטת ממשלה מס' 2288 – שעניינה אזורי העדיפות הלאומית, ככל שהיא נוגעת לתחום החינוך – תתבטל תוך 12 חודשים ממועד מתן פסה"ד. בעקבות פסה"ד וביטול מרכיב עדיפות לאומית שהיה אחד ממרכיבי מדד שושני, החליט מנכ"ל משרד החינוך דאז, מר שמואל אבוהב על הקמת ועדה חדשה בראשות המדען הראשי של המשרד, פרופ' סידני שטראוס. לוועדה הוגדרו ארבעה תפקידים. הראשון שבהם היה להציע מדד טיפוח אשר באמצעותו חולקו משאבים לבתי הספר היסודיים, לחטיבות הביניים ולחטיבות העליונות. המדד ישקף את מדיניות המשרד. התפקיד השני היה לבחון את מודל ההקצאה הנהוג בחינוך היסודי ובחטיבות הביניים ולהציע שינויים לפי הצורך, כך שישקף את מדיניות המשרד (ראה כתב המינוי בנספח א' לדו"ח). חברי הועדה: פרופ' סידני שטראוס (יו"ר), המדען הראשיד"ר חיים גת (מרכז הועדה), מינהל תקשוב ומערכות מידעד"ר שי כנעני, מנהל מינהל הפיתוחגב' דפנה לב, מנהלת מחוז מרכז לשעברגב' סופיה מינץ, מנהלת מינהל תקשוב ומערכות מידעד"ר סולי נתן, מנהלת מחוז מרכזגב' רות פרלמן, מינהל הפיתוחגב' לאה רוזנברג, סמנכ"לית ומנהלת המינהל הפדגוגיגב' אורית ריזל, מינהל כלכלה ותקציביםמר משה שגיא, סגן מנהל מינהל כלכלה ותקציבים במהלך עבודת הועדה, קויימו 10 ישיבות. כמו כן, הוזמנו שני יועצים להתייעצויות: פרופ' סורל קאהן, מבית הספר לחינוך של האוניברסיטה העברית ופרופ' יוסי שביט מהחוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה מאוניברסיטת תל-אביב.בנוסף, הועדה הזמינה ניירות רקע מפרופ' סורל קאהן ומד"ר נחום בלס, ממכון טאוב. להורדת דו"ח ועדת שטראוס עדכונים לקביעת המדד חישוב הפריפריאליות: המרחק לערים הגדולות הוא מרחק נסיעה ונמדד רק מת"א. צפיפות האוכלוסייה נמדדת ברדיוס של 25 ק"מ מרחק נסיעה מהישוב. קביעת ארץ מצוקה מתבצעת על בסיס מדד HDI (Human Development Index) של האו"ם. בחישוב הקצאת שעות לכיתה נורמטיבית: כאשר המוסד נמצא בתכנית "אופק חדש" לא מוסיפים שעות חינוך וניהול לשעות הכיתה. גודל הכיתה אינו קבוע אלא תלוי במדד גודל הכיתה שנע בין 32 ל- 40 תלמידים לכיתה. מדד גודל הכיתה עצמו הינו נגזרת של מדד הטיפוח. פותחו מדדי טיפוח עבור חט"ב ועבור חט"ע, עם אותם מרכיבים ומשקלות. פותחו מדדי טיפוח: רשותי, ישובי ושכונתי. שעות הטיפוח של חט"ב ניתנות על בסיס מדד הטיפוח החדש. הנחיות לקבלת מדדי טיפוח חלוקה קטגוריאלית (חמישונים) של רקע סוציו-אקונומי של תלמידי כל מוסד מדדי הטיפוח של המוסדות מחולקים לחמישונים: חזק, בינוני חזק, בינוני, בינוני-חלש, חלש. מידע זה זמין באתר "השקיפות התקציבית" של משרד החינוך. להלן הנחיות לעבודה עם המערכת: כניסה למערכת "שקיפות בחינוך" לחיצה על כפתור "הפקת דוחות" (למעלה משמאל) לחיצה על כפתור "מוסד" בטבלה העליונה, בפינה הימנית העליונה, יש כפתור קטן עם אייקון של אקסל, כאשר מעבירים עליו את העכבר מופיע כיתוב send to excel לחיצה על מקש ימני בעכבר בחירה ב-send to excel קובץ אקסל עם כל מוסדות החינוך שבטבלה אמור לרדת אם הקובץ לא ירד - יש ללחוץ על press here בחלונית וזה מסתדר בתוך הקובץ ניתן למצוא את בתי הספר הרלוונטיים, כולל חמישון טיפוח ומידע נוסף עליהם. מדד טיפוח מזוהה של מוסד חינוכי מנהל המוסד החינוכי – המדד של כל בית-ספר גלוי למנהל המוסד (באמצעות מערכת 'תקנט' לבתי ספר יסודיים ולחטיבות ביניים ובאמצעות מערכת 'מכחול ניהולי' לחטיבות עליונות). כל יתר הגורמים (לרבות אגף החינוך של הרשות המקומית, עמותות וחוקרים מהסגל האקדמי הבכיר במוסדות להשכלה גבוהה) - נדרשים למלא את הטפסים (קישורים להורדה בתחתית העמוד) ולשלוח בדוא"ל ללשכת המדען הראשי: madan@education.gov.il מדד התלמידים הלומדים ברשות מקומית מסויימת המספר גלוי בדף הרשות במערכת השקיפות החינוכית (ראו מעלה קישור ופירוט לעבודה עם המערכת). מדד התלמידים הגרים ברשות מקומית מסויימת יש למלא את הטפסים (קישורים להורדה בתחתית העמוד) ולשלוח בדוא"ל ללשכת המדען הראשי: madan@education.gov.il טפסים לבקשת נתוני מדד טיפוח טופס בקשה כתב התחייבות