ביצוע מחקר של מורה בכיתתו ושימוש בנתוני המחקר
1.בשנים האחרונות הולכת ורווחת ההכרה בכך, שהוראה מיטבית מחויבת להיות מלווה בחקר רציף של המורה את עבודתו שנועד לשפר, בין היתר, את דרכי הוראתו ואת דרכי הלמידה של תלמידיו, הישגיהם הלימודיים ומיומנויותיהם החברתיות והרגשיות (להלן, 'מחקר פעולה').
לאור זאת, מן הראוי לראות במחקר פעולה חלק בלתי נפרד מתהליך ההוראה עצמו וככזה- אינו מחויב, לצורך ביצועו, בהיתר של לשכת המדען הראשי. סוג הפעולה המחקרית ומאפייניה במתכונתם המפורטת ייקבעו על ידי המורה בהלימה לאינטראקציה שלו עם תלמידיו וסביבתו הבית ספרית והתובנות שיפיק מאינטראקציה זו באופן דינמי.
לעומת זאת, אם המורה המבצע מחקר פעולה בכיתתו מבקש לעשות שימוש בנתונים שאסף לצרכים אקדמיים ו/או אחרים (כגון, עבודת גמר לקראת קבלת תואר במוסד להשכלה גבוהה), עליו לפנות ללשכת המדען הראשי בבקשה לקבל היתר לשימוש המבוקש.
השימוש בנתונים שנאספו על ידי המורה לצרכים הנ"ל יותר בכפוף לתנאים אלה:
א. הנתונים, במתכונתם הגולמית, לא יימסרו על ידי המורה לאף גורם (אף לא למנחה עבודתו), למעט ההחרגה המתוארת בסעיף ד' שלהלן.
ב. לצורך שיתוף מנחה העבודה או כל בעל עניין אחר במידע שנאסף, ייצור המורה עותק מנתונים אלה, שאינו מכיל כל פרט המזהה אדם כלשהו:
ב1. אם הנתונים כוללים חומרים כתובים- יסיר המורה, לפני מסירת העותק, את הפרטים המזהים של התלמידים/חברי הצוות הכלולים בתיעוד (ככל שקיימים פרטים מזהים).
ב2. אם הנתונים כוללים הקלטות קול-ימיר המורה את ההקלטה בתמלול שלה, תוך מחיקת הפרטים המזהים כאמור בסעיף ב1.
ב3. אם הנתונים כוללים צילומי ווידיאו- יטשטש המורה את פני המצולמים ו/או יסיר מהצילום כל פרט מזהה נוסף שלהם, כך שלא ניתן יהיה לזהותם וימיר את קולותיהם המוקלטים בתמלול בכתב כאמור בסעיף ב2 או יעוות את קולם באופן שלא יאפשר את זיהוים.
ג. פרסום ממצאי המחקר ייערך באופן שלא יאפשר את זיהויו של אדם כלשהו למעט המורה החוקר עצמו.
ד. אי התנגדות לשימוש המבוקש של כלל הורי קבוצת התלמידים, שהנתונים מתייחסים אליהם וכן של התלמידים עצמם. לצורך קיום תנאי זה, תוך שמירה על אנונימיות המתנגדים הפוטנציאליים**, המורה יעביר לכלל ההורים והתלמידים הנוגעים בדבר מכתב פנייה מטעמו בנושא, בו יפורט השימוש המבוקש בנתונים ואליו ילווה טופס התנגדות אנונימית.
**שמירה על האנונימיות של ההורה המשיב ובנו/בתו מתחייבת לצורך הבטחת הוולונטריות של המשיב בדבר השימוש המבוקש במידע על אודות התלמיד, מבלי שלהחלטתו תהיה השפעה פוטנציאלית כלשהי על ההתייחסות לבנו/בתו על ידי המורה החוקר.
ה. המורה החוקר רשאי לפנות ללשכת המדען הראשי בבקשה להעביר למנחה העבודה או לבעל עניין אחר עותק מהנתונים שאסף במסגרת מחקר פעולה בכיתתו, במתכונתם הגולמית, רק באחד משני מצבים אלה:
- המורה אינו מלמד עוד את תלמידי הכיתה בה נאספו נתונים אלה ולא מתקיימים לפיכך קשרי סמכות בינו לבין תלמידיה. אישור בקשה זו יותנה בהסכמת כלל ההורים, שילדם כלול בחומרים המתועדים,למסירתם לצרכים אקדמיים או אחרים, כמו גם הסכמת התלמידים הכלולים בחומרים אלה.
- המידע המבוקש להימסר אינו כולל תלמידים אלא חברי צוות המוסד החינוכי בלבד, שאינם כפופים למורה-חוקר בדרך כלשהי. אישור הבקשה יותנה בהסכמת חברי הצוות הנ"ל למסירת החומרים בהשתתפותם לצרכיו האקדמיים ו/או צרכים אחרים של המורה.
מורה לא יורשה לבצע בכיתה בה הוא מלמד מחקר שאינו מחקר פעולה בקרב תלמידים, הורים או על אודותיהם. הרציונל לכך הוא, שאין סיבה במחקר מסוג זה להעמיד את המועמדים להיבדק ו/או הוריהם במצב בו הם עלולים לחוש פגיעה בחופש שלהם לסרב להשתתף במחקר, הנגזרת מיחסי התלות שלהם במורה- חוקר. בניגוד למחקרי פעולה, אין הצדקה מספקת להתיר למורה לבצע מחקר מסוג אחר, שבמסגרתו עלולה להיפגע הוולונטריות של המועמדים להיבדק ו/או של הוריהם להחליט, שהתלמיד/ההורה לא ישתתף/ו במחקר, בניגוד למבוקש על ידי המורה.
לפיכך, אם לצרכיו האקדמיים ו/או צרכים אחרים מבקש מורה לבצע מחקר, שאינו מחקר פעולה, בקרב תלמידים ו/או בקרב הורים- מחקר זה יוכל להתבצע רק במוסד חינוכי בו הוא אינו מועסק או בכיתות בהן הוא אינו מלמד (במוסד החינוכי בו הוא מועסק) באותם המקרים בהם קיימת הצדקה מהותית לביצוע המחקר דווקא במוסד זה (למשל, מחקר הערכה של תכנית לימוד ייחודית המופעלת בו). כל זאת בכפוף להיתר לביצועו מטעמה של לשכת המדען הראשי.
עוד יובהר, כי אין מניעה עקרונית מלהתיר למורה לבצע מחקר שאינו מחקר פעולה במוסד בו הוא מועסק על אודות נבדקים שאינם תלמידים או הורים, למשל על אודות מורים עמיתים או חברי צוות הניהול של בית הספר. זאת, למעט בעלי תפקיד הכפופים בדרך כלשהי למורה-חוקר.
2. דגמים נוספים של מחקרי פעולה הניתנים ליישום על פי העקרונות שפורטו בסעיף 1 שלעיל:
א. מחקרי פעולה המבוקשים להתבצע על ידי קבוצת מורים במשותף במסגרת עבודתם בבית הספר.
ב. מחקרי פעולה המבוקשים להתבצע ידי בעלי תפקיד נוספים במוסדות חינוך
בקשות לביצוע פעולה מחקרית לצורך עבודה סמינריונית
בקשה לביצוע פעולה מחקרית הכרוכה באיסוף מידע חדש במוסדות חינוך לצורך עבודה סמינריונית (לתואר שני או לתואר ראשון) תיבדק רק אם הבקשה עונה על הקריטריונים המאפשרים את ניתובה למסלול טיפול "ירוק".
ביתר המקרים הבקשה תידחה על הסף, מאחר שבחינתה לעומק לו בוצעה (כמתחייב לגבי בקשות המנותבות למסלול טיפול "אדום") הייתה מצריכה השקעת מאמץ, שאינו מידתי למסגרת הביצוע שלה (עבודה סמינריונית).
כמו כן, בבקשות מורכבות נדרשת לרוב הערכות מיוחדת של צוות המוסד החינוכי לצורך ליווי הפעולה המחקרית על כל שלביה, וגם מימוש דרישה זו אינו מידתי למסגרת הביצוע הנ"ל.
עם זאת, סטודנטים רשאים לפנות ללשכת המדען הראשי בבקשה להתיר להם (לצורך עבודתם הסמינריונית) לעשות שימוש בנתונים שכבר נאספו במוסד חינוכי במסגרת מחקר אחר שהתבצע (למשל, על ידי המנחה של הקורס). זאת, כל עוד הנתונים שיימסרו לסטודנט/ית המבקש/ת לא יכללו כל פרט המזהה את הנבדקים או כל אדם אחר. בקשה מעין זו תסווג למסלול טיפול "ירוק".
שינוי הנהלים בנושא "הסכמת הורים להכללת ילדם במחקר"
החל מיום 25 ביוני, 2020 יחול שינוי בנהלים בנושא "הסכמת הורים להכללת ילדם במחקר", כמפורט להלן:
הסכמה מדעת חתומה בכתב ('אישור אקטיבי') של הורים, לצורך הכללת ילדם במחקר העתיד להתבצע במוסד חינוכי (או באמצעותו), תמשיך להידרש בכל אחד מהמקרים האלה:
א. הנתונים שייאספו במסגרת המחקר יתועדו באופן המאפשר את זיהוים של התלמידים הנבדקים (כולם או חלקם).
ב. המחקר יכלול פעולה/פעולות בהשתתפות ילדים בגני ילדים.
ג. המחקר יכלול טפלול (הטעייה) של הנבדקים.
ד. המחקר יכלול פעולה/פעולות בקרב תלמידים במסגרת פרטנית.
ה. המחקר יכלול שימוש באביזר, שאינו חלק מהציוד השגרתי במסגרת המוסד החינוכי.
ו. המחקר יכלול בדיקה סוציומטרית (הערכת עמיתים).
ז. המחקר יכלול ביצוע פעולה המחויבת באישור הלסינקי מטעמו של משרד הבריאות.
ח. המחקר יעסוק באחד או יותר מנושאים אלה:
1. התנהגויות אלימות, בריונות או הצקות (בין אם הנבדק הוא תוקפן, עד לפעולה או קורבן).
2. התנהגויות סיכון (סיכון עצמי או סיכון לזולת), כגון שימוש בסמים, נהיגה מסוכנת, שתיית אלכוהול.
3. התנהגות אובדנית .
4. מצוקה נפשית (דיכאון, חרדה, מחשבות אובדניות).
5. מיניות (התנהגות/פעילות מינית, חשיפה לתכנים מיניים, זהות מינית).
6. טראומה (פגיעה בנפש או בגוף) כתוצאה מאירוע.
7. הפרעה נפשית.
8. אמונה דתית, כחלק עיקרי במחקר.
בכל יתר המקרים בהם מבוקשת השתתפות תלמידים במחקר ושאינם כלולים בקטגוריות שלעיל, ניתן יהיה לערוך את המחקר על סמך 'הסכמה הורים פאסיבית', קרי: תועבר הודעה להורים על שבאפשרותם להביע התנגדות להכללת ילדם במחקר תוך שבוע ימים מיום הפצת ההודעה. בלא התייחסותם של ההורים להודעה שנשלחה (הבעת התנגדות), ניתן יהיה לכלול את בנם/בתם במחקר (כל עוד התלמיד/ה עצמו/ה הסכים/ה להשתתף בו).
פרוט המקרים בהם נדרש אישור הלסינקי כתנאי סף לבדיקת בקשה להיתר
להלן פרוט המקרים בהם על מגיש/י בקשה להיתר להמציא אישור הלסינקי (משרד הבריאות) כתנאי סף לבדיקת בקשתו/ם לביצוע המחקר במוסדות חינוך או באמצעותם:
1. בקשה לביצוע בדיקה רפואית (למשל, בדיקת דם, בדיקת מצב בריאות הפה, בדיקת איכות השינה במעבדת שינה, בדיקת שמיעה) , למעט מדידות גובה ומשקל;
2. בקשה לביצוע בדיקה/מדידה, שאיננה רפואית, אך להשתתפות בה עלולה להיות השפעה על מצבו הבריאותי של הנבדק/ת (למשל, כתוצאה מפעילות פיזית לא שגרתית, כתוצאה משימוש במכשיר שאיננו בשגרה, כתוצאה ממצבם הבריאותי של המועמדים להיבדק);
3. בקשה לביצוע בדיקה, שלמידע המופק ממנה עשויה להיות משמעות רפואית ובכלל זאת הסקת מסקנות בתחום הגנטיקה (למשל, ביצוע דגימות שיער או דגימות רוק מהן ניתן ללמוד על התפתחות הורמונלית);
במקרים בהם על פי הקריטריונים הנ"ל עולה ספק לגבי נחיצות אישור הלסינקי כתנאי סף לבדיקת הבקשה (למשל, במקרה בו מבוקש שימוש במכשיר שאינו בשגרה, שההשלכות הרפואיות הפוטנציאליות של השימוש בו אינן חד משמעיות) מומלץ לפנות ללשכת המדען הראשי לפני הגשת הבקשה במערכת, לצורך התייעצות מקדימה.
אישור מנחה
במקרים בהם נדרש לצרף לבקשה לביצוע מחקר טופס אישור מנחה (כגון, בקשה לביצוע עבודת מאסטר) אין חובה להגיש את האישור על גבי נייר רשמי של המוסד שבמסגרתו מתבצעת ההנחיה.
עם זאת, החותם/ת על האישור נדרש לציין את שם המוסד האקדמי, הפקולטה והחוג/מחלקה, שבמסגרתם נערכת העבודה המחקרית.
נוהל פנייה להורים באמצעים דיגיטליים לצורך בקשת הסכמתם להשתתפות ילדם במחקר
בכל אותם המקרים בהם נדרשת הסכמה של ההורים לצורך הכללת ילדם במחקר, ניתן לבצע את הליך הפנייה להורים באמצעים דיגיטליים בהתאם לנוהל הבא:
1. החוקר יפנה להנהלת המוסד החינוכי הנוגע בדבר ויבקש ממנה שמחנך/י הכיתה/הכיתות בה/ן מיועד להתבצע המחקר ישלח/ו להורים מייל או הודעת ווטסאפ בלשון זו:
הורה יקר שלום,
החוקר _________ [שם החוקר], מ___________(שם המוסד האקדמי) עתיד לפנות אלי בימים הקרובים בבקשה לשלוח להורי תלמידי הכיתה בדוא"ל/בווטסאפ דברי הסבר על מחקר שיערוך בנושא ___________ולבקש את הסכמתם להכללת ילדם במחקר זה. אם אתה מתנגד למסירת פרטי ההתקשרות שלך לצורך משלוח המכתב על ידי החוקר, השב בבקשה להודעה זו 'מתנגד''
יובהר, כי פרטי ההתקשרות ישמשו את החוקר אך ורק לצורך משלוח מכתב הסבר על המחקר להורים שלא יתנגדו למסירתם ויושמדו על ידו מיד לאחר מכן.
בברכה,
__________________, מחנך הכיתה
2. החוקר יפנה בנפרד לכל הורה שלא התנגד למסירת פרטי ההתקשרות עמו וישלח לו את מכתב הפנייה להורים וכתב הסכמה (באמצעות צרופה למייל או כתמונה בווטסאפ או כקישור מקוון בתוך המכתב עצמו). כותרת הקובץ תהיה שם המחקר.
הפנייה להורה במקרים בהם כתב ההסכמה יצורף למכתב תנוסח כלהלן:
להודעה זו נלווה הסבר על המחקר בנושא _________ [שם המחקר] וכן כתב הסכמה. אם אתה מסכים להשתתפות ילדך במחקר ומאשר את תוכן כתב ההסכמה אנא השב "מאשר" וציין בתשובתך את שמך המלא, את השם המלא של ילדך, דרגת הכיתה והמקבילה בה הוא לומד (למשל, ד/2) ושם בית הספר.
בברכה,
[שם החוקר]
3. הסכמת ההורה תתועד על ידי החוקר באמצעות צילום מסך של מענה ההורה יחד עם פניית החוקר אליו, ועותק של התיעוד הנ"ל יועבר למוסד החינוכי לצורך שמירתו.
בקשות להיתר לביצוע מחקר במוסדות חינוך או באמצעותם
הנהלים להליך הטיפול בקשר לחלק מהבקשות להיתר עודכנו, כלהלן:
באותם המקרים בהם ייקבע על ידי לשכת המדען הראשי, כי הבקשה איננה בעלת אפיון/ים המחייב/ים בדיקה מקיפה על ידה (ראה רשימת אפיונים אלה בהמשך), תתנהל המשך ההתייחסות לבקשה כלהלן:
א. הפונה יונחה, באמצעות המערכת המקוונת, למלא כתב התחייבות בנוגע למחקר המבוקש לביצוע;
ב. לפונה יומצא על ידי לשכת המדען הראשי מסמך היתר של לשכת המדען הראשי לביצוע המחקר במוסדות חינוך או באמצעותם.
על הפונה להמציא את מסמך היתר הנ"ל לידי המנהל/ת של מוסדות החינוך שבו/בהם מבקש/ת הפונה לבצע את המחקר. למסמך יצרף הפונה את תקציר הצעת המחקר, כלי המחקר ומכתב הפנייה להורי התלמידים המועמדים להיבדק.
המנהל יבחן, עפ"י שיקוליו ובהתאמה לכלל נהלי משרד החינוך הנוגעים בדבר את התאמת המחקר לביצוע במוסד בכלל, וביצועו בקרב הנבדקים המיועדים במוסד, בפרט (ראה הנהלים בקישור זה).
המנהל ימסור את החלטתו לפונה.
אם הבקשה כוללת השתתפות פעילה של תלמידים, והחלטת המנהל בדבר הבקשה חיובית, תותנה השתתפות התלמידים בקבלת הסכמתם החופשית ומדעת לכך של הוריהם, בהתאם לנוהל לגבי כלל המחקרים במערכת החינוך.
עדכון זה של הנהלים נכנס לתוקף עם פרסומו כאן. ניתן לפנות ללשכת המדען הראשי להיוועצות בנוגע לנהלים החלים על המקרים שלעיל, כמו גם על הנהלים בכלל, בטלפון שמספרו 073-3931642 או באמצעות דוא"ל, שכתובתו Madan@education.gov.il
אפיוני מחקר המחייב בדיקה מקיפה של לשכת המדען הראשי אשר במסגרתו מתוכננים איסוף מידע או פעולה כלשהי בקרב תלמידים באחד או יותר מנושאים אלה :
- אלימות, בריונות או הצקות
- התנהגויות לא חוקיות
- התנהגות סיכון (לעצמי או לזולת) הכוללת התמכרויות בתחומים שונים וביניהם: שימוש בחומרים ממכרים (סמים, אלכוהול), הימורים, נהיגה מסוכנת.
- טראומה כתוצאה מאירועים ביטחוניים או אישיים
- קיומם של רגשות שליליים אצל הנבדק או אצל אחרים (כגון חרדה, דיכאון, כוונות אובדניות)
- זהות מגדרית ו/או מיניות (התנהגות/פעילות מינית, חשיפה לתכנים מיניים וכו')
- עמדות סטריאוטיפיות (אמונות לגבי מאפיינים של קבוצה)
- אמונה דתית
- הפרעה נפשית כלשהי (לרבות שימוש מלא או חלקי בנתונים המיועדים לצורכי אבחון )
- הפעלת מכשיר או אביזר שאינו מצוי בשימוש שגרתי במוסד החינוכי
- איסוף נתונים, שכולם או חלקם מיועדים למסירה לגורם מחוץ לצוות המחקר
- בדיקה רפואית או איסוף מידע רפואי
- הטעייה מכוונת של הנבדק
- איסוף נתונים בקרב אחת או יותר מאוכלוסיות אלה: ילדים בגני ילדים, תלמידים בחינוך המיוחד, מרכזי מחוננים או כיתות למחוננים
- צילומי ווידיאו ו/או הקלטות שמע במסגרת קבוצה או כיתה
- קיומם של קשרי כפיפות או תלות בין אחד או יותר מחברי צוות המחקר למועמדים להיבדק
- בדיקה סוציומטרית (הערכת עמיתים)
צירוף תקציר הצעת המחקר לבקשות לאיסוף מידע במוסדות חינוך
במסגרת הליך לעידוד מנהלי מוסדות חינוך לקיים מחקרים במוסדות שבניהולם, החל מיום 1/1/2020, כל מגיש/ת בקשה (באמצעות המערכת המקוונת של לשכת המדען הראשי) מתבקש/ת לצרף אליה, כמסמך נפרד, תקציר של הצעת המחקר, הכולל תיאור קצר וממצה של אלה: שאלות המחקר ו/או השערותיו, אוכלוסיית המחקר, ההליך המחקרי המתוכנן, כלי איסוף המידע ותרומתו הצפויה של המחקר למערכת החינוכית בכלל ולמוסדות החינוך שייכללו בו בפרט. אורך התקציר לא יעלה על עמוד אחד.
שפת ההגשה של מסמכי בקשה לקבלת היתר/פטור מחובת היתר
ככלל, את מסמכי הבקשה יש להגיש בשפה העברית, גם אם המחקר מתוכנן להתבצע במוסדות חינוך בהם שפת ההוראה/שפת ההתקשרות עם ההורים איננה עברית.
עם זאת, את הצעת המחקר ניתן להגיש באנגלית ובתנאי שילווה אליה נספח, הכולל תקציר בעברית של ההצעה.
יתר מסמכי הבקשה הסטנדרטיים יוגשו בעברית בלבד.
מסמכים ייחודיים (כגון אישור בטיחות לשימוש במכשיר שאינו בשגרה במסגרת המחקר, חוות דעת מתודולוגית על הצעת המחקר, עדות על ניסיון של אוספי המידע בעבודה חינוכית, מבדקי שפה זרה) ניתן להגיש בעברית או באנגלית.
יובהר, כי אם איסוף המידע בפועל ייערך בשפה שאיננה עברית, האחריות לתקינות ותוקף התרגום של כלי איסוף המידע, מכתבי הפנייה להורים וכתבי ההסכמה (בהתייחס לנוסח בעברית שהוגש לבדיקה ללשכת המדען הראשי) חלה על מגיש/ת הבקשה ובהתאם למקרה, גם על המנחה של עבודתו/ה.
תקופת התוקף של מסמך ההיתר ומסמך הפטור מחובת היתר
החל מיום 1/12/19, תוקף מסמכי ההיתר ומסמכי הפטור מחובת היתר, שיופקו על ידי לשכת המדען הראשי, יוגבל לשלוש שנות לימוד מתאריך הרישום של המסמך (במקום לשתי שנות לימוד).
עם זאת, יובהר כי במקרים מסוימים תקופת התוקף עשויה להיות קצרה יותר אם אפיוני הבקשה יחייבו זאת (למשל: בקשה לפעולה מחקרית, שלגביה ועדת הלסינקי של משרד הבריאות הגבילה את תוקפה לשנה אחת בלבד או בקשה לביצוע פעולה מקדמית למחקר- 'פיילוט' )
תשאול בנושאים רגשיים
א. כל בקשה הנוגעת לתשאול תלמידים בנושאים רגשיים תחויב בהפצת דף מידע לנבדקים המתייחס למוקדי סיוע אליהם יוכלו המעוניינים לפנות (נוסח הדף יותאם לגיל הנבדקים. בדרגות כיתה א'-ו' אין להפנות למוקדי סיוע חיצוניים)
ב. דף המידע יחולק לתלמידים הנבדקים על ידי עורך/ת המחקר מיד בתום איסוף המידע.
ג. דף המידע יכלול מתן אפשרות לתלמידים להזמין פגישה עם חבר/ת צוות בית הספר (יועץ/ת, מחנך/ת הכיתה, רכז/ת השכבה או אחר) תוך ציון שמם. את הדף יונחו למסור במעטפה שתימסר להם למזכירות בית הספר.
ד. אם עורך/ת המחקר הוא בעל מומחיות מתאימה והוא/היא מוכן/ה להציע מצדו/ה תמיכה בנבדקים המעוניינים בכך – ניתן להציע זאת בדף המידע.
ה. במקרים בהם ממצאי התשאול עלולים להעלות אפשרות של מצוקה רגשית משמעותית מצד הנבדק (כגון דיכאון, חרדה, כוונה אובדנית) על עורך/ת המחקר להציע ללשכת המדען הראשי מפתח לאיתור המקרים המעוררים את החשש הנ"ל. המפתח המוצע ייבחן על ידי שפ"י לפי הצורך.
ו. האיתור על פי המפתח שנקבע יתבצע תוך שלושה ימים ממועד איסוף המידע.
ז. כדי לא להפר את חיסיון המידע, יתבצע דיווח למנהל על ממצאי האיתור הנ"ל ברמת הכיתה הנבדקת בלבד. הדיווח יכלול ציון של מספר התלמידים בכיתה הנוגעת בדבר, שלגביהם נמצא חשש למצוקה רגשית משמעותית.
ח. הדיווח למנהל יתבצע תוך שלושה ימים לכל היותר ממועד איסוף המידע בכיתה הנבדקת
ט. במועד איסוף המידע בכיתה הנבדקת יהיה/תהיה נוכח/ת בבית הספר יועץ/ת השכבה הנבדקת
בקשות להיתר מטעמו של גוף שאינו מוסד ישראלי להשכלה גבוהה, שמוכר על ידי המועצה להשכלה גבוהה (להלן ' מוסד אקדמי ישראלי ')
לכל בקשה להיתר שמוגשת שלא על-ידי מוסד אקדמי ישראלי יש לצרף אחד מאלה:
א. חוות דעת בלתי תלויה של חבר סגל בכיר במוסד אקדמי ישראלי, בעל ניסיון מוכח במתודולוגיות ובנושאים הרלוונטיים להצעה, המאשרת את עמידת ההצעה וכלי המחקר בדרישות (בסטנדרטים) המקובלות במוסדות להשכלה גבוהה בארץ לביצוע מחקר מדעי. דרישה זו הינה בנוסף לכל יתר המסמכים הנדרשים להצגה על ידי כל פונה, על פי ההנחיות באתר לשכת המדען הראשי.
על חוות הדעת להיות מוצגת על גבי טופס שניתן להורדה בעזרת קישור זה:
טופס חוות דעת להורדה
יובהר כי בחירת מחווה הדעה , הזמנת חוות הדעת והתקשורת מולו/ה, התשלום עבור שעות עבודתו/ה והמצאת ההצעה וחוות הדעת ללשכת המדען הראשי, ייערכו על ידי הפונה ובאחריותו/ה בלבד, ללא מעורבותה של לשכת המדען הראשי.
ב. הצהרה על ליוויו של המחקר ( מושא הבקשה להיתר ) על ידי יועץ אקדמי, שהוא חבר סגל בדרגת מרצה בכיר לכל הפחות, במוסד אקדמי ישראלי .
ג. הצהרה על קיומה של יחידת מחקר פעילה במשך 5 שנים לכל הפחות במוסד, שבמסגרתו הוגשה בקשה .
ד. הצהרה על הפקת פרסומים מחקרים כגון כתבי עת, במסגרת פעולות של המוסד שבמסגרתו הוגשה בקשה .
בקשות לאיסוף מידע בגני ילדים הכרוכות באינטראקציה אקטיבית של אוסף/ת המידע עם הילדים הנבדקים:
מסגרת ביצוע המחקר: לא יותרו בקשות מהסוג הנ"ל לצורכי לימודים לתואר ראשון
דרישת עדות על ניסיון מעשי של אוסף/י המידע בעבודה חינוכית עם ילדים צעירים :
ככלל, על מגיש/י הבקשה להציג מסמך/ים המעיד/ים על ניסיון מעשי של המיועד/ים לבצע את איסוף המידע בעבודה חינוכית עם ילדים צעירים.
עם זאת, במקרים המפורטים להלן לא תידרש עדות זו:
א. אוסף/ת המידע הוא חבר/ת סגל או סטודנט/ית לתואר שני או שלישי באחד או יותר מהתחומים הבאים: קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, פסיכולוגיה חינוכית, פסיכולוגיה התפתחותית, חינוך בגיל הרך, יעוץ חינוכי:
ב. המחקר מתבצע במסגרת עבודתו של חבר/ת סגל במוסד אקדמי המעסיק/ה לצורכי מחקר/ה צוות אוספי מידע, שלגביו הצהיר/ה בכתובים כי:
i. סיפק/ה לו הכשרה ייעודית הנוגעת לדרכי תקשורת עם ילדים בגיל הרך;
ii. בבחירת אוספי המידע נתן/ה עדיפות לבעלי תעודת הוראה (כשכל יתר מאפייני הניסיון של אוסף/ת המידע המיועד/ת שווים).
עוד יובהר, כי בקשות לאיסוף מידע בגני ילדים שאינן כרוכות באינטראקציה אקטיבית עם הילדים הנבדקים (כגון תצפית לא מתערבת) אינן מותנות בדרישות הניסיון שלעיל.