אינטראקציות חברתיות של ילדים ובני נוער ברשת מצבי פגיעה והזדמנויות לגלישה מיטבית פרופ' יעקב יבלון, אוניברסיטת בר-אילן ד"ר סיגל עדן, אוניברסיטת בר-אילן ד"ר דורית אולניק-שמש, האוניברסיטה הפתוחה פרופ' טלי היימן, האוניברסיטה הפתוחה תמצית המחקררשת האינטרנט ובכללה הרשתות החברתית ויישומים נוספים, מהווה זירה בלתי נפרדת מחיי הילדים ובני הנוער בישראל ובעולם. במרחבי הרשת מתנסים הילדים ובני הנוער באפשרויות מרתקות ומגוונות ללמידה, לשיתוף מידע ולניהול ושימור קשרי חברות שאינם מוגבלים בזמן או במקום. לצד הזדמנויות אלה הם נתקלים לעיתים במצבים מורכבים ובמצבי פגיעה, אשר מחייבים אותם להפעיל שיקול דעת, לקבל החלטות ולקחת אחריות על מעשיהם. לפיכך תכניות משרד החינוך לקידום התנהלות מיטבית ברשת ומניעת פגיעה כאורח חיים, כוללות גם היבטים הקשורים לפוטנציאל האדיר שהרשת מציעה וגם הקניית נורמות התנהגות ראויות ברשת, מניעת פגיעה והימנעות מהתנהגויות סיכון ברשת. מטרת המחקר היא לבחון את דפוסי השימוש של בני נוער ברשת בהיבטים של האינטראקציות החברתיות שלהם עם בני גילם, את תפקידם של הצופים מהצד באירועי אלימות ברשת ואת תפקידם של מבוגרים בהתוויה של התנהגות בני נוער ברשת. שאלות המחקר:1. כיצד מנהלים ילדים ובני נוער אינטראקציות חברתיות ברשת? מה מאפיין את התנהגותם בפלטפורמות החברתיות השונות? כיצד הם תופסים את מקומה של הרשת בחייהם החברתיים? מהם סוגי הפגיעות ברשת שחווים ילדים ובני נוער בגילאים השונים? כיצד הם מגדירים ותופסים פגיעה ברשת? האם קיימות נורמות של התנהגות ברשת שבני נוער פועלים על פיהם?2. מהם מקומם של הצופים מן הצד (Bystanders) באירועי אלימות ברשת? כיצד הם תופסים אירועי אלימות ברשת? מה משפיע על התנהגותם ועל נכונותם להתערב באירועים אלו?3. מהו תפקידם ומהי השפעתם של מבוגרים משמעותיים בהתוויה של התנהגות ילדים ובני נוער ברשת? באיזו מידה מבוגרים נוטים להיות מעורבים? מהם גבולות מעורבות זו ומהי האפקטיביות שלה ביצירת דפוסי גלישה בטוחה?קול קורא בנושא גלישה בטוחה מטרות התכניתלבחון את דפוסי השימוש של בני נוער ברשת בהיבטים של האינטראקציות החברתיות שלהם עם בני גילם, את תפקידם של הצופים מהצד באירועי אלימות ברשת ואת תפקידם של מבוגרים בהתוויה של התנהגות בני נוער ברשת. בשיתוף עםשפ"י, ראמ"ה ומנהל אגף מדע וטכנולוגיה