תרומת ההתנסות הסימולטיבית ומרכיביה לפיתוח מיומנויות חברתיות -רגשיות של עובדי הוראה פרופ' יעקב יבלון, אוניברסיטת בר אילן ד"ר שירה אילוז, אוניברסיטת בר אילן תמצית המחקר החל משנת 2011 פועלות סדנאות סימולציה בחינוך במסגרת תכניות הכשרה ופיתוח מקצועי של מורים בישראל מטעם משרד החינוך. זאת לצד שימוש הולך וגובר בסדנאות סימולציה ככלי בהכשרה ופיתוח מקצועי בתחומים אחרים כמו למשל רפואה, סיעוד, עבודה סוציאלית והכשרה צבאית. עם זאת, בעוד שקיים מחקר מקיף אודות ההתנסות הסימולטיבית בתחומים אלו, ההתנסות הסימולטיבית על מרכיביה, ותרומתה להכשרה ולפיתוח מקצועי של אנשי חינוך טרם נחקרה באופן שיטתי. המחקר המוצע נועד להניח לראשונה תשתית מחקרית שיטתית בחקר הסימולציה בחינוך, ולעסוק בסוגיות יסוד הנוגעות להיבטיה השונים של סדנת הסימולציה בחינוך, ולהטמעתן של סדנאות אלו בתהליכי ההכשרה והפיתוח המקצועי של מורים ואנשי חינוך. מערך המחקר עוסק בבחינת מרכיביה ומאפייניה של הסימולציה (דגמי הסדנא, מרכיבי הסדנא, דגמי ההתנסות, הרכב משתתפי הסדנא), כמו גם בתרומתן הדיפרנציאלית לאוכלוסיות המורים בשלבי ההתפתחות המקצועית ובמגוון תפקידי חינוך (תרשים 1). זאת תוך התייחסות לפיתוח מיומנויות חברתיות רגשיות של מורים ((Social-Emotional Competencies ובהתבסס על המסגרת התאורטית של למידה התנסותית (Experiential learning). מטרות נוספות של המחקר הן לקשור בין הספרות התאורטית בתחום הכשרת המורים לבין המרכיבים הסימולטיביים ובכלל זאת לערוך סקירת ספרות אודות מיומנויות תקשורת ומיומנויות חברתיות-רגשיות של מורים, לסקור את ההבדלים שבין סימולציות בתחום החינוך לבין סימולציות בתחומים אחרים, וכן לפתח תשתית לכלי אבחוני מהימן ותקף להערכת מיומנויות חברתיות ורגשיות אלו, בדומה לכלים המיועדים להערכת רופאים ועובדים סוציאלייםקול קורא בנושא תרומת ההתנסות הסימולטיבית ומרכיביה לפיתוח מיומנויות חברתיות -רגשיות של עובדי הוראהמטרות המחקר הנחת היסוד של מרכזי הסימולציה היא שאימון סימולטיבי יכול לאפשר לאנשי חינוך להתנסות בסביבה בטוחה באינטראקציות קונפליקטואליות. במרכז הסימולציה מתנסה המורה במצבים המדמים מציאות מן החיים, בהשתתפות שחקנים, עמיתים ובהנחיית אנשי מקצוע. ההשערה היא כי בעקבות ההתנסות - המתנסה יכול לסגל לעצמו דרכי התמודדות יעילות, שישמשו אותו אחר כך בהוראה בכיתה ובתקשורת מול תלמידים, הורים ועמיתים. הכשרה באמצעות סימולציה היא כלי מוכר ומבוסס בדיסציפלינות רבות. על אף שהשימוש בהן במסגרת תכניות להכשרת מורים עדיין אינו נפוץ, המחקר והניסיון בשדות אחרים, בייחוד בשדה הרפואה, מצביעים על הפוטנציאל שלהם להכשרת עובדי הוראה. על מנת לבחון את הנחות הללו לשכת המדען הראשי מבקשת לקדם מחקר במערך ניסויי / דמוי ניסויי הבוחן את תרומתה של הסימולציה לקידום כישוריהם הפרקטיים של אנשי החינוך וההוראה, בהתנהלות של יחסי מורה-תלמיד.בשיתוף עם ראמ"ה , אגף א' התפתחות מקצועית עובדי הוראה, מינהל עובדי הוראה תוצרי מחקר