פיתוח והערכה של תכנית להעצמת האכפתיות והיכולות החברתיות רגשיות, עבור צוות חינוכי של תלמידי חטיבות הביניים פרופ' נורית ירמיה, אוניברסיטת תל אביב ד"ר ריקרדו טרש, אוניברסיטת תל אביב פרופ' אודרי רקח אדי, אוניברסיטת תל אביב תקציר המחקר השינויים המהירים שמתחוללים בעקבות הגלובליזציה, החשיפה הרב-תרבותית ומהפכת המידע מחייבים התאמה של מערכת החינוך למציאות העולמית החדשה והקניית מיומנויות התואמות לדרישות המאה ה- 21 לבני דור העתיד (Chernyshenko, Kankaraš, & Drasgow, 2018). נדבך מרכזי של יכולות אלה הן יכולות רגשיות חברתיות הכוללות: מודעות עצמית, ויסות רגשי, מודעות חברתית, יחסים בין-אישיים, עבודת צוות ויכולת קבלת החלטות אחראית. למידה של מיומנויות חברתיות רגשיות יכולה להיות מועברת לילדים ובני נוער במסגרת בית ספרית, על ידי מומחים חיצוניים או על ידי צוות בית הספר. מחקרים מראים שתכניות אלה אפקטיביות יותר כאשר הן מועברות על ידי המורים וכאשר הן הופכות לחלק אינטגרלי של השפה האירגונית הבית ספרית. מטרות תכנית ההכשרה והמחקר הן: 1) פיתוח סביבה ארגונית ותוכנית חינוכית המקדמת מיומנויות חברתיות ורגשיות והמותאמת למורים בחטיבת הביניים בישראל. 2) הכשרת הצוותים החינוכיים ב-30 חטיבות ביניים ביישום ובהטמעת התכנית בבתי הספר; 3) בחינת השפעת התוכנית ויעילותה על המורים עצמם, על תלמידיהם, על אקלים הכיתה, ועל הקהילה הבית ספרית. בהתאם, שאלות המחקר הן: 1) האם ההתערבות גורמת לירידה ברמת הלחץ והשחיקה של המורים ולעליה ברווחתם הנפשית; 2) האם ההתערבות תעלה את רמת הקשיבות והחמלה העצמית של המורים כלפי עצמם וכלפי הצוות והתלמידים, יחד עם עליה בכשירות החברתית רגשית שלהם (אשר תימדד על ידי תמיכה חברתית, ויסות רגשי ואמפתיה רב ממדית) ; 3) האם ההתערבות תשפר את הניהול כיתתי, תוביל לאקלים כתתי מיטבי ותשפר את מערכות היחסים מורה-תלמיד; 4) האם כתוצאה מהשינויים שצוינו לעיל התלמידים יפגינו עליה בתחושת השייכות, המוטיבציה ללמידה, רמת המעורבות בלמידה, התנהגות בקהילה ואיכות היחסים עם שאר ילדי הכיתה והמורים.קול קורא בנושא תשתיות שגרות ארגוניות כבסיס לקידום מיומניות רגשיות- חברתיות בחטיבות הבינייםמטרות המחקר פיתוח סביבה ארגונית ותוכנית חינוכית המקדמת מיומנויות חברתיות ורגשיות והמותאמת למורים בחטיבת הביניים בישראל.הכשרת הצוותים החינוכיים ב-30 חטיבות ביניים ביישום ובהטמעת התכנית בבתי הספרבחינת השפעת התוכנית ויעילותה על המורים עצמם, על תלמידיהם, על אקלים הכיתה, ועל הקהילה הבית ספרית. .שותפי המחקר שפ"י -מינהל פדגוגי ,האגף לפיתוח מקצועי -מינהל עובדי הוראה ,האגף חינוך על יסודי -מנהל פדגוגי תוצרי המחקר מצגת דוח סופי