מחקר התערבות לטיפוח האוריינות בקרב ילדי גן דוברי ערבית כשפת אם בישראל פרופ' אלינור סאיג'-חדד, אוניברסיטת בר-אילן פרופ' רחל שיף, אוניברסיטת בר-אילן תמצית המחקר הבסיס לאוריינות מתפתח בגיל הגן. מחקרים מראים שמודעות מטה-לשונית ומודעות מטה-קוגניטיבית מנבאים באופן מובהק את התפתחות האוריינות בגילאי בית הספר היסודי. לפיכך, התערבות הכוללת מיומנויות אלה כבר בגיל הגן היא הכרחית על מנת להכין את הילדים לרכישת האוריינות.מטרות: המטרה העיקרית של המחקר היא לבדוק את יעילותה של תוכנית התערבות ששמה דגש על יכולות מטה-לשונית, ויכולות מטה-קוגניטיביות, על רכישת האוריינות בקרב ילדי גן דוברי ערבית כשפת אם ממייצב סוציו-אקונומי נמוך בישראל. ייחודה של התוכנית הוא בכך שהיא תבנה לשפה הערבית באופן ספיציפי ותקח בחשבון את כל המאפינים הלשוניים של השפה ובעיקר את הדיגלוסיה שעומדת במרכז ההתפתחות האוריינית של ילדים דוברי ערבית כשפת אם. ייחודה השני של התוכנית היא בכך שהיא תורמת הן לילדים והן לצוותי ההוראה, היא מתמקדת בגננת, בהכשרה שלה ובילד ויכולותיו הקוגנוטיביות והרגשיות. שיטה: המחקר יתבצע בארבעה שלבים: שלב המחקר הקודם להתערבות, שלב הכשרת מדריכות מובילות, שלב הדרכת הגננות וההתערבות, שלב המחקר לאחר ההתערבות. המחקר יתחיל במיפוי היכולות האוריניוות של הילדים בגיל הגן. לאחר מכן, הוא יבנה תוכנית התערבות ויגבש תוכנית להכשרת 10 גננות מובילות שיתנו הדרכה וליווי לעוד 100 מורות ערביות (10 כל אחת) בחמשה אוזרים בצפון הארץ שמיצגים את חמשת הדיאלקטים הערביים שמדוברים בצפון ישראל. המדגם יכלול 1800 ילדים ממייצב סוציו-אקונומי נמוך שלומדים ב-120 גנים באזור הצפון: קבוצת מחקר וקבוצת ביקורת. קבוצה המחקר תכלול 1500 (100 גנים * 15 ילד כל גן) וקבוצת הביקורת תכלול 300 ילדים (20 גנים *15 ילד כל גן) דוברי 5 הדיאלקטים העיקריים בצפון הארץ. השלכות: למחקר יש השלכות יישומיות חשובות למערכת החינוך כמו מיפוי יכולותיהם האוריניות של ילדי גן דוברי ערבית בישראל, פיתוח כלים ויישום דרכי התערבות מבוססות מחקר (evidence based) על-ידי הגננות, תוך בחינת האפקטיביות שלהם במחקר מלווה, גיבוש תוכנית הדרכה לגננות, והכשרת גננות מובילות שיוכלו לשמש כמנחות מקצועיות על מנת לסייע בהטמעת התכנית לאחר תום המחקר.קול קורא שפה ושיח אורייני בגני ילדים במגזר דוברי ערביתמטרות התכניתפיתוח כלים וגישות חדשות, מבוססות מחקר, לקידום השפה והשיח האורייני בגני ילדים במגזר דוברי הערבית בהיבטים ובהקשרים מגוונים של העשייה בגן הילדים. פעולה בקרב כ- 100 גני ילדים לשם יישום דרכי התערבות עדכניות על-ידי הגננות, תוך בחינת האפקטיביות שלהם במחקר מלווה.גיבוש תכנית הדרכה לגננות אשר תפעלנה את התכנית בתחום השפה בגני הילדים.גיבוש תכנית להכשרת גננות מובילות לשמש כמנחות מקצועיות על מנת לסייע בהטמעת התכנית לאחר תום פעילות קבוצת המו"פ. בשיתוף עםמנהל פדגוגי -אגף קדם יסודי , אגף שפות -המזכירות הפדגוגית תוצרי מחקר הצעת מחקר מצגת דוח בינייםמצגת דוח סופי