הערכת מורים חדשים – שימושים, תוקף והשלכות להתפתחות מורים פרופ' לילי אורלנד-ברק, אוניברסיטת חיפה ד"ר צפריר גולדברג, אוניברסיטת חיפה תמצית המחקרבישראל מיושמת, מראשית העשור, הערכת מורים על ידי מנהליהם בעזרת כלי הערכת מורים של ראמ"ה, על בסיס תצפית בהוראתם, דיווח עצמי ודיווח בעלי תפקידים על מעורבותם. הערכה זו אמורה לשמש הן כהערכה מעצבת, המהווה בסיס לדיאלוג ולמידה של מהורה, וגם כהערכה מסכמת לצורכי החלטה על קביעות וקידום. מנהלים חדשים ומרבית הוותיקים עוברים הדרכה בשימוש בכלי הערכת מורים, ומדי שנה מתבצעות למעלה מ-3000 הערכות מורים לקביעות. מחקר ראשוני משלב ההטמעה העיד על תמיכה של מורים ומנהלים בתהליך ההערכה. עם זאת, חשוב לבחון באופן שיטתי שאלות הנוגעות לתוקף, להשלכות ולשימושי ההערכה, כגון: האם המנהלים מעריכים את רמת המיומנות בכל מימד בהתאם לתבחינים ועל בסיס מידע רלוונטי? האם ההערכות מתקשרות באופן משמעותי ללמידת המורים? האם הערכות המורים על ידי המנהלים תואמות למידע אודות איכות ההוראה הנאסף ממקורות שונים או על ידי מעריכים אחרים? שאלות אחרות נוגעות לאופן השימוש בכלי: כיצד נאסף המידע המשמש להערכה, עד כמה הוא מקיף, מבחינת משך ומגוון, והאם משולבת בו גם נקודת המבט של המורה ושל בעלי תפקידים? האם הכלי משמש בפועל למשוב למורה כחלק מלמידה או מהערכה מעצבת? האם ועד כמה מסייע הכלי ללמידת המורים והתפתחותם המקצועית בבית הספר? קול קורא בנושא מחקר יישומי בחינוך מטרות התכניתהמחקר נועד לבחון היבטים שונים של תהליך הערכת מורים על ידי מנהלים - אופן איסוף המידע לצרכי הערכה, השימוש בו, תוקף כלי ההערכה, תפיסת המורים את התהליך , והשלכות ההערכה בהיבט של למידת מורים, פרקטיקות הוראה ושיח פדגוגי בשיתוף עםמינהל עובדי הוראהתוצרי מחקר הצעת מחקר מצגת דוח ביניים