מדע אזרחי בבית הספר: פריצת גבולות בין בית הספר והחברה פרופ' קלי יעל, אוניברסיטת חיפה ד"ר הוד יותם, אוניברסיטת חיפה פרופ' ברעם צברי אילת, הטכניון פרופסור טל טלי, הטכניון פרופסור בן צבי דני, אוניברסיטת חיפה תמצית המחקר מחקר זה מציע לבחון כיצד פריצה של גבולות מסורתיים בתוך בית הספר ובין בית הספר והחברה מעודדת למידה משמעותית. המחקר מציע לעשות זאת בגישה היוצרת קשרים עמוקים בין תלמידים, מורים, מדענים ואזרחים, למידה פורמאלית ובלתי פורמאלית, אוריינות מדעית ומתמטית, סביבות למידה בית ספריות וחוץ בית ספריות, מרחבי למידה פיזיים ודיגיטאליים, עובדי הוראה וחוקרי חינוך. על מנת לבחון כיצד פריצה של גבולות מסורתיים בתוך בית הספר ובין בית הספר והחברה מעודדת למידה משמעותית, נוסחו מטרות בשלושה היבטים: בהיבט התאורטי - לפתח מסגרת רעיונית, בהתבסס על מחקר אמפירי בבתי ספר, שתסביר ותבסס ; בהיבט היישומי - לשלב תלמידים בחינוך העל יסודי במיזמים מדעיים, באמצעות 21- במאה הSTEMלמידה משמעותית של סביבות למידה "מוגברות טכנולוגיה", המעוצבות על ידי רשת שותפויות בין אנשי חינוך מדעי, חוקרי חינוך ומדענים; ובהיבט של מדיניות - לייצר ידע פרקטי, שיאפשר להרחיב את המודלים ולהפיצם במערכת החינוך המגוונת של ישראל, ושינחה מדיניות חינוכית ארוכת טווח. המטרות הללו קשורות זו לזו ומזינות זו את זו, כך שהתפתחות באחת מקדמת את האחרות. ) באיזה אופן תורמים יישומים שונים של שלושת המודלים 1שאלות המחקר הבאות מתייחסות לשלושה היבטים אלה: ( ) מה מאפיין את תהליכי 2לתוצאות הלמידה בהיבטים של הבנת מורכבות, אוריינות מדעית וסטטיסטית ומעורבות בלמידה? ( ) כיצד ניתן לתמוך 3הלמידה האינדיבידואלים ואת תרבות הלמידה במודלים השונים המאפשרים את התוצאות שלעיל? ( במורים על מנת שירחיבו את המודל החינוכי המסורתי לפרקטיקות שמאפשרות לתלמידים להיות מעורבים ופעילים בחקירה ) מהם המנגנונים והתנאים המאפשרים את תהליכי הלמידה הנ"ל 4של תופעות מורכבות כחלק מיוזמות של מדע אזרחי? ( ) מה התרומות של מעורבות של מורים, תלמידים וחברי קהילה בתכנון משותף 5ומאפשרים לקיימם לאורך זמן ולהרחיבם? ( של תוכנית לימודים מבוססת מדע אזרחי? מטרות המחקר עידוד מצוינות מחקרית בתחומי ההוראה והלמידה המשמעותית.עידוד יוזמות מחקריות בינתחומיות שמתמקדות בלמידה משמעותית. פיתוח כלים חדשים לשילוב מחקר אקדמי איכותי ביישום בבתי הספר.יישומו של המחקר הבסיסי בתחומי הלמידה במערכת החינוך, ובכלל זאת עידוד מורים לקחת חלק ביישום דרכי הוראה המקדמות למידה משמעותית בשיתוף עם המזכירות הפדגוגית, המינהל הפדגוגי, מינהל עובדי הוראה תוצרי מחקר הצעת מחקר (תקציר)