חשיבה שיתופית בינתחומית מבוססת טקסטים ודמוקרטיה מתדיינת פרופ' ענת ירדן, מכון ויצמן ד"ר מיכל טבח, אוניברסיטת תל אביב פרופ' ברוך שוורץ, אוניברסיטה העברית פרופ' בוריס קויצ'ו, מכון ויצמן ד"ר עינת הד-מצויינים, טכניון תמצית המחקר הוגים פילוסופיים כגון הברמס וגוטמן מגדירים 21-חינוך לאזרחות, הוא אחד מאושיות החינוך של המאה ה מודל אשר מכין קבוצות לתפקד כסוכנים בחברה – דמוקרטיה מתדיינת כמודל הטוב ביותר לחינוך לאזרחות דמוקרטית משתנה. הוגים אלו הדגישו את החשיבות של סוגי דיבור איכותי בכתה ובמוסדות חינוכיים כדרך להכנת תלמידים להפוך לאזרחים בחברה דמוקרטית. במקביל להתפתחויות הללו בהגות הפילוסופית-פוליטית, חוקרים Mercer, ( במדעי הלמידה עוסקים מזה שנים בקידום שיח ברמה גבוהה, תןך שימוש במושגים כגון דיבור חקרני . דרכי דיבור כתתי אלו מאופיינות בכבוד (Michaels, O'Connor & Resnick,2008) ) או דיבור מחויב 2003 )פיתחו את מודל החשיבה המשותפת 2001 ושותפיו ( Anderson . הדדי, ביקורתיות בנוסף למחויבות לדיסציפלינה מודל דיון עמיתים פתוח, אשר נועד לשפר את איכות השיח הכיתתי שבו – (Collaborative Reasoning) קבוצות קטנות קוראות טקסטים ודנות בנושאים שנויים במחלוקת. יישום צורות הדיון הללו בכתה מוביל לתוצאות מרשימות, החל בהתפתחות קוגניטיבית וכלה בהתפתחות מושגית, שיפור מעורבות התלמידים והמוטיבציה שלהם, כמו גם העברה לתחומי תוכן אחרים. בנוסף, מחקרים מראים כי תובנות של יחידים עוברות כ"כדור שלג" ) טוענים כי, מעבר ליתרונות הללו, היישום עצמו 2016( Schwarz & Baker מהקבוצה הקטנה אל הכתה כולה. של צורות הדיבור הארגומנטטיבי הללו מהווה מימוש של דמוקרטיה מתדיינת . הממצאים שהוזכרו לעיל אמנם מעודדים, אך היישומים שלהם עד היום היו מוגבלים לרב לבתי ספר יסודיים ולתחומי תוכן (מקצועות בית ספריים) מסויימים. תכניות לפיתוח שיח כיתתי לרב התייחסו לכתה או לבית הספר במנותק מהחברה אליה הם שייכים. מטרת המחקר הנוכחי היא לחקור את השפעתה של תכנית התערבות לקידום שיח ברמה גבוהה בבית הספר העל-יסודי (חט"ב וחט"ע) ,במספר מקצועות מרכזיים, כולל מתמטיקה, מדעים ואזרחות. מטרות המחקר עידוד מצוינות מחקרית בתחומי ההוראה והלמידה המשמעותית.עידוד יוזמות מחקריות בינתחומיות שמתמקדות בלמידה משמעותית. פיתוח כלים חדשים לשילוב מחקר אקדמי איכותי ביישום בבתי הספר.יישומו של המחקר הבסיסי בתחומי הלמידה במערכת החינוך, ובכלל זאת עידוד מורים לקחת חלק ביישום דרכי הוראה המקדמות למידה משמעותיתבשיתוף עם בשיתוף עם הקרן הלאומית למדע תוצרי המחקר הצעת מחקר (תקציר)