למידה משמעותית באמצעות שיח לימודי פורה ד"ר הדר נץ ,אוניברסיטת תל-אביב פרופ' אדם לפסטיין, אוניברסיטת בן גוריון ד"ר קריסטה אסטרחן, האוניברסיטה העברית ד"ר דנה ודר-וייס, אוניברסיטת בן גוריון פרופ' גיא רוט, אוניברסיטת בן גוריון תמצית המחקר המאמצים ללמד באופן יותר משמעותי אינם חדשים במערכת החינוך הישראלית. במשך 25 השנים האחרונות, מספר רפורמות פדגוגיות השאירו את חותמן על המערכת, ביניהן 'אופק פדגוגי – חינוך לחשיבה' ובמיוחד האחרונה ביניהן 'למידה משמעותית'. בעקבות מהלכים אלו, מספר הולך וגדל של תלמידים מעורבים כיום במגוון מודלים של למידה משמעותית, המדגישה הבניה פעילה של ידע וטיפוח תפקודי חשיבה גבוהים. משרד החינוך הגדיר מספר נתיבים ללמידה משמעותית ,עם מידה מסוימת של חפיפה ביניהם. המחקר המוצע יתמקד בתכניות שכבר פועלות בשדה, על פי שלושה מן הנתיבים הללו: שילוב של אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה בתכנית הלימודים, הוראה/למידה בדרך החקר ולמידה מבוססת פרויקטים (להלן, חק"פ). למרות שטרם פורסמו נתונים של מחקרי הערכה מקיפים לבחינת יישום ה"למידה המשמעותית", מחקרים קודמים מעידים על נטייה לאמץ היבטים חיצוניים של חידושים חינוכיים, מבלי להתייחס למרכיבי עומק שלהם. אחת הסיבות ללמידה מכנית ורדודה של תלמידים במסגרת תכניות ללמידה משמעותית נעוצה בהעדר עיסוק בתהליכי למידה ברמת ַהֶמָטה כמו: מטה קוגנציה, הכוונה עצמית בלמידה וחשיבה אפיסטמית. מחקרים רבים מעידים כי לרכיבים אלה תרומה מכרעת ללמידה בתחומים מגוונים. אולם, החוקרים מעידים על פער גדול בין תיאוריה ופרקטיקה בתחום זה בכלל, ובהוראה המיישמת חק"פ בקנה מידה מערכתי בפרט. סיבה מרכזית לפער נעוצה באתגרים בפיתוח המקצועי של מורים בתחום זה. הצעת המחקר שלפנינו מכוונת להקטנת פער זה. מטרת המחקר המרכזית היא ללמוד כיצד לגשר על הפער שבין תיאוריה ומעשה בתחום של תהליכי חשיבה ברמת ַהֶמָטה: מטה-קוגניציה, למידה בהכוונה עצמית וחשיבה אפיסטמית .מטרה מרכזית זו מתחלקת ל תת מטרות: בניית מודל תיאורטי המשלב בין ידע תיאורטי לבין ידע מעוגן בשדה, בחינת התפתחות 4 הידע המקצועי של מורים ופרקטיקות ההוראה שלהם, בחינת השפעת ההתערבות על התלמידים, ובחינת המאפיינים והאתגרים הכרוכים בתהליכי הטמעה מערכתית רחבה. שאלות המחקר העיקריות ועיקרי .1 שיטות המחקר מתוארות בטבלה מטרות המחקר עידוד מצוינות מחקרית בתחומי ההוראה והלמידה המשמעותית.עידוד יוזמות מחקריות בינתחומיות שמתמקדות בלמידה משמעותית. פיתוח כלים חדשים לשילוב מחקר אקדמי איכותי ביישום בבתי הספר.יישומו של המחקר הבסיסי בתחומי הלמידה במערכת החינוך, ובכלל זאת עידוד מורים לקחת חלק ביישום דרכי הוראה המקדמות למידה משמעותית בשיתוף עם המזכירות הפדגוגית, המינהל הפדגוגי, מינהל עובדי הוראה תוצרי מחקר הצעה מחקר (תקציר)