בחינת היישום של דו"ח ועדת דורנר פרופ' תום גומפל, האוניברסיטה העברית בירושלים פרופ' נעמי וינטראוב, האוניברסיטה העברית בירושלים ד"ר שירלי ורנר, האוניברסיטה העברית בירושלים ד"ר ג'ודה קולר, האוניברסיטה העברית בירושלים תמצית המחקרבשנת 2007 הוקמה ועדת דורנר לבחינת מדיניות התקצוב והטיפול של משרד החינוך בתלמידים עם צרכים מיוחדים. הדו"ח הוגש ב – 2009 ושנה לאחר מכן החלה לפעול תכנית פיילוט בניסיון ליישם את המלצותיה המרכזיות של הועדה: מתן זכות להורים בבחירת המסגרת החינוכית של ילדם, תקצוב בשיטת "התקציב הולך אחר הילד" וקביעתו בהתאם לרמת התפקוד בניגוד לסוג הלקות. מחקר זה מתעתד לבחון את יישום המלצות הועדה בהתייחס לשלושה מוקדים:עמדות של בעלי עניין מרכזיים כלפי שילוב; השוואה בין תכנון ליישום בפועל של תהליכים ופעולות;תוצאות השילוב ברמת הפרט, הכתה, בית הספר והמשפחה. נתוני המחקר ייאספו מקבוצות שונות של בעלי עניין כגון, צוות חינוכי, אנשי טיפול, הורים וילדים, תוך השוואה בין בתי ספר שונים. לצורך כך יידגמו בתי הספר המשתתפים בפיילוט ובתי ספר שלא השתתפו, שיהוו קבוצת ביקורת. בנוסף יידגמו בתי ספר לחינוך מיוחד כוללני. הסוגיות הנבחרות ייבחנו במסגרת ארבעה מחקרים:מחקר תיאורי שיבחן את יישום עקרונות הועדה באמצעות תצפיות וניתוח חומרים כתובים מבתי הספר;מחקר איכותני שמטרתו לבחון את אופן היישום ושביעות הרצון של בעלי העניין השונים, על-ידי עריכת קבוצות מיקוד וראיונות אישיים;מחקר כמותני שיכלול מילוי שאלונים בשתי נקודות זמן לצורך השוואה בין משתתפי הקבוצות השונות (שאלון שיחובר על-בסיס נושאים (תימות) מרכזיים שעלו במחקר האיכותני, כמו גם שאלונים סטנדרטיים הנוגעים למשתני המחקר);מחקר שבוחן את השפעת השינויים שהומלצו על ידי וועדת דורנר בהתייחס לשיטת התקצוב ולעקרונות ההשמה (תפקוד במקום לקות, ובחירת ההורים), על הקצאת התקציבים בין המסגרות השונות, וקבוצות התפקוד השונות, היקפי התקציבים הנדרשים למתן פתרון הולם לצרכי התלמידים על פי מודל התקצוב החדש, והתפלגות הקצאת התקציב בין השימושים השונים.למחקר זה השלכות חשובות באשר לאופן היישום של עקרונות ועדת דורנר, וממצאיו יוכלו לסייע להחלטות משרד החינוך בנוגע לחלוקת המשאבים ומימוש עקרונות הועדה בצורה המיטבית עבור תלמידים עם צרכים מיוחדים.קול קורא בנושא הערכת יישום דו"ח דורנר מטרות התכניתלבחון את תהליכי היישום של המלצות דו"ח ועדת דורנר ומידת האפקטיביות שלהם תוך התייחסות לבעלי העניין השונים, למודלים שונים של יישום, בהיבטים הנוגעים למשאבים, לפדגוגיה ולאופני ארגון וניהול. בשיתוף עםהמינהל הפדגוגי (האגף לחינוך מיוחד), מנהל כלכלה ותקציבים , ראמ"התוצרי מחקר