פערים ואי-שוויון בטיפול בגיל הרך בחברה הבדואית ד"ר יאיר זיו,אוניברסיטת חיפה פרופ' סלים אבו-רביע, אוניברסיטת חיפה פרופ' מירי שרף, אוניברסיטת חיפה תמצית המחקר המטרה המרכזית של מחקר יישומי זה היא לפתח ולבדוק את יעילותן של תכניות התערבות למניעת בעיות התנהגות ולפיתוח יכולות אקדמיות שיופעלו בגני חובה בחברה הבדואית בצפונה ובדרומה של ישראל. במחקר ייעשה שימוש במערך מחקר ניסויי אורכי ובמיגוון כלי מדידה - שאלונים, תצפיות, ראיונות ומבחנים השלכתיים. – – . הפרוייקט כולל כמה שיטות התערבות: (1) התערבות ברמת ההורים בלבד (קבוצות הורים); (2) התערבות ברמת הגננת בלבד (קבוצות של גננות); (3) התערבות משולבת הכוללת התערבות ברמת ההורים וברמת הגננות. התכנית להורים תתמקד בהגברת הרגישות והתובנה של ההורה להתנהגותו וצרכיו של הילד, בהתמודדות עם ענייני משמעת בדרך מותאמת התפתחותית, ובהגברת המסוגלות ההורית וההנאה מההורות. התכנית לגננות תתמקד בשיפור אקלים הגן - התמיכה הרגשית, ארגון הכיתה והתמיכה בלמידה.למחקר הנוכחי השלכות יישומיות ברורות למערכת החינוך הישראלית. החברה הבדואית היא הקבוצה האתנית-תרבותית הענייה ביותר בישראל ויש חשיבות רבה לקידומה. התכנית המוצעת צפויה לתרום להצלחה בבית הספר ולקידום תפקוד רגשי-חברתי של הילדים והוריהם, ולבדוק את תרומתם של האיפיונים האישיים, המשפחתיים ואיפיוני ההקשר ליעילות ההתערבות. קול קורא בנושא פערים ואי-שוויון בטיפול בגיל הרך בחברה הבדואית מטרות התוכנית 1. פיתוח כלים וגישות חדשות, מבוססי מחקר, לתמיכה ושיפור התפקוד ההורי והמעורבות ההורית בתהליך החינוכי במגזר הבדואי במטרה לקדם התפתחות ולמידה של ילדים בגיל הרך.2. גיבוש תכנית הדרכה לאנשי מקצוע אשר יפעילו את התכנית במגזר הבדואי וישמשו כמנחים מקצועיים על מנת לסייע בהטמעת התכנית לאחר תום הפרויקט.בשיתוף עם אגף קדם יסודי -המינהל הפדגוגי , אגף שפות -המזכירות הפדגוגית תוצרי המחקר הצעת מחקר מצגת דוח ביניים