משולש הזהב לטיפוח אורייני בקרב תלמידים דוברי ערבית בחטיבת הביניים פרופ' עלית אולשטיין, האוניברסיטה העברית בירושלים ד"ר בהאא' מח'ול, האוניברסיטה העברית בירושלים תמצית המחקראחת הסוגיות העומדות על הפרק בתחום החינוך בגיל ההתבגרות היא אוריינות התלמידים בחטיבות הביניים. מתברר שבכל העולם ובכל השפות נתקל התלמיד בגיל זה בקושי בהבנת הנקרא למרות שלכאורה הוא שולט היטב בשפה. הדבר בולט במיוחד לאור החשיבות של התמודדות בגיל הזה עם מקצועות רבי מלל המהווים בסיס לרכישת ידע חדש לאורך החיים. חוקרים רבים מצביעים על הצורך לחזק את המילון האקדמי של תלמידים אלה, על מנת להגביר את הבנת הנקרא. בשפה הערבית של דוברי ערבית כשפת-אם ישנם אתגרים נוספים הנובעים בעיקר מאופייה הדיגלוסי של השפה (הפער הלינגוויסטי הקיים בין השפה הדבורה לכתובה) המשליך על התפקוד השפתי בכלל ועל התפתחות אוצר המילים בפרט, שהוא מהווה עמוד התווך של האוריינות. המחקר נועד לתת מענה לחסכים ולאתגרים האוריינים העומדים בפני תלמידי חט"ב דוברי ערבית וזאת על ידי פיתוח והפעלה של תכנית התערבות מערכתית מלווה במחקר, המיועדת הן למורי השפה הערבית כשפת-אם (מודל הוראה) והן עבור התלמידים (מודל למידה). התכנית המוצעת מתבססת על שלושה מודלים: מודל להוראת אוצר מילים אקדמי וטיפוח האוריינות (המבוסס במקרה שלנו על מחקר קודם אשר בסס רשימת מילון אקדמי בערבית); מודל הוראה המבוסס על עקרונות הלמידה המעורבת (Rotation Model), ומודל האוריינות הדיגיטלית של הובס (Hobbs, 2010) המיועד לקידום מיומנויות היסוד של אוריינות דיגיטלית ומדיה. המטרה היא, מצד אחד לספק סביבת למידה, לטיפוח האוריינות של התלמידים תוך כדי שילוב הטכנולוגיה ככלי, ומצד שני לספק מודל הוראה גמיש המדגיש את אוצר המילים האקדמי וחשיבותו באוריינות של הנוער תוך כדי שימוש בשיטות הוראה מגוונות. מטרות המחקר הן:שיפור כישורי התלמידים דוברי הערבית בכיתה ז', כדי שיוכלו להתמודד עם טקסטים לימודיים במקצועות השונים על ידי ביסוס והרחבת המילון האקדמי-לימודי; פיתוח מודל למידה מעורבת (Blended Learning) לטיפוח רכישת המילון האקדמי-לימודי בערבית, אשר יוכל, במשך הזמן, להיות מופעל בכל כיתות ז' בארץ;פיתוח תכנית ופעילויות לימודיות לכיתות ז' להרחבת אוצר המילים של התלמידיםפיתוח מקצועי של המורים בחטיבת הבינייםבחינת היעילות של תכנית ההתערבות והתאמתה לשימוש רחב במערכת החינוךתכנית ההתערבות מדגישה את עקרונות הלמידה האינטראקטיבית תוך כדי טיפול בארבע אופנויות השפה (קריאה, כתיבה, דיבור והאזנה) ובידע הלשוני (בדגש על אוצר מילים אקדמי). העברת התכנית בשטח תושלם תוך 15 שבועות. לפני התחלת תכנית ההתערבות, במהלכה ובסופה, יועברו מבחני אוצר מילים אקדמי ומבחני הבנת הנקרא על מנת לאמוד את התקדמות התלמידים בתכנית ההתערבות זאת לצד העברת שאלונים ותצפיות בשיעורים. בנוסף, יועברו מבחנים נוספים בכיתה ח' בכדי לבסס את האפקטים של התכנית לאורך זמן.תכנית המחקר משתרעת על שלוש שנים: בשנה הראשונה תיבנה תכנית ההתערבות ויוכשרו המורים בבתי הספר. כמו כן, יתקיים פיילוט לתכנית. בשנה השנייה יורחב מדגם בתי הספר ל- 20 (כולל קבוצת ביקורת). בשנה השלישית והאחרונה, ייעשה מעקב אחרי התלמידים שהשתתפו במחקר.קול קורא בנושא קידום אוריינות בשפה הערביתמטרות התכניתקידום המחקר היישומי במערכת החינוך למען קידום מדיניות בנושא אוריינות בשפת אם.עידוד מצוינות מחקרית בתחומי ההוראה של אוריינות לשונית.בשיתוף עם המזכירות הפדגוגית (אגף שפות)תוצרי מחקר הצעת מחקרמצגת דוח ביניים 2019מצגת דוח ביניים 2018מצגת דוח ביניים 2016