מודלים של בין תחומיות בתחום ההומניסטיקה בחטה"ב בישראל -תיאוריה ויישום פרופ' חנן אלכסנדר, אוניברסיטת חיפה ד"ר נורית נוביס דויטש, אוניברסיטת חיפה תמצית המחקר חלוקת הלימודים על פי דיסציפלינות היא ממאפייניה הבולטים של מערכת החינוך. החלוקה לשיעורים, ועדות מקצוע, שעות תקן, צוותי מורים מקצועיים והציונים בתעודות, הם רק כמה דוגמאות לתפקיד המרכזי שממלאות הדיסציפלינות בעיצוב מערכת החינוך הממלכתית בישראל. בימינו גוברים הקולות הקוראים לעיצוב סביבות למידה בינתחומיות, שמחברות בין מרכיבים מובחנים של שתי דיסציפלינות או יותר. מחד, עשויות סביבות למידה בינתחומיות לשמש כאמצעי להתמרה ולהבנייה מחדש של ידע, לעודד למידה בזיקה לבעיות אמיתיות, ולפתח בקרב הלומדים חשיבה יצירתית וביקורתית. אך מאידך, עיצוב והטמעה של סביבות למידה בינתחומיות הם תהליכים שמעוררים שאלות ואתגרים הנוגעים למטרות הלמידה, לאופי התהליך, ולדרכי הכשרת המורים. קול קורא בנושא הוראה ולמידה בינתחומית במקצועות הומניסטיים בחטיבות הבינייםמטרות התוכניתמחקר זה אנו מציעים לבחון כיצד ניתן לעצב וליישם הוראה ולמידה בינתחומית מיטבית במסגרת מקצועות ההומניסטיקה בחטיבות הביניים הממלכתיות בישראל. במקביל, תהליך המחקר יכלול גם פיתוח ויישום של מספר סביבות למידה מתקדמות שמגלמות עקרונות של למידה בינתחומית. באופן הזה, נשאף לתרום באמצעות המחקר תרומה מושגית ותרומה מעשית. מבחינה מושגית, נשאף להבין מהי למידה בינתחומית, מהם יתרונותיה, ומהן הדרכים ליישומה. מבחינה מעשית, נוכל להציע מערכי שיעור, מדדים להערכה, והשתלמויות מורים, שיתרמו לקידום הוראה ולמידה בינתחומית במדעי הרוח בחטיבות הביניים הממלכתיות בישראל. בשיתוף עם המזכירות הפדגוגית , מינהל פדגוגי אגף חינוך על יסודי, התפתחות מקצועית עובדי הוראה ואגף תכנון ואסטרטגיהתוצרי מחקר תוצרי מחקר