מודל הוליסטי רב-ערוצי לפיתוח מקצוענות מורים להוראה בכיתה ההטרוגנית - כיתת המדעים כמשל פרופ' מיכל ציון, אוניברסיטת בר אילן ד"ר אורנית ספקטור לוי, אוניברסיטת בר אילן גב' אושרה אלוני, אוניברסיטת בר אילן תמצית המחקר מחקר זה נערך בהקשר למגמה עולמית של שילוב וצמצום פערים בחברה המודרנית (פערים כלכליים-חברתיים, פערים בהישגים, פערים דיגיטליים ועוד). מגמת השילוב וההכלה כרוכה בהבנה כי תלמידים עם לקויות למידה, מוגבלות מוטורית, קשיים רגשיים ועוד, זקוקים להתאמות בהוראה ובלמידה. גם תלמידים בעלי כישורים מיוחדים כמו מחוננים, מצטיינים במתמטיקה, יצירתיים באומנות, מתקשים לעיתים להסתגל לדרכי הלמידה ולקצב הלמידה הנהוג בכיתות. הזנחתם עלולה לגרום לקשיי הסתגלות רגשיים וחברתיים ולהפכם לתת–משיגים. כך, על מנת להנגיש את אותם תכנים לכלל התלמידים נדרשת הוראה בה ננקטות מגוון אסטרטגיות במגוון תכנים ואופנים, המותאמות לצרכיהם של כל תלמיד ותלמידה, בכל שלב בלימודיהם.מחקר זה יבחן מודל הוליסטי רב-ערוצי להוראת מדע וטכנולוגיה בכיתה ההטרוגנית המשלבת. המודל פותח במחקרים קודמים. יישום מוצלח של מודל זה יוכל בהמשך להתרחב ולהיות מיושם גם במקצועות הלימוד האחרים בבית הספר. לצורך כך נבחרה שכבת כיתה ט' – בה תלמידים בוחרים האם ימשיכו ללמוד את מקצועות המדעים והטכנולוגיה, ומכאן חשיבות ההתייחסות לצרכי כלל התלמידים ולהגברת עמדות חיוביות כלפי תחומי המדע והטכנולוגיה. המודל שם דגש על מענה לארבעת ממדי הלומד השלם: הממד הקוגניטיבי, החברתי, הרגשי והחוש- נועי ((sensorimotor. מתן המענה לארבעת ממדי הלומד נעשה באמצעות הפעלת מגוון מתודות הוראה ולמידה וטיפוח מודעות מטה-קוגניטיבית לתהליכי למידה וחקר. המחקר מתמקד בפיתוח מקצועי, ליווי ותמיכה במורי מדעים (N=30) ומעקב אחר היכולות והקשיים של המורים ביישום המודל. המחקר בודק באיזה אופן ההשתתפות בהשתלמות ויישום מודל הוליסטי רב-ערוצי משפיעים על תפיסות המורים ביחס למעבר משילוב תלמידים להכלתם, ותחושת מסוגלותם ליישום את מודל ההוראה? כיצד דרכי ההוראה והערכה שלהם משתנות?בנוסף, המחקר בודק את תפיסות התלמידים (של חלק מהמורים המשתתפים במחקר, N=100) ביחס לקבלת מענה על צרכיהם בכל ארבעת ממדי הלומד והישגיהם בהשוואה לתלמידים (N=100) שלא חוו הוראה מבוססת מודל הוליסטי רב-ערוצי. מטרות מחקר ההתערבות באיזה אופן ההשתתפות בהשתלמות ויישום מודל הוליסטי רב - ערוצי משפיעים על תפיסות מורי מדעים ביחס למעבר משילוב תלמידים להכלתם, ותחושת מסוגלותם ליישום ארבעת ממדי המודל: קוגניטיבי, חברתי, רגשי, חוש-נועי בהוראת מדע וטכנולוגיה בחטיבת הביניים? באיזה אופן ההשתתפות בהשתלמות ויישום מודל הוליסטי רב-ערוצי משפיעים בפועל על יישום דרכי הוראה והערכה מותאמות לשונות התלמידים בכיתות מדע וטכנולוגיה בהן יושם המודל בהשוואה לכיתות בהן לא יושם המודל? בשיתוף עם אגף מדעים -המזכירות הפדגוגית , האגף לפיתוח מקצועי -מנהל עובדי הוראה ,מנהל פדגוגי -אגף חינוך מיוחד , האגף ליישום רפורמת ההכלה וההשתלבות תוצרי מחקר דוח מחקר בינייםלקריאת דו"ח המחקר המלא