קידום פרקטיקות של הכלה :מודלים יישובים ובית ספריים פרופ' תום גומפל, האוניברסיטה העברית פרופ' אדם ניר, האוניברסיטה העברית פרופ' יפעת בן-דוד קוליקנט, האוניברסיטה העברית ד"ר ניר מיכאלי, מכללת אורנים תמצית המחקר מטרתו של מחקר זה היא לבחון האם התערבות קהילתית תיצור שינוי תודעתי בנוגע לחשיבותו של חינוך מכיל ושוויוני. על מנת ליישם שינוי בכל שלבי התכנון החינוכי, מכיתות הלימוד ועד למעצבי המדיניות החינוכית, יש צורך בקבלת החלטה חברתית כי הקהילה חזקה ובריאה יותר כאשר כל חלקיה משתתפים באופן שווה. מטרתנו היא להסיט את הדיון מעיסוק בצרכים מיוחדים ולמקדו בדילמות כלליות יותר של הוגנות ושוויון הזדמנויות המושרשות עמוק בתרבות, בהיסטוריה ובכלכלה של מדינת ישראל. המחקר יכלול התערבות במערכת החינוך בעיר יבנה שם נפתח בשיתוף עם ההנהגה הבית ספרית שפה ותכנית חינוכית כלל-קהילתית התומכת בהכלה. כיוון שאנו רוצים לעבוד ברמת היישוב, ניצור קהילות מקצועיות לומדות (professional learning communities) עבור המורים ועבור המנהלים כדי לעודד שיתופי פעולה, למידה ויצירה של קבוצות לייעוץ עמיתים. המחקר ישפוך אור על תהליכי השינוי והגורמים המעצבים אותם, אם חסמים ואם מנופים. במהלך המחקר תתקיים מדידה רב-מימדית, כמותית ואיכותנית. מדידה זו תתמקד בהערכת השינוי, באמצעות מספר צוותי עבודה: צוות היגוי רשותי רחב, קהילת המורים ברשות ופורום מנהלי מוסדות חינוך.מטרות מחקר ההתערבות יצירת תרבות פדגוגית של הכלה בקונטקסט ובמרקם • חברתי וקהילתי בו המורים ובתי הספר פועלים שתיצור" רוח גבית "עבור כל המעורבים בעשייה החינוכית .לכן יש צורך לעבוד במעגל הסובב את המורים ולייצר שפה משותפת וקוהרנטיות תפישתית . שינוי בעמדות מורים כלפי רצונם ,תפקידם ויכולתם • להכיל את מגוון התלמידים בבית הספר בכיתתםבשיתוף עם אגף בכיר יישום חוק החינוך המיוחד הכלה והשתלבות, מנהל עובדי הוראה, מנהל פדגוגי תוצרי מחקר דוח ביניים