ההשפעה של התנסויות מגוונות בלמידת חקר על תפיסות המורים ועל הוראה בדרך החקר פרופ' טלי טל , טכניון תמצית המחקר חקר מהווה גישת הוראה, שנועדה לקדם את ההבנה של רעיונות ועקרונות מדעיים ושל מהות המדע (Nature of Science). הוראה בגישת החקר מאפשרת ללמד תוכן, חשיבה, כישורים ומיומנויות באמצעות הפעלת התלמידים במשימות שיתופיות הכרוכות באיסוף מידע, בהעלאת שאלות, בתכנון דרכים לחקור את השאלות, באיסוף ובפירוש נתונים, בהסקת מסקנות ובהצגת הבנות חדשות. תלמידים צריכים להתחקות אחר השיטות המדעיות לגווניהן ולהיות מעורבים במתן משמעות לנתונים, בפיתוח הסברים המבוססים על ראיות, ובהצגת ממצאיהם והרעיונות שלהם, תוך הבנת האופן בו ידע מדעי נוצר. כאמור, למידת חקר בבתי הספר צריכה לשקף את מהות המחקר המדעי, אולם, מחקרים מראים כי בקרב מורים, מתגלעים קשיים בהוראה בדרך החקר המתבטאים בתפיסת המונח "חקר" (Inquiry), מהות החקר ואופן יישומו. במחקר קודם שבצענו (Levin-Peled et al., 2015a; Tal et al., 2016), בדקנו תפיסות של מורים למדעים, כלפי חקר, לאחר התנסותם, כלומדים, בשלושה תהליכי חקר, שהתקיימו בסביבה חוץ כיתתית. התנסויות החקר בוצעו בשלושה תחומים: באקולוגיה, בסוציולוגיה ובארכיאולוגיה, באמצעות שלוש סוגות מחקר שונות. הן כללו מחקר שדה ומפגשים וירטואליים בלבד לשם הכנה וסיכום של פעילויות החקר. נמצא, כי לאחר שמורים השתתפו בהתנסויות של חקר במגוון תחומים, סוגות וגישות מחקר, הם בטאו תפיסות רחבות יותר בהקשר ללמידת חקר, מאשר טרם השתתפותם בהתנסויות. המורים אף הביעו נכונות ליישום למידת חקר עם תלמידיהם. במחקר זה נוסיף [1] התערבות המתמקדת בצוותים רב תחומיים משני בתי ספר (בניגוד למורים למדעים בלבד, שבחרו להשתתף בהשתלמות הקודמת); [2] מפגשי פנים אל פנים בין ההתנסויות, בנוסף לפעילות מקוונת, בהם יתאפשר דיון רפלקטיבי בהתנסויות ובתובנות של המורים; [3] בנוסף להמשך מעקב אחר השינוי התפיסתי של המורים, נבחן את ההשפעה של ההתערבות על יכולתם לתכנן ולהנחות תהליך חקר בית ספרי. קול קורא תכנית למצוינות במחקר יישומי בחינוךמטרות המחקר שנה א: הרחבת תפיסת החקר של מורים מובילים ותמיכה ביכולתם לעצב ולהנחות פדגוגית וארגונית תהליכי חקר (בהיקף מצומצם)הובלת תהליכי שינויגיבוש קבוצה מובילה ויצירת קהילת חקר של מוריםשנה ב: במידה והניסוי יוכתר בהצלחה, שנה זו תוקדש להרחבת המודל - הובלה של תהליכי חקר בבית הספר בקרב מורים נוספים או בקהילת מורים. בשנה זו נתמקד ב:הצגת המודל ומרכיביו תמיכה במורים במובילים - במקביל להובלה בבתי הספר יקבלו המורים תמיכה והכשרה כקהילת מובילי חקרשותפי המחקר האגף לפיתוח מקצועי -מנהל עובדי הוראה , האגף לפיתוח פדגוגי -מזכירות פדגוגית תוצרי מחקר מצגת דוח סופי