שם המחבר : פרופ' עמי וולנסקי
שנת הוצאה: דצמבר 2014
תמצית מחקר
המחקר הבינלאומי על אוטונומיה בית ספרית, רפורמה בתכנית הלימודים ומיומנויות המאה ה-21
ניתוח, סינתזה והערות מסכמות על דו"חות של שש מערכות חינוך
בתחילת 2014, משרד החינוך הזמין חוקרים משבע מדינות שונות לבצע מחקר השוואתי על הקשר בין אוטונומיה בית הספרית (בתי ספר בניהול עצמי) ורפורמה בתכנית לימודים, המכוונת לפיתוח מיומנויות המאה ה -21. חוקרים משש מדינות (פרט לישראל) נפגשו בירושלים במאי 2014 לדון במאמץ משותף זה. הוסכם לערוך סקירה מקיפה של הרפורמות בשבע מערכות החינוך בתחום של אוטונומיה בית ספרית ורפורמה בתכנית הלימודים לפיתוח מיומנויות המאה ה-21.
עד אמצע נובמבר 2014, ששת הצוותים השותפים הגישו דיווחיהם (הדו"ח הישראלי צפוי להיות מוגש בשנת 2015). המסמך הנוכחי מספק ניתוח וסינתזה של שלוש סוגיות עיקריות:
מדיניות אוטונומיה בית ספרית בשש מערכות החינוך.
רפורמה בתכנית לימודים שמטרתה פיתוח כישורי המאה ה -21 בכל מערכת חינוך.
סיכום תובנות מששת הדו"חות והאתגרים המשותפים העומדים בפני שבע מערכות החינוך.
סיכומים אלה יספקו בסיס לשלב השני של המחקר, שמטרתו לפתח כלי מחקר משותפים שיאפשרו העמקה רבה יותר בחקירת הטבע של אוטונומיה בית ספרית והמאפיינים של הרפורמה בתכנית הלימודים במדינות המשתתפות.
לקריאת הדו"ח באנגלית