מחבר: ד"ר איתי אשר ז"ל
תמצית הסקירה
סקירה קצרה זו בוצעה בהזמנת המינהל הפדגוגי.
השאלות המרכזיות הנדונות בסקירה:
- במה מתמקד המחקר על מעברים בין בי"ס יסודי לחטיבת ביניים?
- אילו גורמים מסייעים ואילו גורמים מפריעים למעבר בין בי"ס יסודי לחטיבת הביניים?
- מה מאפיין תכניות אפקטיביות לסיוע במעבר?
ניתן לסווג את המחקרים בנושא למספר תחומים:
- הישגים לימודיים
- התאקלמות חברתית
- קשרים בין בתי הספר
- עניינים ארגוניים
- תפיסות התלמידים
- גורמים תרבותיים
- גורמים סוציו-אקונומיים
- הבדלים מגדריים
המחקרים בנושא עולות מספר נקודות מפתח ליצירת מעבר חלק:
- מרכזיות של כישורים חברתיים, ערך עצמי וביטחון עצמי
- תרומה של "חונך" להפחתת דאגות של הילד והוריו ולמניעת מקרי הצקה ובריונות
- מנגנונים ויכולת לזיהוי מקרי בריונות, הדרכה למורים כיצד לנהוג במצבים אלה
- למידה שיתופית בקבוצות קטנות כזירה להסתגלות מהירה ופיתוח כישורים חברתיים
- שיתופי פעולה עמוקים בין יסודיים מזינים לחטה"ב
- הכנת התלמידים לסטנדרטים הנדרשים בחט"ב – הבהרת ציפיות, כישורי למידה עצמית וויסות עצמי. לשם כך נדרשת היכרות טובה של מורי היסודי עם העשייה בחט"ב.
- רצף בתכנית הלימודים כולל המשכיות באותם חומרי למידה – הצליח במיוחד כאשר הפיקוח ברשות המקומית היה מעורב ולא עסק רק בנושאים מינהליים.
לסקירה המלאה