גישה רב-רכיבית להבנת הנקרא פרופ' מיכל שני, אוניברסיטת חיפה פרופ' תמי קציר, אוניברסיטת חיפה ד"ר ענת פריאור, אוניברסיטת חיפה ד"ר אורלי ליפקה, אוניברסיטת חיפה תמצית המחקר מחקרים בארץ ובעולם מצביעים על כך שלפחות 15% מכלל התלמידים בבתי הספר מגלים קשיים בהבנת הנקרא. הוראה מיטבית, המותאמת לצרכי הלומד ולשפת הלימוד, היא בעלת השפעה מרכזית לרכישת הבנת הנקרא. המחקר האקדמי בתחום הבנת הנקרא הניב מספר רב של תובנות ופרקטיקות פדגוגיות מבוססות מחקר בתחום הקידום של הבנת הנקרא, אך תובנות אלו אינן מתורגמות באופן מספק לעשיה פדגוגית. בנוסף, ידוע כי מורים מתקשים בפירוש ממצאי מיפוי ויישום קשת רחבה של כלים מבוססי מחקר בכיתות הטרוגניות להנעת שינוי חינוכי. לפיכך, המחקר הנוכחי מתמקד בתלמידי כיתות ד'-ה' בבית הספר היסודי, ויפתח מודל רב-רכיבי חדשני הכולל תכנית הכשרת מורים ייעודית, יחידות הוראה בתחום הבנת הנקרא, ואוצר מילים אקדמי לפי שכבת גיל. תכנית הכשרה אחת (Reading Intervention) תתמקד בהקניית פרקטיקות מבוססות מחקר לקידום הבנת הנקרא. תכנית הכשרה מורחבת (Mapping-to-Intervention) תציג באופן מצומצם יותר את תכני התכנית הראשונה, ותוסיף עליהם יחידות הכשרה ספציפיות המתמקדת באופן השימוש בנתוני מיפוי לבחירה מיטבית של פרקטיקות הוראה. יעילותן של תוכניות אלו תיבחן אל מול קבוצת ביקורת פסיבית, וכן אל מול קבוצת ביקורת בה יקבלו המורים את ממצאי המיפוי של התלמידים ואת חומרי ההוראה, אך ללא הכשרה מלווה על השימוש בהם. מן המורים המשתתפים בתוכניות ההכשרה יאספו נתונים לגבי הידע, התפיסות הפדגוגיות ותחושת המסוגלות העצמית שלהם. בנוסף, יאספו מדדים אוריינים מן התלמידים שלומדים אצל המורים שמשתתפים במחקר. קול קורא בנושא קידום אוריינות בשפה העברית מטרות התכנית קידום המחקר היישומי במערכת החינוך למען קידום מדיניות בנושא אוריינות בשפת אם.עידוד מצוינות מחקרית בתחומי ההוראה של אוריינות לשונית. בשיתוף עם המזכירות הפדגוגית (אגף שפות)תוצרי המחקר דוח סופי מצגת דוח סופי