מדיניות רב לשונית חינוכית חדשנית בישראל פרופ' אילנה שוהמי, אוניברסיטת תל-אביב ד"ר מיכל טננבאום, אוניברסיטת תל-אביב תמצית המחקרמטרת פרוייקט המחקר היא לגבש מדיניות חינוכית רב לשונית חדשנית לישראל. כחברה רב לשונית המאכלסת דוברים של שפות רבות (שפות עולים, מהגרים, מיעוטים), הפוטנציאל הכלכלי, החברתי, הרגשי והחינוכי של רפרטואר השפות בחברה הישראלית ברובו אינו ממומש. לצד הצלחת תהליך ההחייאה של השפה העברית כשפה רשמית ודומיננטית בישראל, יש צורך למצוא ערוצים הממנפים רפרטואר רב לשוני זה לכדי מימוש הפוטנציאל החברתי והכלכלי שלו תוך חשיפת התלמידים ללימוד שפות חדשות. השלב הראשון של המחקר הינו בחינת תכניות המיישמות מדיניות חינוכית רב לשונית כיום – בישראל ובעולם – בהקשרים שונים, במטרה להגיע לממצאים המבוססים על תיעוד וביקורת של תכניות אלו. נבחן את מהותה של מדיניות רב לשונית חינוכית במימדים קונספטואליים ואידיאולוגיים, וכן את הסוגיות המרכזיות הרלוונטיות לישראל: ערבית למגזר היהודי, עברית למגזר הערבי, שפות מורשת ושפות מהגרים, עברית למהגרים, אנגלית כשפה גלובאלית, ושפות עולם נוספות. כמו כן, ייבחנו במיוחד תכניות דגל המוגדרות כהצלחות על סמך מחקרי הערכה, וכן יאותרו סוגיות בלתי פתורות עמהן מתמודדים קובעי מדיניות, מורים וחוקרים. תובנות מתוך שלב זה יובילו לשאלות מחקר ספציפיות, שטרם קיבלו מענה מספק וייבחנו אמפירית בשלב השני; אלו כוללות, למשל, דרכי הערכה ושימוש במבחנים רב לשוניים, מקומן של שפות מיעוט בחברה ובמערכת החינוך, שפה במרחב, פיתוח קורס למודעות רב לשונית, וכד'. במסגרת זו ייאספו נתונים (כמותיים ואיכותניים) שיובילו , יחד עם ממצאי השלב הראשון, לפיתוח תפריט מודולרי הכולל סוגים שונים של מסגרות לחינוך רב לשוני. כך, בתי ספר יוכלו בהמשך לאמץ עבור עצמם את המדיניות התואמת את המרקם הדמוגרפי והלשוני שלהם וכן את תפיסותיהם האידיאולוגיות והערכיות. בשלב השלישי ניישם ב2-3 בתי ספר מספר מודלים של מדיניות חינוכית רב לשונית מתוך תפריט זה, בגישה המבוססת על הדדיות ושיתוף פעיל (עם מנהלים, מורים, הורים ותלמידים). זוהי הזדמנות להעמיד את ישראל בחזית המחקר והיישום של רב לשוניות ולהובלת מדיניות שתגדיל את הקיבולת הלשונית בישראל. מעבר ליתרונות הכלכליים הטמונים בכך, יש במדיניות זו כדי להוביל לפתיחות ולסובלנות. קול קורא בנושא קידום מדיניות חינוך רב לשונית מטרות התכניתקידום המחקר היישומי במערכת החינוך למען קידום המדיניות הרב-לשונית.עידוד מצוינות מחקרית ורב תחומית בתחום. בשיתוף עםהמזכירות הפדגוגית (אגף שפות)תוצרי מחקר מדיניות חינוכית רב לשונית מחקרים אמפרים מדינות חינוכית רב לשונית -שאלות מרכזיות ואתגרים בהקשר הישראלי דו"ח מצגת סופי