שם המחבר/ת: פרופ' אורלי שפירא-לשצ'ינסקי, דר' פסקל בן עוליאל, פרופ' חן שכטר, פרופ' יוסף קליין
שנת הוצאה: אוקטובר 2019
תמצית הסקירה
מחקר זה נעשה בגישה משלבת הכוללת ניתוח איכותני וכמותני (Mixed Method). הגישה האיכותנית מגששת ומציגה את ההיבטים האישיים והסביבתיים התורמים, לתפיסתם של מורים ומנהלים, לשימור מיטבי של מורים חדשים בבית הספר. הגישה הכמותנית משלימה ממצאים אלו באמצעות פיתוח מדד "תרבות אקולוגית בית ספרית לניבוי שימור מורים חדשים" ובוחנת מי מבין ההיבטים שעלו בחלק האיכותני מנבא באופן מובהק שימור מורים חדשים בבתי ספר במדגמים שונים וגדולים ביחס לשלב האיכותני.
בשלב הראשון האיכותני, רואיינו 16 מורים חדשים ו 16 מנהלי בתי ספר מהחינוך העל יסודי בזרם החינוך העברי. כמו כן במסגרות אלו נערכו 4 קבוצות מיקוד בהם השתתפו 16 מורים ותיקים וחדשים (4 משתתפים בכל קבוצה). מטרתו של השלב האיכותני הייתה לבחון מתוך הנרטיבים שעלו בראיונות, את מאפייני התרבות האקולוגית הבית ספרית לניבוי שימור מורים חדשים וסגנונות המנהיגות של מנהלי בית ספר התורמים לשימורם של מורים חדשים. ניתוחי הראיונות צמחו מתוך המודל האקולוגי של ברונפרנברנר (1979) ומחקרים נוספים בעקבותיו אשר בחנו מודל זה בתחומי מחקר מגוונים (McCormack et al, 2017; Xiao et al, 2019; Sharma et al, 2019). בקונטקסט המחקר, מודל זה כולל את המעגלים הסובבים את המורה החדש כמו תלמידיו וצוותו המקצועי, הנהלת ביה"ס, הקהילה, והמדיניות החינוכית. ממצאי החלק האיכותני שימשו אותנו לפיתוח היגדים לקראת פיתוח מדד "תרבות אקולוגית בית ספרית לניבוי שימור מורים חדשים" אשר בעזרתו ניתן לנבא את רמת שימור המורים החדשים בבתי הספר.
המטרה המרכזית של השלב השני של המחקר, השלב הכמותני, הייתה לפתח ולתקף מדד לתרבות אקולוגית בית ספרית לניבוי שימור מורים חדשים. שאלון זה פותח ותוקף באמצעות איסוף נתונים משלושה מדגמים של מורים, סך הכל 1,570 משתתפים מ-188 בתי ספר. הפצת השאלונים נעשתה בשני שלבים. בשלב הראשון, מחקר פיילוט, הופץ השאלון של תרבות אקולוגית בית ספרית בלבד (שכלל 49 פרטים) ל-147 מורים מ- 19 בתי ספר כדי לבחון את הממדים שעלו מהמחקר האיכותני. בשלב השני, איסוף נתונים התבצע על מדגם של 1,423 מורים מ-169 בתי ספר אשר חולקו ל2 מדגמים (356 מורים לחלק המגשש ו- 1,067 מורים לחלק המאשש) כדי לראות האם מימדים אלו עקביים ותקפים במדגם גדול יותר. המורים מילאו את השאלונים: תרבות אקולוגית בית ספרית לניבוי שימור מורים חדשים (השאלון המעודכן בן 12 הפריטים שפותח במסגרת מחקר זה), סגנונות שונים של מנהיגות של מנהל בית הספר (מנהיגות מעצבת, אותנטית-מוסרית, משתפת), שביעות רצון ממקום העבודה, שחיקת מורים ופרטים דמוגרפים. ניתוח נתונים נעשה ברמת בית ספר תוך שימוש בתוכנת MPLUS 8.3.
תוצרי מחקר
לקריאת הדו"ח המלא
מצגת סופי