תמצית המחקר
מטרת המחקר הנוכחי לאפיין את תופעת הניהול העצמי ופיתוח מיומנויות המאה ה-21 במערכת החינוך בישראל.
מחקר יוצא מהנחה שחופש פעולה העומד לרשותם של מורים ומנהלים הוא גורם קריטי בכל הנוגע לעיצוב תהליכי ההוראה והלמידה בבית הספר והתאמתם לצרכי מורים ותלמידים. מכאן, שצפוי להימצא קשר בין מאפייני ניהול עצמי לבין איכויות של מה שמוגדר כ"מיומנויות המאה ה-21" בקרב תלמידים. מדובר בשתי תופעות המתאפיינות במורכבות אינהרנטית רבה ומכאן, שהניסיון לקשור ביניהן מציב אתגר מחקרי לא מבוטל.
המחקר המוצע מיועד לאפיין את הניהול העצמי ואת איכויות ההוראה והלמידה בקונטקסט של מערכת החינוך הישראלית. במקביל, נועד המחקר לאפשר אפיון איכויות אלה בהשוואה בינלאומית תוך התייחסות לתופעות מקבילות בישראל ובשש מערכות חינוך במדינות אחרות.
ייחודיותו של המחקר המתוכנן מתבטאת בין היתר בעובדה שגיבוש תכנית ומערך המחקר ומכלול הפעולות שאמורות להתבצע במסגרתו צפויים להתגבש על בסיס הסכמות בין חברי הצוות הבינלאומי. הסכמות אלה הן הכרחיות כדי ליצור יסוד משותף שייבחן בכל אחת מהמדינות לצד אפיון ממדים ייחודיים של מערכת חינוך בכל מדינה.
מדובר בתהליך מתמשך הכולל מספר אבני דרך, שכל אחת מהן נשענת על קודמתה על בסיס ההסכמות שתגובשנה בין חברי צוות המחקר הבינלאומי והממצאים שיאספו בתהליך המחקר.
המחקר יכלול שלושה שלבים:
סקירת מדיניות האוטונומיה הבית ספרית ומדיניות פדגוגיה פרוגרסיבית בישראל
ביצוע חקרי מקרה ב- 6 בתי ספר
מחקר כמותי בכ-60 בתי ספר
מטרות המחקר
- אפיון היישום של מדיניות הניהול העצמי בבתי הספר והקשר שלה לתהליכי הוראה ולמידה.
- השוואה בינלאומית של מערכות הקשרים בין אוטונומיה בית ספרית, תהליכי הוראה למידה ומשתנים מתווכים וממתנים.
בשיתוף - מינהל פדגוגי, אגף בכיר תכנון ואסטרטגיה
תוצרי מחקר
דו"ח סופי
דוח ביניים (סקירה משווה באנגלית )
מצגת דוח סופי ( מחקר איכותני )
מצגת דוח סופי (מחקר כמותני)