דרכי התמודדות עם קשיים בבחירת תחום לימודים ומקצוע בקרב מתבגרים ערבים בישראל פרופ' משה טטר, האוניברסיטה העברית בירושלים פרופ' איתמר גתי, האוניברסיטה העברית בירושלים ד"ר יוליה ליפשיץ-ברזילר, האוניברסיטה העברית בירושלים תמצית המחקר בחירת תחום לימודים ומקצוע מהווה אתגר לרוב הצעירים ובפרט למתבגרים בני החברה הערבית בשנת לימודיהם האחרונה בתיכון. מטרת המחקר הינה לבחון את התוקף התרבותי של מודל המתאר את דרכי ההתמודדות עם קשיים בבחירת תחום לימודים ומקצוע, ואת יעילותן של האסטרטגיות השונות בקרב תלמידי תיכון ערבים החיים בישראל. בחלק הראשון של המחקר נערוך ראיונות עומק על מנת להתאים את המודל התיאורטי של דרכי התמודדות להקשר התרבותי הספציפי של המיעוט הערבי החי בישראל. בחלק השני של המחקר המודל המותאם ייבחן אמפירית תוך שימוש בניתוח גורמים מגשש ומאשש בקרב תלמידי י"ב בני החברה הערבית, תוך השוואה תרבותית (בין תלמידים מוסלמים לבין תלמידים נוצרים) לבחינת תקיפות המודל התיאורטי והשאלון. בחלק האחרון, נבחן אילו אסטרטגיות הן יעילות יותר מאחרות בהתמודדות עם הקשיים בבחירת תחום לימודים ומקצוע בתוך ההקשר התרבותי הזה, תוך השוואה של דפוס התגובות של תלמידי י"ב בתחילת השנה ולקראת סופה. המחקר צפוי לתרום לפיתוח התערבויות חינוכיות דיפרנציאליות לחיזוק כישורי ההתמודדות של צעירים בני המיעוט הערבי, ובכך להקל על המעבר בין תיכון להשכלה גבוהה או לקראת השתלבות בעולם העבודה. קול קורא בנושא מחקר יישומי בחינוך מטרות המחקר התכנית נועדה לחוקרים בתחום החינוך ותחומים משיקים אשר זכו במענקי מחקר מקרנות תחרותיות בארץ או בחו"ל בשנים תשע"ד ותשע"ה. המשרד מעוניין לעודד ולתמוך בחוקרים אלה באמצעות תוספת למענק המחקר בו זכו, בתמורה להרחבת תכנית המחקר. בשיתוף עם האגף לחינוך במגזר הערבי -המנהל הפדגוגי, האגף לחינוך דרוזי וצ'רקסי, הממונה על החינוך הבדואי המחקר לעומקהצעת מחקר ממצאי ביניים 2018 מצגת דוח סופי ינואר 2019 – מצגת