תמצית המחקר
מחקרים קודמים הראו קשר בין סגנונות המנהיגות ותרבות העבודה הבית ספרית לבין עמדותיהם והתנהגויותיהם של מורים, לרבות תחושות מחוייבות, שביעות רצון או נטייה לעזיבה. יחד עם זאת, מעטים המחקרים שבחנו קשרים אלו ביחס למורים חדשים ולתהליכים הבית ספריים המובילים לקליטה מיטבית שלהם במערכת. שאלת המחקר הנוכחי היא: מהם הקשרים בין מנהיגות בית ספרית ותרבות אקולוגית בית ספרית לבין קליטה מיטבית של מורים חדשים?
לצורך מענה על שאלה זו ייבחנו דפוסי המנהיגות והתרבות הארגונית של בתי ספר המיטיבים לקלוט מורים חדשים תוך השוואה לבתי ספר עם שיעורי קליטה נמוכים של מורים חדשים.
על מנת לענות על שאלת המחקר תערך חקירה בת שני שלבים: שלב איכותני אשר יבוסס על ראיונות עם מורים חדשם וותיקים כמו גם ראיונות עם מנהלי בתי הספר מ-16 בתי ספר שונים, מחציתם עם קליטה נמוכה ומחציתם עם קליטה גבוהה של מורים חדשים. השלב השני הינו שלב כמותני אשר יערך על בסיס ממצאי השלב האיכותני ויכלול מדגם של כ -195 בתי ספר נוספים תוך בחינת סגנונות המנהיגות של מנהלי בית הספר, התרבות האקולוגית הבית ספרית, שביעות הרצון של המורים והיבטים נוספים כפי שיעלו מתוך הראיונות.
קול קורא קליטה מיטבית של מורים חדשים במערכת החינוך
מטרות התוכנית
לבחון את דפוסי המנהיגות והתרבות הארגונית של בתי ספר המיטיבים לקלוט מורים באופן התורם להתמדתם ושילובם המוצלח בעבודת החינוך בהשוואה לקבוצת ביקורת בהם הנשירה גבוהה יחסית.
בשיתוף עם
מינהל עובדי הוראה
תוצרי מחקר
דוח סופי