שילוב וקידום מחוננים ומצטיינים בבתי ספר יסודיים הטרוגניים שם המחבר: ד"ר עדו ליטמנוביץשנת הוצאה:אוקטובר 2018תמצית סקירה בתי הספר היסודיים בישראל הטרוגניים על פי רוב ובהם תלמידים בעלי יכולות שונות. דוח זה מתמקד בתלמידים המחוננים והמצטיינים, ומציג אפשרויות וכלים שונים להוראה מיטבית עבורם במסגרת הבית־ספרית. מתלמידים מחוננים ומצטיינים הם מי שיכולתם האינטלקטואלית ומהירות הביצוע שלהם גבוהות מאוד ביחס לשאר בני גילם. המחוננים מוגדרים בדרך כלל כמצטיינים במיוחד או ככאלו שלהם יכולות וכישרונות יוצאי דופן. הם מהירי חשיבה ויכולים להבין רעיונות מופשטים יותר מאחרים. לכן הם מסוגלים ללמוד במהירות רבה יותר מאחרים ויכולים גם לפתח בקלות רבה יותר הרגלי למידה עצמאית. במקרים רבים קיים מתאם בין היכולות הקוגניטיביות הגבוהות של תלמידים מחוננים ומצטיינים לבין סקרנותם האינטלקטואלית. כדי לספקה, תלמידים אלו רוצים להעמיק בחומר הלימוד הסטנדרטי ולהרחיבו. נוסף על כך הם מתעניינים בנושאים נוספים שאינם קשורים ישירות לתוכנית הלימודים. נושאי עניין אינטלקטואלים אלו יוצרים גם בידול בינם לבין עמיתיהם בכיתה, והבידול עלול להשפיע גם על מצבם החברתי והרגשי. מכל אלו עולה שלמחוננים ומצטיינים רבים צרכים לימודיים וחברתיים ייחודיים. צרכים אלו מהווים אתגר מקצועי ורגשי עבור הצוות החינוכי הנפגש עמםבדוח זה מוצגים שיטות וכלים בהוראת מחוננים ומצטיינים שהשימוש בהם רווח ומבוסס מחקרית. אלו נחלקים להתערבויות שמורים יחידים יכולים להפעיל באופן עצמאי בכיתה ולתוכניות שהיקפן שכבה או בית ספר שלם. נעשה מאמץ להציג בדוח שיטות וכלים קלים יחסית להטמעה – כאלו שניתן להשתמש בהם להוראה באופן מיטבי, ללא הכשרה פרופסיונאלית של מורים בתחום וללא ניסיון מיוחד בהוראת מחוננים.תוצרי מחקר דוח סופי