מחבר: ד"ר איתי אשר ז"ל
סקירה זו בוצעה עבור כנס ממוני תכנון שנערך ב-17.12.14. אגף בכיר תכנון ואסטרטגיה ביקש להיעזר בחקר המקרה של הרפורמה באונטריו לשם זיהוי עקרונות אפקטיביים ליישום רפורמה פדגוגית ברמת מערכת חינוך שלמה.
הסקירה כוללת את החלקים הבאים:
- נקודת הפתיחה של הרפורמה ב-2003
- מטרות הרפורמה ויעדיה
- הנחות יסוד ועקרונות ליישום
- יוזמות אסטרטגיות וערוצי פעולה
- מבנים תומכים ברמת מערכת וברמת בי"ס
- תוצאות - מה עבד ומה פחות
- תובנות - מפתחות שינוי
בין התובנות המרכזיות ניתן למנות:
- תשתית תרבותית-חברתית-פוליטית תומכת
- מהלך כוללני עם מעט מטרות ברורות וקוהרנטיות המאפשרות יישור קו של תהליכים ומנגנונים
- בניית יכולות לשינוי בר קיימא בקרב מורים, מנהלים ודרגי הפיקוח וההדרכה
- התגייסות אמיתית של מורים ומנהלים כתנאי הכרחי
- תפיסת עולם מורכבת ומאוזנת, עם סבלנות לתהליכים ארוכי טווח
תודה לענת סלונים ולמאיה בוזו שוורץ ולנעמי מנדל לוי ממכון "אבני ראשה".
לקריאת הסקירה