דו-לשוניות, משלב סוציואקונומי ולקות שפההתפתחותית- השפעת גורמים שונים על ניצניאוריינות (BLISS EL) ד"ר כרמית אלטמן, אוניברסטית בר אילן פרופ' יואל וולטרס, המכללה האקדמית הדסה פרופ' שרון ערמון-לוטם, אוניברסיטת בר אילן תמצית המחקרתוצאות מבחני פיז"ה ונתונים סטטיסטיים עדכניים הבוחנים את הישגיהם הלימודיים של ילדים עם רקע שלהגירה (עולים חדשים ודור שני לעליה)מצביעים על כך שמיומנות בשפת הלימוד בגנים מהווה מפתח להצלחהאקדמית. הצוות החינוכי בגנים ובבתי הספר ניחן לעתים קרובות ביכולת לזהות שההתפתחות השפתית שלילד איננה תואמת למצופה מבני גילו, אך אין לו את הכלים המתאימים לזהות האם קושי בהתפתחות השפהנובע מלקות שפה או מרכישת שפה שנייה באופן תקין. יתר על כן, שונות ברכישת שפה דו-לשונית בשללקות שפה התפתחותית או משלב סוציו-אקונומי נמוך עשויים להשפיע לא רק על התפתחות השפה, אלא גםעל זהות וההערכה עצמית. כל המרכיבים הללו רלוונטיים להצלחה בבית הספר, ולפיכך רצוי שיזהו אותםבצורה מדויקת ומוקדם ככל האפשר.מחקרנו עוסק בסוגיות אלו במטרה לזהות מאפיינים של לקות שפה ומנבאי הצלחה בית ספרית בקרב ילדיםמבתים דוברי שתי שפות מרקע חברתי סוציואקונומי נמוך )כשהמיקוד הוא בילדים מבתים דוברי אמהריתורוסית(. מגוון רחב של מדדים של התפתחות שפה דו-לשונית וניצני אוריינות. איפשר לזהות אילו מדדיםביכולותיהם של ילדים בגילאי הגן מבתים ממשלב סוציו-אקונומי נמוך שבהם מדברים שתי שפות מנבאיםבאופן מיטבי הצלחה אקדמית בגילאי בית הספר. במחקר נאספו נתונים בשתי השפות מילדי גן בעליהתפתחות תקינה, ומילדי גן בעלי לקות שפה. הנבדקים הגיעו מרקע דובר אמהרית ומרקע דובר רוסית,חלקם מרקע סוציו-אקונומי נמוך וחלקם מרקע סוציואקונומי בינוני ומעלה אשר נקבע לפי השכלת ההורים.הנתונים נאספו במדדים התנהגותיים הממוקדים באוצר מילים, יכולות תחביריות, יכולת נרטיבית, ויכולותקדם אורייניות (כולל מודעות פונולוגית וידע אותיות) לקראת סוף גן חובה וביכולות לשוניות וקריאתטקסטים בסוף כיתה א'.הבדלים בידע לקסיקלי נמצאו בין הפקה להבנה לטובת הבנה ובין פעלים ושמות עצם לטובת שמות עצםבקרב כל הנבדקים החד והדו-לשוניים עם אפקט דו-לשוני בשניהם. ילדים מרקע דובר אמהרית תפקדו כילדיםחד-לשוניים, ולא נמצאה השפעה למשלב סוציואקונומי. היכולות הנרטיביות שנבחנו הצביעו על כך שילדיםדו-לשוניים דוברי רוסית-עברית אינם שונים מילדים חד-לשוניים ביכולתם לספר סיפורים. מדד זה הבחין היטבבין ילדים דו-לשוניים עם התפתחות תקינה לילדים דו-לשוניים בעלי לקות שפה התפתחותית, אשר התקשוביצירת קשרים סיבתיים בין מרכיבי הנרטיב ובשימוש תקין בכינויי גוף לצורך רפרור. מתוך היכולות הקדםאורייניות שנבחנו רק שיום אותיות הראה השפעה של הדו-לשוניות ללא השפעה של משלב סוציואקונומי כמובאוצר מילים גם ביכולות הקדם אורייניות לא נמצא הבדל בין ילדים מרקע דובר אמהרית לילדים חד-לשוניים.בחינת הגורמים המשפיעים על קריאה בסוף כיתה א' הראתה השפעה ניכרת של זיהוי אותיות בגן וחיקוימשפטים מורכבים כמדד ליכולת תחבירית על דיוק בקריאה והשפעת הדיוק על ההבנה. התמקדות ביכולותבכיתה א' בלבד הראתה קשר הדוק בין יכולות לשוניות לקריאה מדויקת והבנה ככל שהקושי של קטע הקריאהגובר. השפעת המשלב הסוציואקונומי נמצא רק באשר למספר הקוראים בכל רמת קושי, אך אלו שהצליחולקרוא את קטעי הקריאה הראו דיוק והבנה ללא הבדל בין חד-לשוניים לדו-לשוניים וללא השפעת המשלב.מחקר זה יועיל בפיתוח תכניות העשרה לשוניות ואורייניות המתאימות לצרכי האוכלוסייה הדו-לשונית; סדנאות להכשרת מורים על שונות לשונית באוכלוסייה הדו-לשונית ובמשלב סוציו-אקונומי נמוך; וסדנאות הורים לילדים מבתים דו-לשוניים. תוצאות המחקר צפויות לתרום גם למיקוד התכנית החינוכית בגילאי הגן כך שתוביל לחיזוק כישורים הרלוונטיים להצלחה בבית הספר היסודי. הדגש המושם במחקר על אוכלוסייה מוחלשת צפוי לשפר את שילובם במערכת החינוך תוך הבנת צרכיהם הייחודיים מתוך כבוד לזהותם התרבותית.תוצרי המחקרדוח מסכםמצגת דוח מסכם