עם החזרה לכיתות ולשגרת הלמידה, משרד החינוך מבקש להדגיש את חשיבותן של יציבה וישיבה נכונה, בבית הספר ובבית, לבריאותם של הילדים. אגף הפיקוח על הבריאות במשרד מציע קווים מנחים שיסייעו בשמירה ובהקפדה על יציבה והפעלה נכונה של הגוף בכל זמן ובכל מצב: בהליכה, בישיבה, בשכיבה ובכל פעילות.
החברה המערבית היא חברה יושבת. הילדים יושבים זמן רב בשיעורים בכיתה ומבלים שעות ארוכות מול המחשב בבית הספר ובבית, בלמידה ובשעות הפנאי. מחקרים רבים מצביעים על עלייה במספר הילדים ובני הנוער הסובלים מצוואר תפוס ומכאבים בכתף, בכף היד ובגב תחתון. הישיבה הממושכת בכיתה ומול המחשב טומנת בחובה נזקים בריאותיים, שאפשר לפתור או למנוע בעזרת יצירת סביבת עבודה ולימוד נוחה ובטוחה ושמירה על אורח חיים בריא במהלך שעות העבודה והלימוד ולאחריהן.
כללים ליציבה ולישיבה נכונה בזמן למידה
- יש להזכיר לתלמידים לתקן את צורת הישיבה. גב המוטה לפנים יוצר עומס רב מדי על החוליות.
- עומק המושב הרצוי הוא כאורך הירכיים.
- הישבן צריך להגיע עד עומק מושב הכיסא, מקום שבו הגב נתמך במסעד הכיסא.
- גובה השולחן צריך לאפשר לכיסא להיכנס תחתיו.
- חשוב מאוד לשבת בגב זקוף וקרוב לשולחן.
- כפות הרגליים חייבות להיות מונחות על הרצפה, על שרפרף או על הדום.
- מומלץ לקום ולהימתח בתדירות גבוהה.
- חשוב לבחור ילקוט המותאם לגופו ולממדיו של הילד.
למידע נוסף אפשר לעיין במאמר בנושא באתר הפיקוח על הבריאות במשרד החינוך.
דגשים לישיבה וליציבה נכונה
ישיבה נכונה
- שינוי תנוחת ישיבה: אחת ל-20 דקות יש לשנות תנוחת ישיבה.
- כיסא מתכוונן המאפשר תנועה, שינוי גובה המושב ושינוי תנוחות מישיבה לעמידה ולהפך.
- שולחן מתכוונן המאפשר לימוד במצבי גובה שונים.
תנועה ופעילות גופנית
- פעילות גופנית: יש להקפיד לשלב פעילות גופנית בסדר היום של הילד: חוגי התעמלות, טיולים משפחתיים בטבע ועוד.
- תנועה: אנו מציעים שההורים ישמשו דוגמה לילדים ויראו להם שאפשר ורצוי להתנועע בכל פעילות יום-יומית, בהליכה ברגל לסופרמרקט, למשל. חשוב לעודד את הילדים לנטוש לכמה שעות את הספה או המחשב ושאר המסכים ולצאת החוצה לשחק באוויר הצח.
המלצות ומידע נוסף על משחקים מהנים שאפשר לשחק עם הילדים מחוץ לבית.
יציבה נכונה
- הילקוט הנכון: משקל הילקוט המלא לא יעלה על 15% ממשקל הילד.
משטח עבודה ארגונומי
- הצבת מקלדת המחשב, המסך והעכבר מול הילד
- מיקום המקלדת והעכבר בקרבת הילד, בהמשך לאמות ולכפות ידיו
- שימוש בפד מותאם לעכבר (משטח עם כרית ג'ל) או הנחת מגבת מגולגלת מתחת לפרק היד
- רצוי שציוד הנמצא בשימוש קבוע על שולחן העבודה יהיה מונח קרוב לתלמיד
"מילת המפתח היא תנועה"
ד"ר הדס דקל, ראש המסלול לחינוך גופני ותנועה במכללת סמינר הקיבוצים, ממליצה על יצירת סביבה ידידותית לילדים שתאפשר תנועה ושינוי תנוחה בתדירות גבוהה. היא מציינת כי לא תמיד חייבים לשבת בכיתה ואפשר לשלב בין לימוד בכיתה ללימוד בשטח, כמו שיעורי גאוגרפיה המחייבים יכולת ניווט. כמו כן מומלץ לתת לילדים משימות מחקר המחייבות לצאת החוצה אל חצר בית הספר ולהשתמש באביזרים שונים המפעילים את הגוף. לדברי ד"ר דקל, "מילת המפתח היא תנועה – חשוב לנוע, לנוע, ולנוע עוד ועוד. על פי המחקרים האחרונים בתחום, התנועה משפרת קוגניציה, מפחיתה הפרעות קשב ואלימות ותורמת רבות לריכוז."
הכתבה נכתבה בשיתוף עם: