שר החינוך, נפתלי בנט "אני רואה מול עיני תלמיד שיוצא מבית הספר כשבצרור המפתחות שלו לעתיד יש יותר מפתחות שפותחים יותר דלתות. בתקופה האחרונה אנחנו כבר רואים שינוי גדול בדרך להכפלת מספר הלומדים במגמת חמש יחידות מתמטיקה – ועושים כעת צעד חשוב נוסף. זהו המשך לבונוס המוגדל של האוניברסיטאות של 35 נקודות לכל נבחן בחישוב הבגרות בחמש יחידות. המסר שלנו הוא פשוט: אנחנו נלחמים על כל תלמיד– ומצמצמים את מרחב ההתלבטות בין ארבע יחידות לחמש יחידות – וזה עובד".
במשרד החינוך מדגישים שבבחירה בחמש יחידות לימוד במתמטיקה נלווים גם ערכים חינוכיים בעלי חשיבות רבה, בהם: לקיחת אחריות, התמדה, התמודדות עם קשיים, נחישות ושאיפה למצוינות. במסגרת יישום התוכנית לחיזוק לימודי המתמטיקה, משרד החינוך יעניק לתלמידים רשת ביטחון שתאפשר להם להתמיד בלימודי 5 יח"ל במתמטיקה. עד היום, תלמידים רבים נרתעו מלימודים מוגברים במתמטיקה (5 יח"ל), שמא יצליחו בבחינה הראשונה (806) וייכשלו בבחינה השנייה (807), שעשויה להוביל לזכאות רק ברמת 3 יח"ל.
כעת המשרד יעניק "רשת ביטחון" - תלמיד שלא השיג ציון עובר ב-5 יח"ל (בשקלול שתי הבחינות והציון הסופי), יקבל תוספת של 20 נקודות ויעבור את הבחינה ב-4 יח"ל. דבר זה יבטיח עבורו כרטיס כניסה לעולם המדעים באקדמיה. מדובר בעיקר בתלמידים שמתלבטים בין 5 יח"ל ל-4 יח"ל ומתוך שיקולי כדאיות ודאגה לעתידם חלקם בחרו "לרדת" ל-4 יח"ל.
המצב הקודם:
מהיום - רשת ביטחון:
רקע:
המסלול ל-5 יח"ל במתמטיקה כולל שני שאלוני בחינה:
-
שאלון 806 (לכיתות י"א) אשר מקנה זכאות ל-3 יח"ל (במידה והתלמיד קיבל ציון עובר).
-
שאלון 807 (לכיתות י"ב) מהווה השלמה ל-5 יח"ל.
על פי רוב, תלמידים מצטיינים במתמטיקה צולחים את המסלול בהישגים יפים. עם זאת, מנתוני המשרד עולה כי
מדי שנה כ-15% מהתלמידים (כ-1500 תלמידים) מתקשים לסיים את המסלול בציון עובר (מעל 55) וחלקם נכשלים בשאלון 807. במצב זה, התלמידים מסיימים את לימודיהם עם זכאות ל-3 יח"ל ולמעשה השער ללימודי מדעים והנדסה באקדמיה נסגר בפניהם.
רשת הביטחון תמנע מצב שבו תלמידים טובים וחזקים יורדים בלית ברירה ל-3 יח"ל במתמטיקה.
רשת הביטחון תופעל רק במידה והתלמיד קיבל בשקלול של שתי הבחינות והציון הסופי, ציון נמוך מ-55. במקרה זה, במידה וציון הבחינה של התלמיד בשאלון 807 נע בטווח הציונים 35 – 54, הוא ייהנה מרשת ביטחון של תוספת 20 נקודות בציון הבחינה, שתבטיח לו ציון עובר וזכאות ל-4 יח"ל. במידה והתלמיד יקבל ציון נמוך מ-35, רשת הביטחון לא תופעל ובמקרה זה הוא יהיו זכאי ל-3 יח"ל בלבד.
"רשת הביטחון" היא פרי עבודה של צוות מקצועי מטעם משרד החינוך, שכללה מורים, אקדמאיים ומומחים למתמטיקה.
נרית כץ, המפמ"רית למתמטיקה במשרד החינוך, מדגישה כי הצוות המקצועי שבחן את הנושא מצא כי תלמיד שקיבל ציון 40 בשאלון 807 שקול לתלמיד שקיבל ציון 60 בשאלון 805 של 4 יח"ל, שכן רמת הבחינה קשה יותר.
תרשים זרימה:
המסלול הישן – הצלחה בבחינה: זכאות ל-5 יח"ל
תלמיד נבחן בהצלחה
בכיתה י"א בשאלון 806 --> התלמיד נבחן בהצלחה
בכיתה י"ב בשאלון 807. --> התלמיד זכאי לתעודת בגרות של
5 יח"ל.
-
המסלול הישן – אי הצלחה בבחינה: זכאות ל- 3 יח"ל
תלמיד נבחן בהצלחה
בכיתה י"א בשאלון 806 --> התלמיד נכשל בבחינה
בכיתה י"ב בשאלון 807 וציונו המשוקלל
נמוך מ- 55. --> התלמיד זכאי לתעודת בגרות ברמה של
3 יח"ל. - רשת הביטחון מופעלת: זכאות ל- 4 יח"ל
תלמיד נבחן בהצלחה
בכיתה י"א בשאלון 806 --> התלמיד נכשל
בכיתה י"ב בשאלון 807 (ציון בחינה 35 – 54) --> רשת הביטחון מופעלת במידה והתלמיד נכשל בשקלול 2 הבחינות והציון השנתי --> התלמיד זכאי לתעודת בגרות על פי שקלול לרמת
4 יח"ל. - רשת הביטחון לא מופעלת: זכאות ל- 3 יח"ל
תלמיד נבחן בהצלחה
בכיתה יא בשאלון 806 --> התלמיד נכשל בבחינה (ציון 34 – 0) בכיתה י"ב בשאלון 807
--> רשת הביטחון לא מופעלת --> התלמיד זכאי לתעודת בגרות ברמה של
3 יח"ל.
המצב בישראל:
- שיעור תלמידי י"ב הניגשים ל-5 יח"ל במתמטיקה:
2006 - 12,900
2008 - 11,247
2010 - 10,539
2012 - 8,869
2013 - 9,100