נגישות במשרד החינוך משרד החינוך שם לו למטרה לפעול לשילובם של ילדים עם מוגבלות, כמו גם לשילוב אנשי הוראה וצוות עם מוגבלות במערכת החינוך. במסגרת זו, המשרד פועל בהתמדה להנגשת מבני החינוך ומוסדות החינוך עבור תלמידים, הוריהם ועובדי ההוראה, לשפר את השירות וההנגשה הפרטנית, הפדגוגית והטכנולוגית ללומדים ולמלמדים, ולהטמיע את זכותם של תלמידים והורים עם מוגבלות ליהנות מאותן פעילויות, טיולים, וחוויות מהן נהנים קבוצת השווים שלהם. לאור השינוי שחל בתפיסת הנגישות והחקיקה הנלווית לה בתיקון מס' 11 לחוק החינוך המיוחד, תשע"ט-2018, משרד החינוך מוביל מהלך לקידום ולהשתלבות תלמדים עם מוגבלויות במוסדות החינוך, כך שאותם התלמידים יוכלו ללמוד בכל מוסד חינוכי שבו יחפצו. בדף זה תוכלו לקרוא על עקרונות ההנגשה, על התאמות הנגשה במוסדות החינוך, על הנגשה פיזית, פדגוגית וחברתית, הנגשה בטיולים ועוד. בישראל יש כ-200,000 תלמידים עם מוגבלויות. מוגבלויות אלה מתחלקות לשני סוגים: נראות ובלתי נראות. הנראות לעין באות לידי ביטוי בעזרים חיצוניים כמו כיסא גלגלים, אביזרי שמיעה ומקל נחייה, והן יכולות להיות בלתי נראות לעין הקשורות למוגבלויות רגשיות, תקשורתיות או קוגניטיביות. כיצד מוגדר אדם עם מוגבלות בחוק? ”אדם עם לקות פיסית, נפשית או שכלית לרבות קוגניטיבית, קבועה או זמנית, אשר בשלה מוגבל תפקודו באופן מהותי בתחום אחד או יותר מתחומי החיים העיקריים". נגישות היא התאמת הסביבה הפיזית והאנושית ליכולות הפיזיות, השכליות והרגשיות של אנשים עם מוגבלות. מערכת החינוך שואפת לקדם את השתלבות תלמידים עם מוגבלויות כך שיוכלו ללמוד בכל מוסד לימוד שבו יבחרו, ושלכל תלמיד תהיה דרך נגישה לבית הספר, כיתה נגישה, שירותי נכים והאפשרות על פי החוק להשתלב ולהשתתף בכל הפעילויות החברתיות במסגרת בית הספר ומחוצה לו. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998 קובע כי על רשויות ובעלויות להנגיש את מוסדות החינוך ואת שירותי החינוך לתלמידים עם מוגבלות ולהורים עם מוגבלות. רכז הנגישות: מקס אבירם - maxav@education.gov.il , 073-3931582 עקרונות ההנגשה עקרונות הנגשה מושתתים על זכויות יסוד אנושיות וחברתיות: עקרון ההכלה – אנשים עם מוגבלות הם חלק מהציבור ולכן יש לאפשר להם להתנהל במרחב הפיזי והשירותי באותו אופן שבו עושה זאת כלל הציבור וללא הפרדה. כדי לאפשר נגישות מלאה למרחב הציבורי נעשה שימוש בהתאמות נגישות ובאמצעי עזר אשר מאפשרים האנשים להגיע לכל מקום בבטחה, בכבוד ובעצמאות. עקרון הרצף – האפשרות של אדם עם מוגבלות לבצע רצף מלא ושלם של פעולות שהתוצאה שלהן היא קבלת שירות מלא תוך השקעת זמן ומאמץ סבירים. לצורך קיום עקרון זה יש להבטיח רצף פעולות משלב ההגעה, דרך צריכת השירות ושימוש במתקנים במקום שבו הוא מסופק ועד לעזיבה. נתק אחד ברצף הפעולות עלול למנוע מאדם עם מוגבלות להשלים את הפעולה שאותה ביקש לבצע. עקרון הגמישות ואספקת התאמות זמינות – כיוון שקיימת שונות גבוהה בצרכים המיוחדים של אנשים ובמצבים שהם נקלעים אליהם, יש לספק התאמות לאמצעי הגעה, התניידות וקבלת שירות. על ההתאמות להיות מגוונות וגמישות, כך שיתאימו למגוון הצרכים. מערכת החינוך רואה בחינוך לנגישות ולקבלת השונה ערך עליון, ומובילה מהלך חינוכי מקיף המושתת על ערכים של כבוד ורגישות כלפי אנשים עם מוגבלות ופועלת ליישום ערכים אלה. התאמות הנגשה במוסדות החינוך התאמות הנגשת המבנה - הנגשה כללית על המוסד החינוכי להתאים את מבנה המוסד ואת והריהוט שבו לצורכיהם של תלמידים עם מוגבלות פיזית, מגבלות ראייה ומגבלות שמיעה. ההתאמות יבוצעו באחריות ובאמצעות הבעלות או על ידי בעלי המבנה לפי חלוקת האחריות הקבועה בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות – התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה.כמו כן, לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, על הרשות להקפיד על מספר התאמות נגישות עיקריות במוסדות החינוך – חנייה מונגשת, שירותים מונגשים, הנגשת דרכי גישה ופיר מעלית. על מוסד הלימוד והרשות המקומית לוודא כי הנגשות אלה מוכנות כאשר תלמיד עם מוגבלות יחל ללמוד במוסד הלימוד או שהורה עם מוגבלות יגיע לבית הספר. יש לשמור על כבודם ופרטיותם של התלמיד או ההורה ולאפשר להם לקבל שירות בבטיחות, בעצמאות ובאופן שוויוני.היחידות האחראיות: מינהל פיתוח אגף הבינויפרטי קשר: מנהלת אגף בינוי מוסדות חינוך, הגב' אילנית שושני ilanitsho@education.gov.il חוזר מנכ"ל – הקדמת הרישום לילדים בעלי צרכים מיוחדים הזקוקים להנגשה פיזית של המוסד החינוכי הנגשה חברתית על סגל בית הספר להעלות את המודעות לנושא הנגישות בקרב כלל תלמידי המוסד החינוכי. לקדם תהליכי חינוך והדרכות חווייתיות על מנת להכשיר את הלבבות, להעצמת תחושת ההזדהות עם ילדים עם מוגבלויות, לקדם מודעות לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וזאת על מנת להטמיע שינוי חברתי כלפי תלמידים עם מוגבלויות בפרט ואנשים עם מוגבלויות בכלל.לשם ההנגשה החברתית לנושא חשוב זה מוצעים לפניכם מערכי שיעור והפעלות בנושא: הצעות לפעילויות, מערכי שיעור ומידע על נגישות הצעות לפעילויות, מערכי שיעור ומידע על היום הבינלאומי לאנשים עם מוגבלויות למשדר "מונגש באהבה"- נגישות במוסדות החינוך - לדף הכנס במרחב הפדגוגי האגף המתכלל את הנושא: אגף זהירות בדרכים, נגישות ואורח חיים בטוחפרטי קשר: המדריכה הארצית במטה המשרד, הגב' ליאת ולנסי - liatva@education.gov.il התאמות הנגשה פדגוגיות על הצוות החינוכי והטיפולי של בית הספר בהובלת המתי"א לבחון את הזכאות להתאמות לתלמידים עם מוגבלות בתחום הפדגוגי הזקוקים להתאמות בדרכי ההוראה, הלמידה, ההיבחנות וחומרי הלמידה. התאמות בדרכי ההיבחנות בבחינות בגרות יעשו לפי נוהלי אגף לקויות למידה של השירות הפסיכולוגי הייעוצי (שפ"י). תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות (התאמות נגישות פרטנית לתלמיד ולהורה) התאמות הנגשה פדגוגיות-טכנולוגיות הצוות החינוכי בבית הספר, בשיתוף עם גורמים מקצועיים רלוונטיים (מומחי התחום מהמתי"א, מומחי התחום מהמתי"א לעיוורים ומומחי תחום מהמרכז הטיפולי לכבדי שמיעה וחירשים) יבחן את זכאותם של תלמידים עם מוגבלות הזקוקים להתאמות טכנולוגיה מסייעת ויבצע את ההתאמות הנדרשות. היחידות האחראיות: אגף א' חינוך מיוחד (חנ"מ), מינהל פדגוגי פרטי קשר: מפקחת החנ"מ הגב' שולמית כהן shulaco@education.gov.il המפקחת הגב' רויטל בר revitalbar@education.gov.il התאמות הנגשה טכנולוגית – תהליך הגשת הבקשה – תרשים זרימהחוזר מנכ"ל - הנגשה פרטנית לתלמיד הלומד במוסד חינוך ולהורה התלמיד חוברת מידע להורים - הנגשה פרטנית התאמות הנגשת טיולים ופעילויות פנים וחוץ בית ספריות על הבעלות של המוסד החינוכי לוודא כי פעילויות פנים ומחוץ לכותלי בית הספר, כמו טיולים, סיורים, פעילויות ספורט וסל תרבות, יהיו נגישות לכלל התלמידים, לרבות תלמידים עם מוגבלויות. ככלל, תינתן עדיפות לפעילות נגישה. עם זאת, במקרים מיוחדים אפשר לקיים פעילות נפרדת שאינה נגישה, כל עוד ישנה חלופה נגישה, הולמת ומכבדת הפתוחה לכלל התלמידים – הן תלמידים עם מוגבלות והן תלמידים ללא מוגבלות.השתלבות תלמידים עם מוגבלות בפעילויות חוץ בית ספריותהיחידות האחראיות: אגף חינוך מיוחד, אגף זה"ב, נגישות ואורח חיים בטוח, מינהל פדגוגי ואגף של"ח, מינהל ח-ן.פרטי קשר: הגב' מימי פלצ'י, מפקחת חינוך מיוחד miriampa@education.gov.il מסמכים ושירותים חוזר למנהלים – התאמות נגישות טיולים ופעילות פנים וחוץ מוסדית טפסים 7 א-ד לטיול מונגש נוהל תנועה נגישון אמצעי לשילוב תלמידים עם מוגבלות פיזית בטיולים ובפעילויותמכתב למחלקות החינוך ינואר 2019פרוטוקול ועדת הקצבות חתום קריטריונים חתומים הנחיות השתתפות תלמידים עם מוגבלות למסעות לפולין הנגשת אתרי אינטרנט ומערכות משרד החינוך משרד החינוך רואה חשיבות עליונה בהנגשת אתרי האינטרנט ומערכות המשרד לאנשים עם מוגבלויות ובכך לאפשר לקהל רחב ככל הניתן לגלוש ביתר קלות ובנוחות באתרי המשרד. אתר משרד החינוך בנוי מעשרות אלפי דפי תוכן ומשירותים חיוניים רבים הדורשים הנגשה לאנשים עם מוגבלויות. המשרד משקיע משאבים רבים בהנגשתם.הנחיות הנגישות המקובלות בעולם פותחו ע"י ה- W3C) World Wide Web Consortium) ואומצו ע"י מדינות רבות בעולם ובתוכן מדינת ישראל. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות שנחקק בארץ בשנת 1998 כולל בתוכו פרק הדן בנגישות (פרק 5). החוק קובע, את חובתם של גופים ציבוריים לתת שירות לאנשים עם מוגבלות במסגרת השירותים הניתנים והמיועדים לכלל הציבור, תוך ביצוע ההתאמות הנדרשות. משרד המשפטים כותב את תקנות הנגישות לאינטרנט ומפנה לסטנדרטים של ה W3C. משרד החינוך, כמשרד ממשלתי, מחויב לחוק ולתוכנו.תהליך ההנגשה במשרד החינוך כולל שיפור בנושאים הבאים:ניווט פשוט וברור בתוך ובין דפי האתר גם בעזרת המקלדת בלבדתצוגה ברורה של רכיבי האתראפשרות לשינוי גודל הגופן בכל דפי האתרהתאמה לדפדפנים שוניםהתאמה לעבודה ברזולוציות שונות עבור כל סוגי המסכיםשימוש בשפה פשוטה וברורהרמת הנגישות באתרי משרד החינוךמשרד החינוך, כמשרד ממשלתי, מחויב לנגישות לרמה AA (רמה 2). סייגים לנגישותתתכן האפשרות שדף מסוים באתר יציג בנוסף למידע הנגיש לשוניות מידע ותוכן מאתרים או ממערכות שטרם הונגשו וזאת במסגרת המאמץ להציג מידע אינטגרטיבי ממקורות שונים. היות ולמשרד תוכן רב מעין זה, המבוסס על טכנולוגיה לא נגישה מדורות קודמים, יעשה מאמץ מיוחד להנגישו בצורה הדרגתית לרמה AA.הנחיות הנגישותניתן לצפות בהנחיות להנגשת אתרי אינטרנט של ה- W3C:גרסה 1 משנת 1999: הנחיות בעברית והנחיות באנגלית. גרסה 2 הנוכחית מ- 11 מדצמבר 2008. ממונים מחוזיים בחינוך לזהירות בדרכים, נגישות ואורח חיים בטוח מחוז ירושלים: הגב' עופרה דוידוביץ' - ofrada@education.gov.ilמחוז מנח"י: הגב' ציונה סקר - tzionase@education.gov.ilמחוז חרדי: מר יהונתן שגב - yehonatanse@education.gov.ilמחוז חינוך התיישבותי: מר זוהר דוייטש zohard@mchp.gov.il מחוז מרכז: הגב' לימור חנין - limorha2@education.gov.ilמחוז תל אביב: הגב' שרית רוזנברג - saritro@education.gov.ilמחוז צפון: הגב' מרגלית רטר - margalitre@education.gov.ilמחוז חיפה: הגב' עדנה בוזגלו - ednabu@education.gov.ilמחוז דרום: הגב' אורנה סער - ornasa@education.gov.ilמגזר לא יהודי: הגב' סאאירה עאבד - saierahab@education.gov.il למידע נוסף בנושא נגישות: פורטל מוסדות חינוך פורטל רשויות ובעלויות חינוך פורטל הורים חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998 תיקון מס' 11 לחוק החינוך המיוחד, תשע"ט-2018 נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות נגישות ישראל פעילויות, מערכי שיעור ומידע על נגישות במרחב הפדגוגי היום הבין-לאומי לשוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות 3.12