הרשתות החברתיות פרצו אל חיינו בסערה ושינו את אופי היחסים שלנו אחד עם השני באופן מהיר. השינוי הזה העלה על פני השטח שאלות וסוגיות רבות לבחינה, כאשר הסוגיה העיקרית שאנו במשרד עוסקים בה היא יחסי מורים ותלמידים ברשת החברתית. יחד עם הרווח הפדגוגי והאישי שצומח מקשרים אלו, אנו נתקלים גם בדילמות ובבעיות שקשרים אלו מעלים. על כן, ריכזנו עבורכם מידע והנחיות הנוגעים ליחסי מורים-תלמידים ברשתות החברתיות.
על אף שיש הטוענים שיחסים בין מורים לתלמידים ברשתות החברתיות יוצרים אמון ופתיחות בין הצדדים, חושפים את המורה לעולמו של התלמיד ומנגד מחזקים את מעמדו של המורה בעיני התלמידים, הרי שהמרחב הוירטואלי יוצר מצב אשר עלול לטשטש את גבולות היחסים בין הצדדים. מכיוון שהשימוש ברשתות החברתיות למטרות מעלה סוגיות ודילמות מקצועיות ואתיות, המשרד יצא בהנחיה כי אין לעשות שימוש ברשתות חברתיות לאינטראקציות בין-אישיות בין מורים לתלמידים, וכי למורים ולתלמידים אסור להיות חברים ברשתות החברתיות.
את הנוהל המלא תוכלו לקרוא בחוזר מנכ"ל: אתיקה ומוגנות ברשת האינטרנט.
יחד עם זאת, אנו מבינים כי לשימוש ברשתות חברתיות יש גם יתרונות שבאים לידי ביטוי בתחום הלימודי והפדגוגי ועל כן נכתב נוהל "שימוש ברשתות החברתיות ובקהילות שיתופיות ברשת במערכת החינוך".
על פי הנוהל, השימוש ברשתות חברתיות למטרות לימודיות מאפשר בין היתר:
- במת שיתוף להפצת רעיונות ולדיון בהם.
- יצירת מאגר של חומרי למידה, כגון מצגות, תמונות, סרטים, כתבות, קישורים ועוד, הקשורים לנושא לימודי או לסוגיה נדונה.
- היכרות עם קשת רחבה של מורים עמיתים למקצוע.
- יצירת למידה שיתופית ואקטיבית של המורה עם התלמידים ושל התלמידים עצמם.
- שיתוף התלמידים בבניית הסביבה הלימודית והגברת מעורבותם בתהליך הלימודי.
- מתן ביטוי אישי לכל תלמיד.
במסגרת הנוהל פורסמו גם ההנחיות הבאות:
- מורה שאין לו פרופיל בפייסבוק מומלץ שיפתח לעצמו פרופיל פייסבוק אישי כמורה שישמש אותו לטובת חברות בקבוצות למידה.
- מורה שיש לו פרופיל אישי יבחן את הגדרות הפרטיות שלו וידאג לכך שפרטיו האישיים לא יהיו חשופים למי שאינו נמנה על חבריו כדי שפרטים אלה לא ייחשפו לתלמידיו.
- המורה לא יהיה "חבר" של תלמידיו בפייסבוק.
- תלמיד שאין לו פרופיל בפייסבוק מומלץ שיפתח לעצמו פרופיל פייסבוק אישי כתלמיד שישמש אותו לטובת חברות בקבוצות למידה.
- על המורה להנחות את התלמידים להקפיד על הגדרות פרטיות מוגברות, במסגרתם המידע אודותם יהיה גלוי רק למי שהוגדרו כחבריהם בפייסבוק.
- המורה יהיה אחראי להתנהלות השיח בקהילה שימוקד רק בנושאי הלימוד. כללי האתיקה החלים על שיח זה זהים לכללים של השיח הכיתתי.
לשאלות ולבירורים בנושא יחסי מורים-תלמידים ברשתות החברתיות אפשר לפנות לגב' דליה פניג, סגנית יו"ר המזכירות הפדגוגית, מנהלת אגף א' לפיתוח פדגוגי, בטל' 02-5603760.